eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckieWyprawka szkolna - na co zwrócić uwagę, jakie prawa konsumenta przy zakupach stacjonarnych i online?

Wyprawka szkolna - na co zwrócić uwagę, jakie prawa konsumenta przy zakupach stacjonarnych i online?

2022-08-30 10:06

Wyprawka szkolna - na co zwrócić uwagę, jakie prawa konsumenta przy zakupach stacjonarnych i online?

Wyprawka szkolna. Prawa konsumenta przy zakupach stacjonarnych i online? © yarruta - fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

Podręczniki, zeszyty, wybór szkolnego plecaka, fotelu czy biurka... To ostatni moment na zakupy przed pierwszym dzwonkiem. Pamiętaj, że masz różne prawa gdy kupujesz online i w sklepie stacjonarnym. Jeśli produkt ma wadę – skorzystaj z prawa do reklamacji. Dotyczy ono również towarów używanych np. podręczników zakupionych w księgarni, antykwariacie czy komisie. Nie kieruj się wyłącznie walorami estetycznymi czy ceną. Zwróć uwagę na kwestie zapewniające dziecku wygodę, bezpieczeństwo i zdrowy kręgosłup.

Przeczytaj także: Wyprawka szkolna pod lupą IH. Jakie wyniki kontroli?

Skompletowanie wyprawki szkolnej może być dla rodziców i opiekunów nie lada wyzwaniem. W odpowiedzi na listę rzeczy, o które muszą zadbać przed pierwszym dzwonkiem otrzymują bogatą ofertę produktów. Na co jednak szczególnie powinni zwrócić uwagę? Polecamy skorzystać z przygotowanego przez UOKiK poradnika.

fot. mat. prasowe

Jak wybrać plecak / tornister dla dziecka?

Zwróć uwagę, czy plecak ma szerokie, miękkie, regulowane szelki oraz pasy biodrowe i piersiowe, które odciążą plecy i ramiona. Ważne są także sztywna konstrukcja i wyprofilowany stelaż oraz waga tornistra.


fot. mat. prasowe

Jak wybrać meble do nauki?

Jednym z najważniejszych elementów, z którego dziecko będzie korzystało, jest krzesło. Zwróć uwagę na takie elementy jak wyprofilowane oparcie z podparciem części lędźwiowej i pleców, podłokietniki wspierające ręce oraz regulację wysokości krzesła.


fot. mat. prasowe

Odblaski dla dziecka

Odblaski są obowiązkowe po zmroku poza terenem zabudowanym. Dzięki nim dziecko będzie z daleka widoczne dla kierowców. Kupując odblask sprawdź, czy ma on znak CE.


Rodzicu, opiekunie! Pamiętaj o prawach, które masz jako konsument:


  • Jeśli plecak, krzesło czy biurko okazały się wadliwe, złóż reklamację. Masz na to 2 lata od zakupu. Możesz żądać naprawy, wymiany, obniżenia ceny, a gdy wada jest istotna – zwrotu pieniędzy.
  • Rzeczy używane również możesz reklamować. Pamiętaj jednak, że sprzedawca może skrócić na to czas do jednego roku.
  • Reklamować możesz także produkt kupiony na wyprzedaży. Wyjątkiem jest sytuacja, w której dana rzecz została przeceniona ze względu na konkretną wadę, o czym zostałeś poinformowany, np. w plecaku był uszkodzony suwak. Wtedy z tego powodu nie możesz złożyć reklamacji. Natomiast jeśli pojawi się inna wada np. odpruje się ramiączko – już tak.
  • Ceny artykułów szkolnych oraz podręczników są zależne od sprzedawców. Przed zakupem porównaj ceny w różnych miejscach. Uważaj na rabaty i okazje. Zrób rozeznanie, aby móc stwierdzić, czy na danej promocji faktycznie zaoszczędzisz.
  • Masz więcej praw w wirtualnym sklepie. Jeśli wyprawkę szkolną kupujesz przez internet, masz prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni. Nie musisz podawać powodu, wystarczy, że wyślesz stosowne oświadczenie. W ciągu kolejnych 14 dni musisz na własny koszt odesłać towar. Zwracany produkt nie powinien mieć śladów użytkowania, inaczej sprzedawca może potrącić koszty doprowadzenia rzeczy do stanu pierwotnego, czyli np. prania.
  • Podczas zakupów w tradycyjnym sklepie dobrze przemyśl wybór, bo zwrot niewadliwego towaru zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy i to on ustala jego warunki. Może wymagać oryginalnego opakowania, a pieniądze oddawać tylko na kartę podarunkową. Przed transakcją upewnij się, jakie zasady obowiązują w danym sklepie.

fot. mat. prasowe

Prawa konsumenta - zakupy w sklepie stacjonarnym

Zwrot niewadliwego towaru zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy i to on ustala jego warunki. Jeśli zaś kupiony towar ma wadę, złóż reklamację. Możesz żądać naprawy, wymiany, obniżenia ceny, a gdy wada jest istotna - zwrotu pieniędzy.


fot. mat. prasowe

Prawa konsumenta - zakupy przez internet

Masz 14 dni na przemyślenie zakupu i odstąpienie od umowy. Nie musisz podawać powodu. Wysyłasz do sprzedawcy stosowne oświadczenie i zwracasz kupione produkty. Jeśli kupiony towar ma wadę, złóż reklamację.




Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: