Linie lotnicze a prawa konsumenta
2007-07-16 11:51
Przeczytaj także: Prawa pasażerów linii lotniczych
Po stwierdzeniu zagubienia lub zniszczenia bagażu należy:
-
WYPEŁNIĆ na lotnisku formularz nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR (Property Irregularity
Report). -
ZŁOŻYĆ REKLAMACJĘ w terminie:
- 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu
- 21 dni od stwierdzenia opóźnienia bagażu
W przypadku zniszczenia walizki linia lotnicza zwykle prosi o rachunek za zakup nowej i zwraca koszty. W razie zagubienia bagażu, kiedy trudno jest oszacować pełną wartość zaginionych przedmiotów warto jest załączyć do reklamacji posiadane rachunki. Jeśli ich nie mamy trzeba liczyć się z tym, że linia lotnicza oszacuje wartość szkody według wagi zarejestrowanego bagażu.
Laptopy, biżuteria, sprzęt sportowy i inne cenne rzeczy
Linie lotnicze posiadają regulaminy przewozu, które wyłączają odpowiedzialność przewoźnika za cenne rzeczy wkładane do bagażu. Koniecznie przed wylotem przeczytaj warunki przewozu i zapytaj przewoźnika o możliwość zabezpieczenia cennych przedmiotów.
Jeżeli przewoźnik z innego kraju UE nie uwzględnił Twojej reklamacji zgłoś się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Problemy z opóźnieniem/odwołaniem lotu
Podróżując liniami lotniczymi z/lub do jakiegokolwiek kraju Unii Europejskiej znajdujesz się pod ochroną rozporządzenia WE 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotu.
Opóźnienie
Jeżeli lot jest opóźniony, przewoźnik zobowiązany jest do zapewnienia bezpłatnie posiłków i napojów w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, a także prawa do dwóch rozmów telefonicznych, dwóch dalekopisów, dwóch przesyłek faksowych lub e-mailowych. Zależy to od długości opóźnienia lub długości lotu.
- Gdy opóźnienie wynosi co najmniej pięć godzin pasażerowie mają prawo do zwrotu kosztów biletów lub lotu powrotnego do pierwszego miejsca odlotu.
- Gdy opóźniony odlot nastąpi co najmniej dzień po terminie pasażerowie mają prawo do bezpłatnego zakwaterowania w hotelu i darmowego transportu między lotniskiem a hotelem.
Odwołanie lotu
W przypadku odwołania lotu pasażer ma prawo do:
- zwrotu kosztów biletu
- zaoferowania innego połączenia z punktem docelowym podróży
- posiłku, napojów oraz rozmowy telefonicznej, jeżeli czas oczekiwania na inne połączenie lotnicze to usprawiedliwia
EUR (w zależności od zasięgu podróży) w przypadku, gdy zaoferowane połączenie zastępcze różni się znacząco do odwołanego a powiadomienie o odwołaniu lotu nastąpiło zbyt późno.
Przeczytaj także:
ECK: prawa pasażera linii lotniczych
1 2
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
linie lotnicze, przewozy lotnicze, podróż samolotem, opóźnienia linii lotniczych, prawa konsumenta