Harmonogram czasu pracy: najczęstsze błędy
2008-03-11 13:35
Przeczytaj także: Zgubiona ewidencja czasu pracy a pozew o nadgodziny
BŁĄD 7: nieprawidłowa modyfikacja obowiązującego harmonogramu
Harmonogramy czasu pracy nie mogą być dowolnie zmieniane przez pracodawcę. Ich modyfikacja możliwa jest tylko w przypadku wystąpienia szczególnych, wcześniej nieprzewidzianych okoliczności, które „wymuszają” na pracodawcy zmianę rozkładu czasu pracy pracowników. Do takich okoliczności należą np. choroba pracownika lub nieoczekiwany urlop na żądanie. Konieczność zapewnienia zastępstwa za takiego pracownika oznacza, że jego harmonogram musi w takiej sytuacji ulec zmianie. Zmiana harmonogramu nie jest natomiast dopuszczalna, gdy jej głównym celem jest „zredukowanie” pracy nadliczbowej. Takie działanie stanowi bowiem obejście przepisów o czasie pracy.
Przykład
Pracownicy są zatrudnieni w systemie równoważnym. Raz pracują po 12 godz., innym razem 4 godz.. Zdarza się nieraz, że w dniu, w którym pracownik miał pracować 4 godz. szef każe mu zostać na 12 godz.. Czy w takiej sytuacji można zmienić harmonogram, tak aby w tym dniu miał ustalone 12 godz., a w dniu, w którym miał pracować 12 godz. przyjdzie na 4?
Nie. Taka zmiana harmonogramu jest niedopuszczalna. W ten sposób pracodawca stara się bowiem uniknąć powstania godzin nadliczbowych, za które pracownik ma prawo do rekompensaty, a której nie może być pozbawiony przez „zapobiegawczą” zmianę harmonogramu przez pracodawcę.
BŁĄD 8: ustalenie nieodpowiedniej liczby dni wolnych od pracy
Jeżeli pracownik pracuje także w niedziele i święta, tworząc harmonogram trzeba pamiętać o zapewnieniu pracownikowi odpowiedniej liczby dni wolnych od pracy w liczbie odpowiadającej co najmniej liczbie niedziel, świąt oraz dni wolnych z tytułu 5-dniowego tygodnia pracy przypadających w danym okresie rozliczeniowym.
Co oznacza „dzień wolny”? - w tej kwestii są różne interpretacje, jednak ta najczęściej stosowana przez pracodawców i - co ważniejsze – tolerowana przez PIP mówi, że są to kolejne 24 godziny przypadające bezpośrednio po zakończonej zmianie (zdaniem Ministerstwa Pracy natomiast są to 24 kolejne godziny przypadające po zakończeniu doby pracowniczej). Różnica między nimi jest taka, ze stosując metodę Ministerstwa pracodawca często nie jest w stanie zaplanować w harmonogramie liczby godzin pracy wynikającej z wymiaru w danym okresie rozliczeniowym, a za nieprzepracowany w związku z tym czas i tak musi wypłacić wynagrodzenie. Jest to więc metoda mało „ekonomiczna”.
Ważne!
Nieprawidłowe ustalenie harmonogramu czasu pracy, a co za tym idzie, naruszenie przepisów o czasie pracy jest wykroczeniem i podlega karze grzywny.
Podstawa prawna:
- art. 128 § 3, art. 129 § 1, art. 133, art. 147, art. 281 pkt 5 kp
www.KadryOnline.pl - Serwis specjalistów ds. personalnych. Praktyczne wskazówki dotyczące prawa pracy, najświeższe interpretacje przepisów, informacje o zmianach prawnych, bezpłatne biuletyny e-mailowe.
oprac. : KadryOnline