Fundusze strukturalne a Prawo zamówień publicznych
2008-10-22 13:47
Przeczytaj także: Fundusze Strukturalne UE: czy wykorzystamy dotacje?
Przykład I
Program Operacyjny „Innowacyjna Gospodarka”, działanie 4.4 „Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym”. Przedsiębiorca starający się dofinansowanie w ramach działania 4.4, będzie zobowiązany, zgodnie z umową o dofinansowanie, do wyboru dostawcy usług i robót budowlanych: w oparciu o najbardziej korzystną ekonomicznie ofertę, z zachowaniem zasad przejrzystości i uczciwej konkurencji, oraz z dołożeniem wszelkiej staranności w celu uniknięcia konfliktu interesów rozumianego jako brak bezstronności i obiektywności w wypełnianiu funkcji jakiegokolwiek podmiotu objętego umową o dofinansowanie w związku z realizowanym zamówieniem. Celem potwierdzeniem zachowania powyższych zasad, na żądanie instytucji monitorujących dystrybucję środków w ramach działania 4.4, beneficjent jest zobowiązany do przedstawienia co najmniej trzech ofert dostawców towarów lub usług związanych z realizacją inwestycji. Dodatkowo, przedsiębiorca jest zobowiązany do dokonywania wszystkich czynności związanych z udzieleniem zamówienia w formie pisemnej.
Przykład II
Program Operacyjny „Kapitał Ludzki”, poddziałanie 2.1.1 „Rozwój kapitału ludzkiego przedsiębiorstw – projekty konkursowe” . Zgodnie z treścią Wytycznych dla Projektodawców ubiegających się o wsparcie w ramach działania 2.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, beneficjenci, którzy nie są zobowiązani z mocy prawa do stosowania przepisów ustawy o zamówieniach publicznych, mają obowiązek dokonania wyboru wykonawcy z zachowaniem zasad uczciwej konkurencji oraz równego traktowania. Wybór najbardziej korzystnej w danej chwili na rynku oferty powinien zatem nastąpić na skutek porównania minimum trzech ofert i zostać udokumentowany protokołem, do którego zostaną dołączone zebrane oferty. Zasady tej można nie stosować jedynie w odniesieniu do zamówień określonych w art. 4 i 5 ustawy o zamówieniach publicznych (tj. w przypadkach, gdy ustawa ta nie znajduje zastosowania lub znajduje zastosowanie w ograniczonym zakresie), oraz osób i usług rozliczanych w kosztach personelu.
Przykład III
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko. Zgodnie z treścią „Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO IiŚ” wydanych przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, beneficjent wsparcia z tego programu zawierający z wykonawcami umowy, których zawieranie jest wyłączone z zakresu stosowania ustawy o zamówieniach publicznych, zobowiązany jest do ich zawarcia w trybie przetargu zgodnie z art. 70(1) – 70(5) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r.
oprac. : K. Bogdał, R. Pulsakowski / Fundusze Europejskie