Zakupy przez Internet a prawa klienta
2008-03-10 13:18
Przeczytaj także: Zakupy w sieci a prawa konsumentów - porady
Obowiązki zdalnego sprzedawcySprzedawca jest zobowiązany podać do wiadomości kupującego cenę oferowanego towaru (a także tzw. cenę jednostkową, czyli należność za jednostkę miary). Ciąży na nim także obowiązek udzielenia konsumentowi jasnych i zrozumiałych informacji w języku polskim o nazwie towaru, jego producencie lub importerze, kraju pochodzenia, znaku bezpieczeństwa). Ponadto, na żądanie kupującego sprzedawca ma obowiązek wyjaśnić znaczenie poszczególnych postanowień umowy.
Przy szczególnych rodzajach sprzedaży (na przykład na raty, na zamówienie) sprzedawca ma obowiązek potwierdzić na piśmie wszystkie istotne postanowienia umowy - przede wszystkim rodzaj towaru, jego cenę, datę dokonania sprzedaży.
Wraz z towarem sprzedawca powinien wydać wszystkie elementy jego wyposażenia oraz sporządzone w języku polskim instrukcje obsługi, konserwacji i inne dokumenty dotyczące towaru. Sprzedawca działający w Internecie powinien również w widoczny sposób podawać informacje o nazwie i siedzibie sklepu, regulamin zakupów, zasadach płatności, reklamacji i zwrotów towaru oraz cenach. E-sprzedawca ma również obowiązek informować klientów o prawie zwrotu zakupionego towaru w ciągu 10, bez podania przyczyny tego zwrotu. Brak tych informacji w e-sklepie powinien być pierwszym dzwonkiem ostrzegawczym, nakazującym ostrożność wobec takiego e-sprzedawcy.
Prawa e-klienta
Umowa zawarta przez Internet jest rodzajem umowy sprzedaży na odległość, więc jeśli nie upłynęło jeszcze 10 dni od momentu wydania rzeczy można odstąpić od umowy sprzedaży na podstawie art. 7 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. Konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni.
Wypełnione i podpisane oświadczenie najlepiej wysłać listem poleconym na adres sprzedawcy. Należy odesłać również towar z którego się rezygnuje, jednak przesyłka ta jest realizowana na koszt klienta rezygnującego z towaru. W takiej sytuacji sprzedawca ma obowiązek niezwłocznie (a maksymalnie w ciągu 14 dni) zwrócić całą uiszczoną kwotę wraz z ustawowymi odsetkami.
Zgodnie z ustawą, jeśli klient rezygnuje z zakupu, to umowa pomiędzy nim a sprzedawcą uznawana jest za niezawartą i klient jest zwolniony ze wszelkich zobowiązań, musi jednak oddać produkt w stanie niezmienionym (czyli nie można go używać przez te 10 dni), ale można go wypróbować (czyli przymierzyć, sprawdzić, jak działa). Jeżeli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą się od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty.
Termin 10-dniowy liczy się od dnia dostarczenia produktu, a w przypadku usługi od dnia zawarcia umowy. Jeśli jednak na stronie sklepu internetowego nie zostały podane informacje o nazwie i siedzibie sklepu, cenie obejmującej także cło i podatki, zasadach zapłaty, kosztach, terminie i sposobie dostawy, prawie do odstąpienia od umowy w przeciągu 10 dni, miejscu i sposobie składania reklamacji to termin, w którym można zrezygnować z zakupu wydłuża się z 10 dni do TRZECH MIESIĘCY.
Zasada "10 dni" ma jednak pewne wyjątki. Po pierwsze nie tyczy umów na inwestycje kapitałowe, ubezpieczenia, czynności bankowe, sprzedaż z licytacji, czyli aukcji internetowych, a także kupna nieruchomości z wyjątkiem najmu.
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl