eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracyDoradztwo zawodowe w urzędach pracy

Doradztwo zawodowe w urzędach pracy

2007-09-28 00:45

Zgodnie z nowym rozporządzeniem regulującym działanie publicznych służb zatrudnienia, urzędy pracy mają zatrudnić ponad 4,6 tysiąca doradców zawodowych i pośredników. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki prowadzenia przez publiczne służby zatrudnienia usług pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego, informacji zawodowej, organizowania szkoleń oraz pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy.

Przeczytaj także: Aktywizacja zawodowa przez profilowanie

Dotychczas na jednego doradcę zawodowego przypadało kilka tysięcy osób bezrobotnych. Taki stan rzeczy zmienia rozporządzenie regulujące działanie publicznych służb zatrudnienia. Wskaźnik pracowników w urzędach pracy ma być uwarunkowany od łącznej liczby zarejestrowanych i wyrejestrowanych bezrobotnych oraz liczby zgłoszonych ofert pracy.

Powiatowe urzędy pracy mają za zadanie wyznaczyć, co najmniej raz w roku w terminie do dnia 30 września minimalną liczbę specjalistów do spraw rozwoju zawodowego zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy proporcjonalnie do liczby pośredników pracy. Na dwóch pośredników pracy zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w urzędzie pracy ma być zatrudniony jeden doradca zawodowy, a w centrum informacji i planowania kariery musi być zatrudniony przynajmniej jeden doradca zawodowy z wykształceniem psychologicznym.

Rozporządzenie regulujące działanie publicznych służb zatrudnienia zarządza, aby sporządzano szczegółową dokumentację o bezrobotnym np. dane o problemie zawodowym konkretnego bezrobotnego, o podjętych działaniach i efektach.

Nowe przepisy nakazują również, by powiatowe urząd pracy dokonywały analizy skuteczności i efektywności szkoleń, ustalając np. :
  • liczbę i odsetek osób, które ukończyły szkolenia z wynikiem pozytywnym, w stosunku do rozpoczynających szkolenia;
  • liczbę i odsetek osób przeszkolonych w poszczególnych kategoriach wyróżnionych według kryterium wieku, poziomu wykształcenia, czasu pozostawania bez pracy, miejsca zamieszkania i przynależności do grupy szczególnego ryzyka na rynku pracy;
  • liczbę i odsetek osób zatrudnionych w okresie 3 miesięcy po ukończeniu szkoleń.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia powiatowe urzędy pracy mają obowiązek informowania (także na stronach internetowych) o możliwościach i zasadach korzystania z usług szkoleniowych. Jedną z nich jest dofinansowanie z Funduszu Pracy kosztów studiów podyplomowych.

Bezrobotny korzystający z tego dofinansowania przedkłada w powiatowym urzędzie pracy dokument potwierdzający kontynuację studiów podyplomowych lub dyplom ukończenia tych studiów. Dofinansowanie kosztów studiów podyplomowych może nastąpić jednorazowo lub w ratach za kolejne semestry studiów. Zwrot dofinansowania następuje w przypadku nieukończenia lub przerwania studiów podyplomowych z winy bezrobotnego.

Usługi w zakresie organizacji pracy i szkoleń mają być realizowane z wykorzystaniem nowoczesnej technologii. System pracy oraz wyposażenie biurowe urzędów pracy w całym kraju zostanie ujednolicony. Wyposażenie stanowisk pracy do świadczenia poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej powinno zawierać np.:
  • sprzęt do nagrywania i odtwarzania obrazu i dźwięku;
  • sprzęt do dokonywania prezentacji multimedialnych;
  • komputery z oprogramowaniem umożliwiającym edycję dokumentów tekstowych, graficznych i multimedialnych oraz dostęp do internetu, a także dokonywanie wydruków;
  • sprzęt do kopiowania i skanowania materiałów drukowanych;
  • sprzęt do gromadzenia i prezentacji zasobów informacji zawodowej;
  • sprzęt do zabezpieczenia narzędzi wykorzystywanych w poradnictwie zawodowym oraz wyników badań przed dostępem osób nieuprawnionych.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: