Tajemnica przedsiębiorstwa, służbowa i zawodowa
2008-10-19 12:48
Przeczytaj także: Tajemnica przedsiębiorstwa: dyskrecja bez rekompensaty
Kodeks pracy zobowiązuje pracowników do zachowania tajemnicy w zakresie informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Równocześnie obliguje też do przestrzegania tajemnicy określonej w odrębnych przepisach. Zastanówmy się, jakiego rodzaju informacje można zabezpieczyć przed wydostaniem się na zewnątrz firmy i czym w istocie jest „tajemnica określona w odrębnych przepisach”.Obowiązki, o których tu mowa, nakłada na zatrudnionych art. 100 § 2 K.p., zgodnie z którym pracownik jest obowiązany m.in.:
- dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie doprowadziłoby do szkody po stronie pracodawcy(tajemnica przedsiębiorstwa),
- przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach.
Tajemnica przedsiębiorstwa
Przepisu Kodeksu pracy nie definiują tajemnicy przedsiębiorstwa. Jej definicję znajdujemy w art. 11 ust. 4 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, dalej ustawa (Dz.U. z 2003 r., Nr 153, poz. 1503 ze zm.). W myśl tego przepisu, przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej:
- informacje techniczne,
- informacje w zakresie technologii,
- informacje organizacyjne przedsiębiorstwa lub
- inne informacje posiadające wartość gospodarczą
Szczególnej ochronie podlegają więc nieujawnione publicznie dane traktujące m.in. o wielkości produkcji i sprzedaży, procesach technologicznych znajdujących zastosowanie w firmie, sposobie zarządzania czy też źródłach zaopatrzenia i zbytu. Decyzja o tym, które informacje utajnić leży w gestii pracodawcy. Powinna jednak zapadać odnośnie konkretnych, specyficznych informacji związanych z działalnością danego pracodawcy, a więc zasadniczo wobec informacji, które tworzą różnicę pomiędzy nim a innymi pracodawcami działającymi w tym samym bądź podobnym zakresie.
Zobowiązanie pracownika do przestrzegania tajemnicy przedsiębiorstwa ma charakter bezwarunkowy, co oznacza, że pracodawca nie musi podejmować żadnych szczególnych kroków w celu zabezpieczenia danych, których odtajnienie mogłoby narazić go na szkodę. Aby jednak wyciągnąć konsekwencje wobec pracownika, który dopuścił się nadużycia w tym zakresie, pracodawca powinien poinformować go, które informacje nie powinny dostać się w niepowołane ręce. Może to nastąpić np. w regulaminie pracy, w umowie o pracę bądź w indywidualnym piśmie wystosowanym do pracownika.
Pracownik, który wbrew zakazowi udostępnia poufne dane naraża się zarówno na odpowiedzialność cywilną (art. 18 ustawy), jak i odpowiedzialność karną (art. 23 ustawy). Interes pracodawcy chronią również inne przepisy, jak np. art. 415 i 439 K.c. lub art. 189 K.p.c.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl