eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo gospodarczeJak uzyskać certyfikat bezpieczeństwa?

Jak uzyskać certyfikat bezpieczeństwa?

2008-12-16 13:58

Przeczytaj także: IH zakwestionowała 82% skontrolowanych zabawek dla dzieci


Tyle o CE, teraz informacje o HAACP

Przez pojęcie HACCP (ang. Hazard Analysis and Critical Control Point) należy rozumieć system analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli. Istota metody HACCP polega na wykrywaniu i zapobieganiu zagrożeniom, związanym z produkcją i sprzedażą żywności na drodze samokontroli. Przedsiębiorstwo samo wykrywa i zapobiega potencjalnym niebezpieczeństwom, określa niezbędne środki monitoringu i eliminacji newralgicznych miejsc. Obowiązek wprowadzenia tego systemu ciąży na wszystkich przedsiębiorstwach mających kontakt z żywnością, niezależnie od wielkości.

HAACP dotyczy zakładów produkujących żywność, hurtowni artykułów spożywczych, sklepów, barów.

Implementacja HACCP powinna zapewnić wzrost efektywności działań, poprzez wykrywanie z wyprzedzeniem wszelkich nieprawidłowości, usprawnić obieg dokumentacji i informacji, dyscyplinować pracowników. HACCP to mechanizm pozwalający zidentyfikować zagrożenia (biologiczne, fizyczne, chemiczne), oszacować ich wagę i prawdopodobieństwo wystąpienia oraz przeprowadzić działania korygujące.

Wdrożenie systemu HACCP powinno zostać poprzedzone wprowadzeniem stosownych norm higienicznych, technologicznych i organizacyjnych. Służy temu system dobrych praktyk higienicznych i produkcyjnych. Wymogi dobrych praktyk higienicznych obejmują:
  • prowadzenie dokumentacji,
  • skolenie pracowników,
  • obiekty, lokalizację i infrastrukturę zakładu,
  • maszyny i urządzenia,
  • zaopatrzenie w wodę, procesy mycia i dezynfekcji,
  • higienę personelu,
  • kontrolę odpadów,
  • składowanie żywności,
  • transport wewnętrzny.
Sekwencję wdrażania systemu HACCP przebiega następująco:
  • etap 1 — zdefiniowanie zakresu stosowania systemu,
  • etap 2 — utworzenie zespołu ds. HACCP — kilka osób, w małych firmach wystarczy jeden pracownik lub sam właściciel,
  • etap 3 — stworzenie opisu wyrobów (skład surowcowy, stosowane technologie, cechy fizykochemiczne, sposób dystrybucji),
  • etap 4 — opracowanie schematu procesu technologicznego sprzedaży (produkcji), w przekroju poszczególnych faz takich jak: przyjęcie surowców (produktów), magazynowanie, dystrybucja, obsługa klienta; dla każdego z cykli należy określić parametry i uwarunkowania (czas trwania, warunki składowania, temperatura, wilgotność),

oprac. : Wydawnictwo C.H. Beck Wydawnictwo C.H. Beck

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: