eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckieAutomatyczny zwrot towaru. Na co uważać?

Automatyczny zwrot towaru. Na co uważać?

2021-01-02 00:20

Automatyczny zwrot towaru. Na co uważać?

Automatyczna procedura zwrotu za pośrednictwem kuriera © auremar - Fotolia.com

Automatyczny zwrot towaru to opcja oferowana nam coraz częściej. Z jednej strony jest to rozwiązanie, któremu nie można odmówić wygody, z drugiej - doświadczenia kupujących pokazują, że bywa ono kłopotliwe. Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada, jakie kroki podjąć, gdy automatyczna procedura zawiedzie.

Przeczytaj także: Termin reklamacji wydłużony

Jak wygląda automatyczny zwrot towaru?


Automatyczny zwrot towaru to funkcjonalność oferowana przez coraz liczniejszą rzeszę sprzedawców. Jak to działa w praktyce? Najczęściej jest tak, że konsument, który chce dokonać zwrotu towaru, nakleja na paczkę przygotowaną przez nadawcę etykietę - dostarczoną wraz z przesyłką lub wygenerowaną na stronie internetowej sklepu. Kolejnym krokiem jest zamówienie kuriera i przekazanie paczki lub nadanie jej w punkcie wskazanym przez sklep.

Niestety okazuje się, że automatyczny zwrot towaru może dostarczyć nam pewnych problemów. Oto, czego dotyczą przykładowe skargi:

Konsumentka zamówiła kuriera, który nie dotarł do niej w terminie. Postanowiła odesłać zwrócić paczkę na własną rękę. Dostała potwierdzenie, że przesyłka została odebrana. System e-sklepu jednak nie odnotował zwrotu.

fot. auremar - Fotolia.com

Automatyczna procedura zwrotu za pośrednictwem kuriera

Konsument chcąc zwrócić towar nakleja na paczkę etykietę zwrotną wysłaną przez sprzedawcę lub wygenerowaną przez stronę sklepu. Następnie zamawia kuriera do domu.


Konto konsumenta po zamówieniu zostało zablokowane, chciał odstąpić od umowy. Skontaktował się z działem obsługi klienta, który zasugerował wysłanie towaru na adres sklepu samodzielnie. Sklep paczkę odebrał, ale nie odnotował zwrotu, ponieważ ta nie posiadała etykiety.

Brak rzeczy w paczce


Problem pojawia się najczęściej w sytuacji, gdy konsument zamawia kilkanaście rzeczy. Po otwarciu przesyłki okazuje się, że czegoś brakuje. Konsument zgłasza to do biura obsługi klienta sklepu. Sklep odnotowuje brak. Po automatycznym zwrocie towaru (w ramach odstąpienia od umowy), konsument otrzymuje zwrot pieniędzy wyłącznie za odesłane produkty. Sklep odmawia zwrotu za brakujące rzeczy, twierdząc, że w ich systemie widnieje informacja, że rzeczy zostały wysłane, a konsument mógł je zatrzymać. Mimo że konsument zgłosił brak wszystkich zamówionych produktów po otwarciu paczki, ma trudności z uzyskaniem zwrotu

Co zrobić?


  • Zadbaj o dokumentację dowodową. Otwierając przesyłkę zdjęcia lub nagraj film.
  • Jeżeli w przesyłce brakuje zamówionych towarów, oprócz sklepu, powiadom firmę kurierską. Masz na to 7 dni.
  • Pakując zwrot zrób zdjęcia odsyłanych rzeczy.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: