Uwaga oszustwa! Na bon turystyczny i darmowy voucher do uzdrowiska
2020-07-29 14:36
Bałtyk © Piotr Szpakowski - Fotolia.com
Przeczytaj także: Przed czym i jak chronią Alerty BIK?
Jak pisze serwis Nocowanie.pl, doniesienia ostatnich dni dowodzą, że do wielu osób dzwoni tajemnicza Iwona Woźniak, oferując im darmowy voucher na 3-dniowy pobyt w nowo otwartych hotelach uzdrowiskach w Polsce. Uwaga! To próba oszustwa!Okazuje się jednak, że Iwona Woźniak to w rzeczywistości oparty na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym bot.
Oto, jak przedstawia się treść jego wypowiedzi:
“Dzień dobry, z tej strony Iwona Woźniak. Dzwonię w związku z akcją »Nasze Zdrowe Wczasy 2020«, która jest prowadzona na terenie naszego kraju. W ramach naszej akcji, chciałabym serdecznie pogratulować i wręczyć Państwu całkowicie bezpłatny voucher, który gwarantuje aż 3-dniowy pobyt w jednym z naszych nowo otwartych hoteli-uzdrowisk, całkowicie za darmo. Dla Państwa mamy do wyboru…”.
Nie da się ukryć, że brzmi to bardzo zachęcająco. Z pewnością spora część osób ucieszyła się z takiego obrotu sprawy i z wielką radością wyraziła zgodę na taką nagrodę. Bo skoro za darmo… Warto dodać, że cały czas mamy wrażenie, że rozmawiamy z człowiekiem przez telefon. Nasz robot odpowiada na każde pytanie, zachęca do przyjazdu, pyta o nasze dane osobowe i wskazuje miejsce, w które musimy się udać, by odebrać nagrodę.
fot. Piotr Szpakowski - Fotolia.com
Bałtyk
Jak rozpoznać, że rozmawiamy z robotem?
Jest kilka sposobów, pozwalających nam stwierdzić, że rozmawiamy z robotem, a nie człowiekiem. Przede wszystkim:
- bot zazwyczaj będzie się zwracać do nas “per Państwo”, a nie “per Pan/Pani”
- często używa bezosobowych zwrotów
- nie używa naszego imienia
- bot mówi bardzo szybko i bardzo często niektóre frazy nie są akcentowane, jak w normalnej rozmowie
- skrypty opierają się na bardzo podobnej mechanice i kolejności
O czym warto pamiętać, gdy zdarzy nam się tego typu rozmowa?
Musimy działać przede wszystkim szybko i zdecydowanie. W takim przypadku warto:
- jak najszybciej zakończyć rozmowę
- pod żadnym pozorem nie podawać naszych danych osobowych
- upewnić się, czy to nie jest przypadek wyłudzenia naszych danych - można to rozwiązać w sposób alternatywny, wybierając się np. do danej instytucji
- jeśli po raz kolejny otrzymasz tego typu telefon, to warto zapytać, kto jest Inspektorem Danych Osobowych, skąd ma nasz numer i czy istnieje inna forma kontaktu z daną firmą
- można również dodać ten numer na naszą czarną listę połączeń, poprzez skorzystanie z opcji “Blokuj”, czy “Dodaj do blokowanych”
- należy również zgłosić tego typu przypadki do odpowiednich organów
Na topie jest również bon turystyczny, to także świetna okazja dla oszustów. W tym przypadku należy pamiętać, żeby zweryfikowanych informacji szukać u źródła, czyli w podmiotach odpowiadających za realizację i obsługę dodatku wakacyjnego – Ministerstwie Rozwoju, Polskiej Organizacji Turystycznej czy PUE ZUS.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)