eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracyRuchome miejsce pracy pracownika

Ruchome miejsce pracy pracownika

2008-12-26 06:30

Jak ustalić w umowie o pracę "miejsce pracy" pracowników, którzy budują domy mieszkalne dla klientów firmy w całej Polsce? Klienci zapewniają wyżywienie i nocleg, a firma dowozi pracowników na miejsce budowy samochodem firmowym. Pracownik dostaje przydział zadań roboczych na budowie u klienta, która jest zarazem jego miejscem pracy.

Przeczytaj także: Informacja o warunkach zatrudnienia obowiązkowa

Miejsce pracy pracownika zatrudnionego na budowach powinno być wskazane jako określony obszar, np. powiat, województwo, a jeśli pracodawca takiego obszaru nie może wyodrębnić – obszar, na którym prace są wykonywane najczęściej, lub siedziba pracodawcy.

Jednym z podstawowych elementów umowy o pracę jest wskazanie pracownikowi miejsca wykonywania przez niego pracy. Ze względu na charakter wykonywanej pracy, miejsce takie może być określone jako dany punkt (np. siedziba pracodawcy), w którym pracownik wykonuje swoje zadania, albo też jako dane terytorium, np. miasto, powiat, województwo czy też jakiś inny określony obszar.

Terytorialne określenie miejsca wykonywania pracy dotyczy tych pracowników, którzy stale wykonują pracę w różnych miejscach, np. pracowników budów. Miejsce pracy takich pracowników powinno być określone w taki sposób, aby:
  • pracownik faktycznie na tym terytorium wykonywał pracę,
  • poruszanie się po tym terytorium nie powodowało przekroczenia przez pracownika norm czasu pracy.
Nie ma jednak prawnej możliwości określenia miejsca pracy pracownika jako terytorium RP, gdyż w takiej sytuacji z pewnością zostałyby przekroczone normy czasu pracy – takie jest również stanowisko Państwowej Inspekcji Pracy. W związku z tym pracodawcy, którzy zatrudniają pracowników wykonujących swoje zadania na terytorium całej Polski, mają poważny problem z określeniem miejsca wykonywania pracy.

W przypadku pracowników, którzy pracują w opisany w pytaniu sposób, miejsce pracy powinno być określone jako:
  1. konkretny teren, np. dane województwo czy dwa województwa - jeśli w stosunku do pracowników można wyodrębnić taki teren, na którym pracują najczęściej – w tym jednak przypadku wyjazd poza ten teren będzie dla pracownika podróżą służbową;
  2. siedziba pracodawcy - jeśli nie ma możliwości wyodrębnienia określonego terenu, gdyż pracownicy faktycznie poruszają się po całym kraju i nie da się określić miejsca, w którym pracują najczęściej – w takim jednak przypadku każda podróż poza miejscowość, w której znajduje się siedziba pracodawcy, stanowić będzie podróż służbową.
Podstawa prawna:
  • art. 29 § 1 pkt 2, art. 775 Kodeksu pracy.


www.KadryOnline.pl - Serwis specjalistów ds. personalnych. Praktyczne wskazówki dotyczące prawa pracy, najświeższe interpretacje przepisów, informacje o zmianach prawnych, bezpłatne biuletyny e-mailowe.

oprac. : KadryOnline KadryOnline

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: