ECK ujawnia na co najczęściej skarżą się konsumenci
2023-03-14 08:59
Większość skarg dotyczyło problemów lotniczych © pixabay.com
Przeczytaj także: 1/3 skarg konsumentów w 2020 roku związana z Covid-19
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Których sektorów najczęściej dotyczyły skargi konsumentów zgłaszających się do ECK?
- Jakich kwestii dotykały skargi ECK?
- Co zrobić, gdy nie udało się rozwiązać sporu za pomocą reklamacji?
Raport za 2022
W 2022 r. ECK Polska (działające przy UOKiK) otrzymało 6857 zgłoszeń.
- 62% spraw stanowiły skargi transgraniczne (polski konsument, przedsiębiorca z innego kraju UE, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii).
- 38% spraw stanowiły zapytania (m.in. sprawy krajowe, pytania od przedsiębiorców, skargi na przedsiębiorców zarejestrowanych poza UE, Norwegią, Islandią lub Wielką Brytanią).
Główne sektory skarg w ECK
- Większość skarg wpływających do ECK Polska w 2022 r., podobnie jak w latach poprzednich, dotyczyła zgłoszeń na usługi transportowe – głównie były to problemy lotnicze. W roku 2021 odnotowaliśmy około 1400 takich zgłoszeń, a w 2022 ponad 2500.
- Wzrosła również liczba reklamacji na odzież i obuwie. W 2021 r. odnotowaliśmy ok. 900 skarg, a w 2022 blisko 1200.
fot. pixabay.com
Większość skarg dotyczyło problemów lotniczych
Główne sektory skarg – statystyki:
- 40% - transport lotniczy – o więcej 1100 zgłoszeń w porównaniu do roku 2021,
- 17% - odzież i obuwie,
- 10% - różne towary i usługi (subskrypcje, sprzedaż na platformach wymiany odzieży),
- 5% - zakwaterowanie krótkoterminowe.
Czego dotyczyły skargi ECK?
- W 2021 roku w związku z opóźnionymi i odwołanymi lotami ECK otrzymało około 800 zgłoszeń – w 2022 r. było ich prawie dwukrotnie więcej.
- W 2021 roku ECK odnotowało 162 zgłoszenia dotyczące opóźnionych lotów, natomiast w 2022 r. było ich 678 (czterokrotnie więcej) .
- Prawie trzykrotnie w porównaniu do roku 2021 wzrosła również liczba zgłoszeń na uszkodzenia bagaży w przewozie lotniczym (363 skargi w 2022).
-
W zakresie wadliwych towarów (747 zgłoszeń), odstąpienia od umowy (651 zgłoszeń), problemów z dostawą (619 zgłoszeń) – ilość skarg utrzymała się
na poziomie sprzed roku.
Skargi transgranicznie – na jakie kraje najczęściej skarżą się konsumenci?
- Polscy konsumenci najczęściej skarżyli się na przedsiębiorców z: Węgier - 13 %, Niemiec - 12%, Irlandii - 7%, Wielkiej Brytanii - 6%, Holandii - 5%.
- Na polskich przedsiębiorców najczęściej skarżyli się konsumenci z: Czech - 15%, Litwy - 12%, Niemiec - 8%, Wielkiej Brytanii - 7%, Węgier - 7%.
Ankieta satysfakcji
W ankiecie satysfakcji ECC-Net wzięło udział ponad 400 konsumentów. 95% z nich było zadowolonych z pomocy oferowanej przez ECK Polska.
Oto komentarze niektórych konsumentów:
Gratuluje skuteczności. Niemożliwe stało się możliwe. Bardzo dziękuje:)))
Korzystałam pierwszy raz z Europejskiego Centrum Konsumenta. Mam tylko pozytywne uwagi: szybki kontakt telefoniczny, bardzo miła i przyjazna rozmowa, błyskawicznie załatwiona sprawa.
Bez pomocy ECC nie poradziłabym sobie z problemem. Najbardziej cenię fakt, iż przez cały proces, od początku do końca opiekowała się mną jedna osoba, zawsze profesjonalna i w 100% przygotowana. W moim odczuciu jest to kluczowe aby działać skutecznie. Bardzo dziękuję!
Kontakt – pomoc konsumentom
Nie udało Ci się rozwiązać sporu za pomocą reklamacji? W sytuacji sporu z firmą z innego kraju EU, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii – zgłoś się po poradę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, które działa przy UOKiK.
W sprawach krajowych pomoc otrzymasz:
- Na infolinii konsumenckiej pod nr tel. 801 440 220 lub 22 266 76 76 oraz e-mailem: porady@dlakonsumentow.pl
- U Rzecznika Konsumentów – w twoim mieście lub powiecie
- W placówce Inspekcji Handlowej – w twoim województwie
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)