Black Friday czy Fake Friday? Jak zorganizować promocje zgodne z Dyrektywą Omnibus
2023-11-21 13:30
Jak zorganizować promocje zgodne z Dyrektywą Omnibus? © pixabay.com
Przeczytaj także: Black Friday z Dyrektywą Omnibus - koniec windowania cen
Właściciele sklepów tradycyjnych, internetowych i platform cyfrowych muszą przyjrzeć się Dyrektywie Omnibus, aby wprowadzić nowe procesy zgodne z przepisami. Dotyczy to przede wszystkim relacji B2C, więc przedsiębiorcy obsługujący jedynie przedsiębiorstwa (B2B) mogą unikać niektórych nowych zasad.Promocje Black czy Fake Friday?
Jeśli zastanawiasz się, jak uczynić swoją promocję legalną, postępuj zgodnie z kilkoma kluczowymi wskazówkami:
- Udostępnij regulaminy: Zapewnij uczestnikom dostęp do regulaminu promocji i regulaminu sklepu internetowego/regulamin konkursu/Newsletter i zasad sprzedaży na Allegro. Podaj w nim dane firmy, warunki techniczne, daty promocji, zasady zwrotów i reklamacji oraz zasady przetwarzania danych osobowych.
- Nowe ceny zgodnie z Omnibus: Podawaj nowe ceny zgodnie z wytycznymi Dyrektywy Omnibus, prezentując je w procentach lub kwotach, oraz informuj o cenach przed i po obniżce.
- Unikaj niejasnych zapisów: Upewnij się, że zasady obniżki cen są jasne i zgodne z przepisami OMNIBUS, informując o cenach obniżonych, cenach przed obniżką oraz najniższej cenie od wystawienia produktu.
W nowych zasadach wdrożonych w OMNIBUS chodzi m.in. o wykluczenie sztucznie zawyżonych cen i wprowadzanie konsumentów w błąd.
fot. pixabay.com
Jak zorganizować promocje zgodne z Dyrektywą Omnibus?
Zasady ogólne dotyczące promocji
- Regulaminy na stronie: Umieść regulamin sklepu, politykę prywatności, politykę plików cookies, a także odbierz zgody. Podczas promocji na platformach, dostosuj zasady sprzedaży, zwrotów i reklamacji.
-
Promocja cen: Jeżeli organizujesz promocję w której ogłaszasz obniżkę cen, pamiętaj, żeby poinformować przy cenie produktu, o:
- cenie po obniżce oraz o cenie przed obniżką z ostatnich 30 dni
- najniższa cena od wystawienia produktu do dnia wprowadzania obniżek - jeżeli towar/usługa oferowany jest przez mniej niż 30 dni
- obok informacji o obniżonej cenie, umieść informację o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki - produkty ulegające szybkiemu zepsuciu
- Konkursy i współpraca z innymi firmami: Określ zasady konkursów w regulaminie zgodnym z regulaminem platformy społecznościowej i przepisami. Jeśli współpracujesz z inną firmą (np. agencją marketingową, dostawcą oprogramowania), sprawdź zgodność kontrahenta z RODO i jeśli przekazujesz/udostępniasz mu dane osobowe, podpisz umowę powierzenia danych.
-
Promocja przy użyciu Sztucznej inteligencji: Gdy przy promocji używasz narzędzi Sztucznej inteligencja (AI), pamiętaj:
- wpisując polecenia (prompty) do sztucznej inteligencji nie wpisuj informacji zw. z biznesem oraz danych osobowych.
- korzystając z AI przy publikacji treści, grafiki, animacji, gdy podkładasz czyjś wizerunek/ głos, w opisie informuj, że post powstał przy użyciu sztucznej inteligencji i/lub deepfake.
- udostępnij klauzulę informacyjną/politykę prywatności promocji
- Newsletter i mailing: Upewnij się, że masz zgody odbiorców, udostępnij regulamin Newsletter, używaj podwójnego potwierdzenia (double opt in), a w wiadomościach dodaj klauzulę informacyjną oraz informację o możliwości rezygnacji z subskrypcji.
Bezpieczeństwo w sieci
- Klauzula informacyjna: Organizując promocję i sprzedaż dbaj o dane osobowe uczestników i klientów. Zbieraj zgody na przetwarzanie danych osobowych, udostępnij politykę prywatności oraz zadbaj o szkolenie pracowników z bezpiecznego przetwarzania danych osobowych.
- Cyberbezpieczeństwo: Bądź świadomy ryzyka cyberataków, szczególnie w okresie Black Week i Cyber Monday. Uważaj na phishingowe maile i utrzymuj świadomość w zakresie bezpieczeństwa danych.
Ważne jest, abyś w trakcie organizacji promocji działał zgodnie z obowiązującymi przepisami i dbał o bezpieczeństwo danych, zarówno swoje, jak i klientów. Prowadzenie promocji wymaga znajomości obowiązujących przepisów, takich jak Dyrektywa Omnibus/RODO, regulacje krajowe czy też zasady zawarte w regulaminie portali społecznościowych. Edukacja dotycząca zasad prowadzenia promocji i sprzedaży oraz świadomość konieczności dbania o prywatność powinno stać się jednym z głównych zadań każdego przedsiębiorcy.
Magda Judejko
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)