eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckieZagubiony bagaż. Jak go odzyskać?

Zagubiony bagaż. Jak go odzyskać?

2023-01-09 10:58

Zagubiony bagaż. Jak go odzyskać?

Co robić, gdy zaginie nasz bagaż? © pixabay.com

Zaginiony bagaż pasażerki amerykańskich linii lotniczych, z zamieszczonym wewnątrz urządzeniem śledzącym odnalazł się po 6 dniach. Jak pasażerowie mogą zminimalizować ryzyko zaginięcia bagażu? Co zrobić, gdy do tego dojdzie? - oto porady ekspertów z Europejskiego Centrum Konsumenckiego, działającego przy UOKiK.

Przeczytaj także: Zagubiony lub uszkodzony bagaż. Co robić?

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Jak zmniejszyć ryzyko zaginięcia bagażu?
  • Co robić, gdy nasz bagaż nie doleci?
  • Jak napisać i wysłać reklamację?


Co możesz zrobić, aby zmniejszyć ryzyko zaginięcia lub opóźnienia bagażu?

  • Oznacz bagaż, aby łatwo można było go zidentyfikować (możesz do tego użyć np. naklejki, pokrowca lub etykiety).
  • Skorzystaj z dostępnych na rynku urządzeń śledzących, dzięki nim już w samolocie będziesz wiedzieć, czy bagaż leci z Tobą.
  • Po zdaniu bagażu – upewnij się, czy dostałeś etykietę odpowiadającą miejscu Twojego lotu. Jeżeli pracownik się pomylił – zgłoś to od razu.
  • Podróżując z krótką przesiadką linia lotnicza może nie zdążyć przetransportować Twojego bagażu do kolejnego samolotu. Rozważ przesiadkę z dłuższym czasem oczekiwania.
  • Planujesz podróż z przesiadką z niskobudżetowym przewoźnikiem? Oni najczęściej nie oferują lotów łączonych. Oznacza to, że musisz odebrać bagaż z taśmy i nadać go ponownie na nowy lot – miej to na uwadze planując swoją podróż. Inaczej bagaż zostanie na pierwszym lotnisku.
  • Jeżeli rzeczy w Twoim bagażu są warte więcej niż ok. 7500 zł (1288 SDR) – zgłoś to podczas zdawania bagażu i poproś o wydanie specjalnej deklaracji uwzględniającej wartość Twojego bagażu. Usługa ta jest najczęściej dodatkowo płatna. Jeżeli tego nie zrobisz, a bagaż zaginie – nie uzyskasz wyższego odszkodowania niż 1288 SDR.
  • Uważaj, co przewozisz w bagażu. Zgodnie z Ogólnymi Warunkami Przewozu wielu linii lotniczej – przewoźnik nie odpowiada za niektóre produkty przewożone w bagażu, m.in. (kosztowności i pieniądze, sprzęt elektroniczny, płyny – jeżeli butelka w bagażu się rozbije i poplami resztę rzeczy, linia może odmówić wypłaty odszkodowania, produkty szybko psujące się – np. wyroby spożywcze). Upewnij się, w regulaminie przewoźnika, za co jeszcze przewoźnik nie weźmie odpowiedzialności.

fot. pixabay.com

Co robić, gdy zaginie nasz bagaż?

Przed opuszczeniem strefy tranzytowej – zgłoś to w biurze reklamacji bagażowych. Być może otrzymasz na miejscu informacje, gdzie jest Twój bagaż oraz kiedy do Ciebie dotrze.


Jak postępować, gdy okaże się, że bagaż nie doleci?

  • Przed opuszczeniem strefy tranzytowej – zgłoś to w biurze reklamacji bagażowych. Być może otrzymasz na miejscu informacje, gdzie jest Twój bagaż oraz kiedy do Ciebie dotrze.
  • Poproś o wydanie raportu PIR – jest to dowód na to, że Twój bagaż nie dotarł.
  • W czasie oczekiwania na bagaż masz prawo kupić rzeczy pierwszej potrzeby (tj. bielizna, ubranie, środki higieniczne) – zachowaj paragony/faktury i wyślij je w reklamacji w ciągu 21 dni od odbioru bagażu. UWAGA! Linie lotnicze skrupulatnie oceniają, czy zakup był produktem pierwszej potrzeby. Twoje zakupy pierwszej potrzeby mogą być uzależnione od sytuacji.
  • Linia lotnicza powinna dostarczyć bagaż do wskazanego przez Ciebie miejsca. Podaj je podczas zgłaszania braku bagażu.
  • Przy odbiorze bagażu – sprawdź, czy nie został uszkodzony oraz czy niczego w nim nie brakuje. Wszelkie nieprawidłowości zgłoś kurierowi, który dostarcza bagaż i poproś o wpisanie tego na protokole odbioru.
  • Wyślij reklamację w terminie. Zastanawiasz się, jak ją napisać? Skorzystaj z gotowych szablonów – https://konsument.gov.pl/wzory-reklamacji-do-linii-lotniczych/.

Więcej nt. swoich praw dowiesz się tutaj: https://konsument.gov.pl/uszkodzony-zaginiony-bagaz-lotniczy/

Pomoc konsumentom


Nie możesz porozumieć się z przewoźnikiem. Zarówno w Polsce, jak i w UE możesz skorzystać z bezpłatnej pomocy organizacji konsumenckich. Upewnij się, gdzie jest zarejestrowana linia lotnicza, z którą toczysz spór, wyślij reklamację – jeżeli zostanie ona odrzucona lub nie dostaniesz odpowiedzi w ciągu 30 dni – zgłoś się po bezpłatną pomoc!

https://konsument.gov.pl/skarga-do-eck/
https://konsument.gov.pl/pomoc-dla-konsumentow-w-polsce/

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: