Regulamin pracy - podstawowe informacje
2008-11-16 13:18
Przeczytaj także: Zmiana regulaminu pracy a urlop pracownika
Sytuacja nieco się komplikuje, jeśli na terenie danej firmy działa kilka zakładowych organizacji związkowych. W takim przypadku organizacje te powinny, w myśl art. 30 ust. 4 ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, przedstawić pracodawcy jednolite stanowisko odnośnie treści regulaminu pracy. Wypracowanie konsensusu w tej kwestii może zająć im do 30 dni, od momentu przedstawienia projektu regulaminu przez pracodawcę. Jeżeli w tym terminie organizacje nie przedstawią wspólnie uzgodnionego stanowiska, decyzja w sprawie regulaminu zostaje pozostawiona uznaniu pracodawcy, przy czym powinien on uwzględnić odrębne stanowiska związków (art. 30 ust. 5 ustawy o związkach zawodowych).
Wejście regulaminu w życie
Po uzgodnieniu treści regulaminu z organizacją związkową (lub po jednostronnym wydaniu go przez pracodawcę) nie pozostaje już nić innego, jak wprowadzić go w życie. Pracodawca musi go jednak najpierw podać do wiadomości podwładnych, następnie, po upływie 2 tygodni regulamin w chodzi w życie (art. 1043 § 1 K.p.).
Sposób zawiadomienia pracowników o treści wprowadzanego regulaminu jest dowolny, zgodny ze zwyczajami przyjętymi w firmie. Można to więc zrobić zarówno wywieszając go na tablicy ogłoszeń, jak i np. rozsyłając pocztą elektroniczną.
Warto tu zauważyć, że indywidualna zgoda pracownika nie stanowi warunku obowiązywania wobec niego regulaminu pracy. Postanowienia regulaminu po jego wejściu w życie są wiążące dla wszystkich zatrudnionych. Ewentualna odmowa w zakresie przyjęcia i zapoznania się z regulaminem może stanowić przesłankę do rozwiązania umowy o pracę (por. wyrok SN z 3 kwietnia 1997 r., I PKN 77/97, OSNAPiUS 1998, Nr 3, poz. 75).
Także nowi pracownicy
Oprócz obowiązku zapoznania z regulaminem pracy wszystkich zatrudnionych w okresie poprzedzającym jego wejście w życie, pracodawca musi również zaznajamiać z regulaminem osoby, które dopiero rozpoczynają pracę. Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z treścią dokumentu należy przechowywać w jego aktach osobowych.
WAŻNE!
Pracodawca, który pomimo spoczywającego na nim obowiązku, nie wprowadza regulaminu pracy musi się liczyć z tym, że zaniechanie w tym zakresie może stanowić wykroczenie przeciwko prawom pracowniczym, np. w zakresie przepisów o czasie pracy czy zatrudnianiu młodocianych.
Pracodawcy powinni mieć również świadomość, że wprowadzenie regulaminu leży w ich interesie, ponieważ daje podstawę, w oparciu o którą można egzekwować od podwładnych określone w nim obowiązki (por. np. wyrok SN z 24 maja 2000 r., I PKN 400/00, OSNP 2003, Nr 6, poz. 144). I tak np., szef ma możliwość ukarać pracownika karą porządkową upomnienia lub nagany za naruszenie każdego z wymienionych w regulaminie elementu organizacji czy porządku pracy.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl