eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckieŚwiąteczne zakupy przez media społecznościowe. Na co uważać?

Świąteczne zakupy przez media społecznościowe. Na co uważać?

2020-12-03 11:38

Świąteczne zakupy przez media społecznościowe. Na co uważać?

Jak bezpiecznie robić zakupy przez media społecznościowe? © _fotofabrika - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Media społecznościowe coraz częściej kuszą nas ofertami zakupów. Wszystko wydaje się proste - klikamy w zdjęcie, które nas zainteresowało i jesteśmy przenoszeni na stronę umożliwiającą przeprowadzenie transakcji. Już tu jednak tkwi haczyk. Jak zachować zdrowy rozsądek i na co zwracać szczególną uwagę, natykając się na reklamy na Facebooku, Instagramie, czy TikToku? Oto kilka praktycznych wyjaśnień i wskazówek od Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Przeczytaj także: Dropshipping: przepis na tanie i bezpieczne zakupy online

Jak wygląda proces zakupu? – dwa typowe scenariusze

Sytuacja 1


W mediach społecznościowych zauważamy reklamę, klikamy na nią i zostawiamy swój numer telefonu. Sklep oddzwania. Umowa zostaje zawarta przez telefon. Nie dostajemy żadnych danych kontaktowych do firmy. Otrzymany towar okazuje się być inny niż w ofercie (na zdjęciach). W przesyłce brakuje paragonu / faktury.

Sytuacja 2


Przeglądając na swoim telefonie za pomocą aplikacji portal społecznościowy widzimy ciekawą ofertę w dobrej cenie. Klikamy w reklamę i jesteśmy automatycznie przenoszeni na stronę sklepu, ale odbywa się to w tle aplikacji, a nie przeglądarki internetowej, tak jak standardowo. Co to oznacza?

Nic innego niż to, że nie mamy zapisanej w historii przeglądania linku do strony internetowej, na której dokonaliśmy zakupu. Nie możemy do niej wrócić i na spokojnie zweryfikować danych sprzedawcy czy informacje zawartych w regulaminie.

Najczęstsze problemy zgłaszane przez konsumentów, którzy dokonali zakupów klikając w reklamy pojawiające się w mediach społecznościowych:


  • konsumenci nie wiedzą, z kim zawali umowę,
  • brak kontaktu ze sprzedawcą,
  • brak możliwości odstąpienia od umowy,
  • produkty często są wysyłane z Azji, czas oczekiwania jest długi,
  • produkty często są niskiej jakości.

Powiedź „sprawdzam” – zanim kupisz


Nie ma miesiąca, w którym Europejskie Centrum Konsumenckie nie otrzymałoby zgłoszenia od konsumenta, który trafił na podejrzaną ofertę w mediach społecznościowych. Dlatego radzimy – zanim klikniesz i kupisz, sprawdź, kto jest po drugiej stronie. Wejdź na stronę sklepu, poszukaj danych kontaktowych oraz regulaminu, gdzie powinny być umieszczone dane rejestracyjne.

Prześledź opinie o danym sklepie w internecie. Wygoogluj nazwę sklepu, wpisz ją w wyszukiwarce na Facebooku. Niezadowoleni klienci dają o sobie znać (patrz zdjęcie).

fot. mat. prasowe

Wpis na Facebooku

Niezadowoleni klienci często dobitnie wyrażają swoje niezadowolenie.


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: