Portale randkowe a prawa konsumenta
2021-02-10 00:40
Portale randkowe kuszą znalezieniem miłości © pixabay.com
Przeczytaj także: Portale randkowe odżywają w czasie pandemii. Na co uważać?
Zanim zawrzesz umowę z portalem randkowym...
Przed zawarciem umowy:
- Zapoznaj się z regulaminem.
- Upewnij się, na jaki okres zostanie przedłużona kolejna umowa oraz, jaki będzie jej koszt.
- Jeżeli nie chcesz, aby umowa została przedłużona automatycznie, ustaw sobie przypomnienie, aby zrezygnować z niej wyznaczanym przez portal czasie.
- Usunięcie profilu nie oznacza złożenia rezygnacji z automatycznego przedłużenia umowy.
Automatyczne przedłużenie umowy
Portale randkowe często stosują automatyczne przedłużenia umowy. Oznacza to, że po zakończeniu trwania umowy jest ona w sposób samoistny przedłużana (najczęściej o ten sam lub dłuższy czas). Najczęściej platformy randkowe jednak informują o tym zabiegu w kilku miejscach: w regulaminie, przy podawaniu danych karty płatniczej, w potwierdzeniu zamówienia.
Jeżeli nie chcemy, aby umowa automatycznie uległa przedłużeniu, należy wysłać pisemne wypowiedzenie. W regulaminie serwisu znajduje się informacja, z jakim wyprzedzeniem należy je złożyć (najczęściej jest to 14 dni przed zakończeniem trwania obecnej umowy).
fot. pixabay.com
Portale randkowe kuszą znalezieniem miłości
W przypadku braku rezygnacji, z karty płatniczej użytkownika zostanie pobrana opłata członkowska za kolejne miesiące. Jeżeli pierwsze członkostwo zapłaciliśmy przelewem bankowym lub na karcie nie posiadamy środków, portal wysyła mailowe powiadomienie o obowiązku uregulowania płatności. Brak wpłaty skutkuje przekazaniem zadłużenia firmie windykacyjnej. Konsumenci wskazują, że wówczas kwoty do zapłaty są znacznie wyższe – mogą wahać się w granicach nawet 600 zł.
Odstąpienie od umowy z portalem randkowym
Zawierając umowę przez internet, konsument może się z niej wycofać w ciągu 14 dni. Prawo to ma zastosowanie również w przypadku zakupu usług. Chyba że przed upłynięciem tego terminu rozpoczęliśmy z niej korzystanie. Wówczas w przypadku rezygnacji, przedsiębiorca może potrącić opłatę za czas, w którym korzystaliśmy z usługi. Co jeżeli ta opłata nie będzie proporcjonalna do ceny? Na to pytanie odpowiedział niedawno Trybunał Sprawiedliwości UE.
Opis sprawy:
Niemiecki konsument wykupił roczne członkostwo premium na austriackim portalu randkowym. Zapłacił za nie 523,95 euro. Po czterech dniach konsument zdecydował się zrezygnować z subskrypcji i poprosił portal o zwrot wpłaconych pieniędzy. Przedsiębiorca obciążył go opłatą 392,96 euro za cztery dni, podczas których konsument korzystał z platformy randkowej. Konsument nie zgodził się z tym i wszedł na drogę sądową, żądając zwrotu pełnej kwoty. Niemiecki sędzia skierował sprawę do TSUE.
Trybunał wyjaśnił, że gdy konsument korzysta z usługi w okresie odstąpienia od umowy, dostawca może za to pobierać opłatę. Opłata za świadczone usługi musi być jednak rozsądna i proporcjonalna w stosunku do opłaconego członkostwa.
Przy obliczaniu opłat należy wziąć pod uwagę czas trwania umowy oraz liczbę dni, przez które konsument korzystał z usługi. Sąd stwierdził, że koszty pobierane przez portal randkowy były nieproporcjonalne do kosztów, jakie konsument zapłaciłby za roczne członkostwo.
Jak złożyć wypowiedzenie z umowy?
Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało wzór rezygnacji z automatycznej subskrypcji w języku polskim i angielskim: https://konsument.gov.pl/wzory-reklamacji-wypowiedzenie-umowy/.
W 2020 r. ECK otrzymało 168 zapytań dotyczących problemów konsumenckich z portalem randkowym, mającym siedzibę poza granicami Polski.
Najczęściej konsumenci zgłaszali:
- problem z odstąpieniem od umowy w ciągu 14 dni
- automatyczne przedłużenie członkostwa
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)