Reklamacja wakacji. Jak przygotować i kiedy wysłać?
2021-09-27 13:41
Kiedy wysłać reklamację za opóźniony lot? © pixabay.com
Przeczytaj także: Reklamacja wakacji. Jak ją napisać? Ile mamy czasu?
W jakim czasie wysłać reklamację?
Terminy na wysłanie reklamacji mogą się różnić w zależności od problemu.
- Opóźniony lub odwołany lot: rok (zgodnie z polskim prawem).
- Uszkodzony bagaż: 7 dni
- Opóźniony lub zgubiony bagaż – 21 dni od otrzymania bagażu – najlepiej jednak bezzwłocznie
- Opóźniony/ odwołany przejazd pociągiem – rok od zdarzenia. Jeżeli przewoźnik nie odpowie w ciągu 30 dni - reklamację uznaje się za rozpatrzoną na korzyść pasażera.
- Opóźniony /odwołany przejazd autokarem – 3 miesiące (zgodnie z polskim prawem)
- Opóźniony / odwołany rejs statkiem – 2 miesiące (zgodnie z polskim prawem)
- Reklamacja usługi wynajmu auta – brak terminu najlepiej bezzwłocznie
- Reklamacja usługi turystycznej – przepisu nie wskazują terminu. Roszczenia przedawniają się po 3 latach.
- Reklamacja noclegu: przepisy nie wskazują terminu najlepiej bezzwłocznie.
Jak przygotować reklamację?
Reklamacja powinna być wysłana w formie pisemnej. Dołączamy do niej:
- Imię i nazwisko konsumenta
- Dane kontaktowe
- Opis reklamacji
- Roszczenie
- Załączniki w zależności od typu skargi (potwierdzenie rezerwacji, umowę, dokumentację dowodową w formie zdjęć)
Skorzystaj z gotowych szablonów reklamacji ECK: https://konsument.gov.pl/wzory-reklamacji/
Odmowa lub brak odpowiedzi
W przypadku odrzucenia reklamacji bądź braku odpowiedzi w czasie 30 dni, warto zwrócić się poradę lub pomoc do organizacji konsumenckiej. W sprawach dotyczących przedsiębiorców z innego kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii, pomaga Europejskie Centrum Konsumenckie: https://konsument.gov.pl/skarga-do-eck/.
Wakacyjne skargi w ECK:
- Od 1 czerwca do 26 września do Europejskiego Centrum Konsumenckiego wpłynęło 1727 zgłoszeń.
- 35 proc. tych skarg stanowiły sprawy powiązane z turystyką i podróżami (opóźnione i odwołane loty, problem z bagażem, zakup usług turystycznych, noclegi, wypożyczanie aut).
- Aż 23 procent dotyczyło wyłącznie odwołanych i opóźnionych lotów.
W porównaniu do roku 2020 liczba zgłoszeń jest niższa. Wówczas w tym samym okresie (od 1.06 do 26.09) ECK odnotowało 2511 skarg. Warto jednak zaznaczyć, że w poprzednim roku ponad 40% z nich było powiązanych z koronawirusem. Wśród tegorocznych skarg zaledwie 123 zgłoszenia konsumentów dotyczą problemów wywołanych przez pandemię.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)