eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo dla biznesuTSUE unieważnił Tarczę Prywatności. Co to oznacza dla sklepów internetowych?

TSUE unieważnił Tarczę Prywatności. Co to oznacza dla sklepów internetowych?

2020-08-17 11:10

TSUE unieważnił Tarczę Prywatności. Co to oznacza dla sklepów internetowych?

Sklep internetowy © grapestock - Fotolia.com

16 lipca br. TSUE wydał wyrok, na mocy którego unieważnieniu uległa tzw. Tarcza Prywatności. Mowa tu o obowiązującej od czterech lat umowie regulującej przesyłanie danych pomiędzy UE a Stanami Zjednoczonymi. Jej postanowienia dotyczyły również europejskich sklepów internetowych, które korzystały z usług amerykańskich gigantów technologicznych, w tym Google i Faceboka. Co zmiany w prawie oznaczają dla właścicieli sklepów?

Przeczytaj także: Privacy Shield, czyli nowe zasady przekazywania danych osobowych do USA

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Jakie kwestie regulowała Tarcza Prywatności?
  • Co zmiany prawne oznaczają dla właścicieli sklepów internetowych?
  • Jak e-sklepy powinny dostosować się do nowych przepisów?


Nie jest żadną tajemnicą, że sklepy internetowe gromadzą ogromne ilości danych osobowych korzystających z ich oferty klientów. Te z biznesów, które wykorzystują w swej działalności narzędzia amerykańskich firm, np. Google Ads w kampaniach reklamowych, zobowiązane są do przestrzegania międzynarodowych umów regulujących przekazywania tych danych. Do niedawna zasadniczym aktem, który znajdował zastosowanie w tego rodzaju kwestiach była Tarcza Prywatności. Pod tą nazwa kryło się porozumienie na linii UE-USA, z którego postanowieniami zgodne być musiały działania zarówno internetowych gigantów jak i współpracujących z nimi e-biznesów.

16 lipca TSUE wydając wyrok w sporze austriackiego obywatela z Facebookiem uznał, że Tarcza Prywatności nie zapewnia adekwatnej ochrony danych jego i innych Europejczyków, gdyż przetwarzane są poza obszarem UE, w związku z czym stwierdził jej nieważność. Tym samym wszystkie zapisy w regulaminach serwisów, aplikacji czy sklepów internetowych powołujących się na Tarczę Prywatności również przestały obowiązywać.

Zgodnie z prawem przekazywanie danych osobowych do USA nie może już odbywać się na tej podstawie.

Co zmiany prawne oznaczają dla właścicieli sklepów?


Wyrok sądu nie sprawia jednak automatycznie, że wszystkie e-sklepy w Polsce, które prowadzą kampanie z Google Ads czy wysyłki newsletterów przez platformę z siedzibą w USA, działają nielegalne.
- Monitorujemy sytuację i nie mamy jak dotąd informacji, aby policja czy odpowiednie urzędy zaczęły ścigać sprzedawców na naszej platformie i karać ich za działanie niezgodnie z przepisami, które zmieniły się przecież nagle. Nie spodziewamy się też takich działań w bliskiej przyszłości. Warto jednak pamiętać, że każdy sprzedawca może kiedyś znaleźć się w sporze prawnym z klientem czy partnerem biznesowym i wtedy odwoływanie się do regulaminu opartego o nieistniejące przepisy działa zdecydowanie na jego niekorzyść. Dobrze więc wcześniej czy później sprawić, by kwestie prawne zostały formalnie uregulowane - wyjaśnia Oliwia Tomalik, Marketing Manager Shoper.

fot. grapestock - Fotolia.com

Sklep internetowy

Unieważnienie Privacy Shield ma szczególne znaczenie dla tych sklepów internetowych, które korzystają np. z Google Ads


Jak dostosować sklep do nowych przepisów?


Realnie znalezienie innej podstawy prawnej oznacza odszukanie wciąż ważnych przepisów, na które można się powołać jako regulujących współpracę sklepu z amerykańskimi firmami technologicznymi i umieszczenie odwołania do nich w zaktualizowanym regulaminie sklepu. Większość sprzedawców naturalnie nie jest na tyle biegła w kwestiach prawnych, by zrobić to samodzielnie. Konieczna jest więc konsultacja z prawnikiem, najlepiej specjalizującym się kwestiach technologicznych.
- Jeśli korzystasz z usług firm, które przetwarzają przekazane przez ciebie dane (np. klientów lub pracowników) w Stanach Zjednoczonych, musisz jak najszybciej znaleźć inną niż Tarcza Prywatności podstawę prawną na dalsze przekazywanie takich danych albo zrezygnować z tych usług, które wiążą się z przekazaniem danych osobowych do Stanów Zjednoczonych – podpowiada sprzedawcom prawnik z kancelarii Legal Geek.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: