eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckieWakacyjne reklamacje - ile poczekamy na odpowiedź?

Wakacyjne reklamacje - ile poczekamy na odpowiedź?

2020-07-20 13:25

Wakacyjne reklamacje - ile poczekamy na odpowiedź?

Ile czasu na odpowiedź na reklamację ma przedsiębiorca? © a_korn - Fotolia.com

Wakacje to sezon wyprzedaży i podróży. Korzystamy wtedy z wielu usług, z których nie zawsze jesteśmy zadowoleni. Zmusza nas to do złożenia reklamacji. Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada, w jakim terminie przedsiębiorcy z różnych branż powinni odpowiedzieć na naszą reklamację. Jak to wygląda w Polsce i w innych krajach UE?

Przeczytaj także: Prawo do reklamacji: co należy wiedzieć?

W Polsce, podobnie jak w innych krajach unijnych, obowiązują ogólne zasady rozpatrywania reklamacji, od których przewidziano trochę wyjątków.

30 dni – od dnia otrzymania, to ogólny termin, w którym przedsiębiorca powinien rozpatrzyć reklamację, jeżeli tego nie zrobi przyjmuje się, że uznał ją za zasadną.

Są jednak przepisy szczegółowe, które mogą ten termin zmienić:

14 dni – ma przedsiębiorca na odpowiedź, jeżeli zgłaszamy reklamację na podstawie rękojmi, która dotyczy wszystkich towarów konsumpcyjnych. Jeżeli tego nie zrobi przyjmuje się, że uznał reklamację za zasadną.

Uwaga: Uznanie reklamacji za zasadną nie oznacza jednak, że firma zaakceptuje w 100% wysokość naszego roszczenia, czyli tego, czego się domagamy np.
Reklamujemy spodnie, w których zepsuł się zamek, domagamy się zwrotu pieniędzy. Firma kontaktuje się z nami po 3 tygodniach. Przyjmuje się więc, że mamy rację, spodnie są wadliwe. Przedsiębiorca nie musi nam jednak zwrócić od razu pieniędzy, może zaproponować naprawę lub wymianę.

Dodatkowo:

30 dni – na odpowiedź mają placówki pocztowe i kurierzy

30 dni – na odpowiedź mają linie lotnicze

30 dni – na odpowiedź mają instytucje finansowe

W przypadku wycieczek zorganizowanych z biurem podróży nie stosuje się ogólnego terminu 30 dni.

Sytuacja w Polsce wydaje się nieco skomplikowana, ale jak pokazuje raport przygotowany przez Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce „Trader’s response time”, w połowie krajów europejskich nie istnieje ogólny termin, w którym konsument może oczekiwać rozpatrzenia reklamacji.

Jeżeli chodzi o dochodzenie praw na podstawie rękojmi (czyli tzw. niezgodności towaru z umową – obowiązującej we wszystkich państwach UE), zarysowują się trzy podejścia:
  • w kilku krajach przeiwdziana jest konkretna liczba dni np. 8 w Hiszpanii i na Litwie lub 15 w Estonii, Chorwacji, 30 we Francji
  • inne państwa używają wyrażeń nieostrych np. „w rozsądnym czasie”, „bez zbędnej zwłoki”, tak jest w Niemczech, Niderlandach, Belgii
  • w pozostałych krajach np.we Włoszech, Szwecji, Wielkiej Brytanii nie ma jakiegokolwiek odniesienia do terminu.

Ciekawe rozwiązanie zastosowano w Słowenii, gdzie za brak odpowiedzi na przedsiębiorcę może być nałożona kara w wysokości 1200 EUR.

Za to jeżeli chodzi o gwarancję, praktyka wydaje się dość spójna prawie we wszystkich krajach, a więc przedsiębiorca musi zachować się tak, jak to zostało przewidziane w warunkach udzielanej przez niego gwarancji (oświadczeniu gwarancyjnym). Wyjątkiem jest Polska – polski Kodeks Cywilny przewiduje, że jeżeli czas nie został określony, przedsiębiorca musi wykonać swoje obowiązki (naprawić, wymienić rzecz) w ciągu 14 dni od dostarczenia wadliwego przedmiotu.


oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: