#ZostańWDomu i przenieś biznes do sieci. Jak (legalnie) otworzyć sklep internetowy?
2020-04-03 12:11
Przenieś biznes do sieci © Andrey Popov - Fotolia.com
Przeczytaj także: Myślisz o własnym biznesie? Postaw na sklep internetowy
Jeżeli prowadziłeś prężnie firmę ale przez pandemię jest to czasowo niemożliwe i teraz masz więcej czasu i znalazłeś usługę lub produkt do sprzedaży online albo chcesz usprawnić wcześniej zaniedbywany dział sprzedaży online, nie czekaj lecz pamiętaj, że kryzysy często stają się katalizatorem zmian, które decydują o przyszłym sukcesie. Poniżej dostaniesz garść wiedzy jak legalnie sprzedawać produkty i usługi w sieci.Co można sprzedawać w internecie? Obecnie popularna jest sprzedaż m.in.:
- wiedzy: kursów online, elearningów, webinarów;
- produktów: w tym przede wszystkim produktów spożywczych z dowozem, szeroko rozumiana elektronika;
- usług: platformy z poradami specjalistów np. prawników lub psychologów.
Na co zwrócić uwagę zamawiając stronę www/ sklep internetowy?
Pamiętaj, że oprócz znalezienia dostawcy strony www/sklepu internetowego, bez względu czy wykonuje to freelancer czy firma, powinna zostać podpisana umowa o wykonanie strony/sklepu internetowego.
fot. Andrey Popov - Fotolia.com
Przenieś biznes do sieci
Umowa powinna zawierać m.in.:
- funkcje, jakie ma spełniać strona lub sklep internetowy,
- cel/przeznaczenie/zastosowanie,
- warunki i środowisko techniczne, w którym program komputerowy powinien działać,
- specyfikację techniczną programu komputerowego,
- reguły działań w razie oddanie strony/sklepu internetowego z wadą,
- określenie zasad korzystania z oprogramowania na zasadzie licencji wyłącznej lub niewyłącznej/ przeniesienia praw autorskich majątkowych
Jak zrobić Zdjęcia produktowe (Packshoty)/sesje biznesowe w czasie pandemii?
Przedsiębiorca, który chce zwiększyć sprzedaż i wiarygodność w sieci, zamawia tzw. packshoty (zdjęcia produktów, zdjęcia mogą być też wykonywane 360) oraz sesje biznesów. Podejmując współpracę z fotografami, warto zwrócić uwagę, aby umowa zawierała m.in.:
-
ilość oraz parametry fotografii;
- format przesłania
- czy i na jakich zasadach przesyła
- licencja lub przeniesienie praw autorskich majątkowych na wszystkich polach eksploatacji
Podpisanie umowy z fotografem lub dostawcą strony/sklepu/platformy na piśmie jest warunkiem przeniesienia praw autorskich majątkowych.
Zastanawiasz się jak zrobić packshoty lub sesje w dobie kwarantanny. Pamiętaj, że fotografowie na co dzień pracują zdalnie. Produkty do zdjęć możesz przesłać kurierem, a coś w rodzaju sesji np. przesyłając do obróbki już wcześniej wykonane zdjęcia.
Czy i kiedy można użyć fotografii do promocji w Internecie, jeśli nie jesteśmy autorem zdjęcia?
Najczęściej klienci kupują oczami, dlatego tak ważna jest atrakcyjna prezentacja produktów lub usług w internecie. Autor fotografii może z niego korzystać i nim rozporządzać, a zatem także wyrażać zgodę na jego użycie. Jeżeli chcemy skorzystać z cudzych zdjęć w internecie, generalna zasada mówi o tym, że należy zapytać autora o zgodę oraz zapłacić wynagrodzenie. Wyjątkiem od tej zasady są Licencje Creative Commons.
Jak legalnie korzystać ze zdjęć w sieci?
Licencja Creative Commons (licencje otwarte). Przykładowo fotograf może upoważnić użytkowników do legalnego korzystania i modyfikowania, udostępnionych przez fotografa zdjęć, w sposób nieodpłatny. Fotograf ma kilka opcji do wyboru, gdzie określa granicę, swoich praw autorskich. Zdjęcia i inne utwory na licencji Creative Commons, znajdziesz w bazach/serwisach internetowych.
Zdjęcia stockowe, a prawa autorskie.
Masz możliwość pobrania z najróżniejszych serwisów internetowych, udostępnione tam przez autorów, fotografie. Zdjęcia możesz pobrać odpłatnie lub nieodpłatnie. Pamiętaj, żeby za każdym sprawdzić na jakich zasadach możesz korzystać z danego zdjęcia.
Tworząc biznes online pamiętaj o szanowaniu praw autorskich fotografów, grafików, programistów itp.
Powyższe zasady dotyczą tak samo opisów produktów i usług, artykułów czy też montażu filmików czy animacji.
Jakie informacje powinien uzyskać klient po wejściu na stronę www/sklep internetowy. Co powinien zawierać regulamin?
Jako dostawca usług lub produktów w sieci masz obowiązek informowania klientów o ich prawach i obowiązkach najpóźniej w chwili wejścia na stronę www usług online lub sklepu internetowego.
Przedsiębiorca prowadzący usługi online/sklep internetowy ma obowiązek w sposób jasny i zrozumiały poinformować, na stronie i w regulaminie m.in. o:
- głównych cechach produktu/usługi
- danych firmy i danych kontaktowych
- łącznej cenie za świadczenie wraz z podatkami
- sposobie i terminie zapłaty
- procedurze reklamacyjnej
- zwrotach
- obowiązku przedsiębiorcy dostarczenia rzeczy bez wad
- gwarancji
- polubownym rozstrzyganiu sporów (mediacji dot. Reklamacji i zwrotów)
- Informacji o ochronie danych osobowych w Polityce Prywatności
Informacje dla klienta powinna zostać przekazana na stronie www w zakładkach: Dostawa, Zwroty i reklamacje, Prywatność.
Ochronę konsumencką od 1 czerwca 2020 roku zyskają również osoby fizycznie prowadzące działalność gospodarczą. Czy sprzedawca musi coś zmieniać?
Tak. Należy zmienić regulamin (m.in. wprowadzić nową definicje, zmienić zapisy o zwrotach i rękojmiach. Na stronie sklepu internetowego powinny znaleźć się dodatkowe informacje i check box ze zgodą.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)