COVID-19 a overbooking. Jakie prawa konsumentów?
2021-07-21 12:48
![COVID-19 a overbooking. Jakie prawa konsumentów? [© pixabay.com] COVID-19 a overbooking. Jakie prawa konsumentów?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/COVID-19/COVID-19-a-overbooking-Jakie-prawa-konsumentow-239264-200x133crop.jpg)
Czy pandemia usprawiedliwia overbooking? © pixabay.com
Przeczytaj także: Ryanair odleciał bez 20 pasażerów. Czy to kolejny przypadek overbookingu?
Czy pandemia usprawiedliwia overbooking?
Linie lotnicze tłumaczą, że sprzedają więcej biletów niż mają miejsc na pokładzie z powodu pandemii. Obawiają się wolnych miejsc w samolocie z powodu obostrzeń, braku szczepień, czy pozytywnych wyników testów na Covid-19. Warto zwrócić uwagę, że w przedstawionych wyżej sytuacjach, linie lotnicze nie mają obowiązku zwrotu środków za niewykorzystane rezerwacje. Wyjątkiem są taryfy biletowe – zwykle droższe, pozwalające na bezkosztowe odwołanie rezerwacji, czy zmianę terminu wylotu.
Pamiętajmy jednak, że jeżeli linia lotnicza odmówi nam wejścia na pokład z powodu braku miejsca, nawet jeżeli tłumaczy się pandemią, przysługuje nam:
- prawo do opieki: posiłków i napojów,
- prawo do wyboru pomiędzy zwrotem kosztów biletu a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego połączenia,
- zakwaterowanie w hotelu, gdy występuje konieczność oczekiwania przez jedną lub więcej nocy na lot zastępczy oraz transport między lotniskiem a hotelem,
- odszkodowanie od 250 do 600 euro (w zależności od długości trasy).
Należy zaznaczyć, że przewoźnik lotniczy powinien najpierw wezwać ochotników do dobrowolnej rezygnacji z ich rezerwacji w zamian za korzyści na warunkach uzgodnionych pomiędzy danym pasażerem a przewoźnikiem lotniczym.
fot. pixabay.com
Czy pandemia usprawiedliwia overbooking?
Przewoźnicy tłumaczą, że obawiają się wolnych miejsc w samolocie z powodu obostrzeń, braku szczepień, czy pozytywnych wyników testów na Covid-19.
Jak obliczyć odszkodowanie za overbooking?
Przydatnym narzędziem do wyliczenia wysokości odszkodowania jest Kalkulator Praw Pasażera (https://konsument.gov.pl/kalkulator-praw-pasazerow-linii-lotniczych/).
Wystarczy wpisać lotnisko wylotu oraz lotnisko miejsca docelowego, a kalkulator sam wyliczy wysokość rekompensaty.
Jeżeli linia lotnicza nie zadba o opiekę pasażerów w czasie oczekiwania na lot zastępczy i pasażerowie na własny koszt będą musieli wykupić nocleg, transport lub posiłki, powinniśmy zadbać o dowody w postaci paragonów. O zwrot należy się wówczas ubiegać, wysyłając pisemną reklamację do przewoźnika. Zestawienie formularzy reklamacyjnych większości europejskich linii lotniczych znajduje się na stronie: https://konsument.gov.pl/misc/faq-support/formularz-reklamacji/.
Masz, problem? Zgłoś go do ECK!
Jeżeli nie możesz dojść do porozumienia ze sprzedawcą zarejestrowanym w innym kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii, zgłoś się po pomoc lub poradę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Więcej: https://konsument.gov.pl/skarga-do-eck/.
![Overbooking pod kontrolą, czyli nowe udogodnienie Wizz Air [© SKYRADAR z Pixabay] Overbooking pod kontrolą, czyli nowe udogodnienie Wizz Air](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/overbooking/Overbooking-pod-kontrola-czyli-nowe-udogodnienie-Wizz-Air-263629-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)