UOKiK ujawnia kolejne oszustwa na pokazach. Kary na ponad 1,4 mln zł
2020-02-12 13:52
Pokaz © kasto - Fotolia.com
Prezentacje handlowe, podczas których konsumenci mogą dokonać zakupu demonstrowanych im towarów, wpisały się na stałe w krajobraz polskiego rynku. Niestety doświadczenie pokazuje, że oszustwa na pokazach nie należą do rzadkości, a na nieuczciwe praktyki najczęściej narażeni są seniorzy. UOKiK poinformował właśnie o ukaraniu kolejnych dwóch przedsiębiorców - spółek Pollana Med i MEDISPOL (obecnie Radnar).
Przeczytaj także: Seniorze, uważaj na sprzedaż poza lokalem
Przeprowadzone przez UOKiK postępowanie wykazało, że spółka Pollana Med z Mrowina odmawiała uczestnikom organizowanych przez siebie pokazów prawa odstąpienia od umowy. Informowała natomiast, że takie uprawnienie nie przysługuje im ze względu na fakt, iż dokonali zakupu towaru w promocji. Ci z konsumentów, którzy chcieli skutecznie odstąpić od umowy, odsyłając zakupiony towar, nie otrzymywali zwrotu pieniędzy i to pomimo wezwań do zapłaty. Prezes Urzędu nakazał zaniechania tej praktyki.Przedsiębiorca zaprzestał prowadzenia sprzedaży bezpośredniej w grudniu 2018 roku. Nałożona na niego kara przekroczyła 1 mln zł (1 052 684 zł).
- Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta od umowy sprzedaży zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość można odstąpić w terminie 14 dni od jej zawarcia bez podania przyczyny. Nie ma znaczenia, czy towar kupiony był w standardowej cenie, czy w promocji. Nie można tego prawa nikomu odebrać – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Firma MEDISPOL ze Stęszewa (obecnie Radnar z Poznania) również prowadziła sprzedaż na pokazach, informując jednak, że celem spotkań, na które zaprasza konsumentów, są bezpłatne badania profilaktyczne. W rzeczywistości chodziło o prezentację oferty handlowej i sprzedaż.
fot. kasto - Fotolia.com
Pokaz
Co więcej, w trakcie prezentacji przedstawiciele handlowi prowadzili „badania” wykorzystując urządzenie AM Scan, które nie jest wyrobem medycznym przeznaczonym do oceny stanu zdrowia. Następnie, na podstawie tak uzyskiwanych wyników informowali konsumentów o rzekomo stwierdzonych dolegliwościach i tym samym wprowadzali konsumentów w błąd co do ich aktualnego stanu zdrowia. Przedstawiciele handlowi mogli w ten sposób wpływać na decyzje konsumentów o zakupie oferowanego aparatu do magnetoterapii.
Firma zaniechała kwestionowanych praktyk w maju 2019 roku. Kary za wprowadzenie konsumentów w błąd wyniosły prawie 400 tys. zł (397 111 zł). Ponadto o decyzji Prezesa UOKiK przedsiębiorca musi poinformować wszystkich klientów, którym sprzedał produkty między 29 grudnia 2017 r. a 21 maja 2019 r.
Konsumencie, uważaj na oszustwa na pokazach!
- Jeśli idziesz na prezentację, pamiętaj, że zazwyczaj jest to pokaz handlowy, mający przekonać Cię do zakupu produktu.
- Gdy otrzymasz zaproszenie na spotkanie lub bezpłatne badanie, ustal, czy będą na nim oferowane towary lub usługi. Pamiętaj – nie ma nic za darmo!
- Uważaj na „promocje”, wyjątkowe oferty, gdy sprzedawca mówi ci, że musisz podjąć decyzję w tej chwili, bo okazja się nie powtórzy - nie działaj pod presją czasu.
- Zastanów się, czy oferta na pewno jest atrakcyjna.
- Nie udostępniaj nikomu dowodu osobistego.
- Uważnie czytaj umowy, konsultuj decyzje z kimś bliskim.
- Nie bierz pożyczki na zakup sprzętu na pokazie, nie zgadzaj się na wizytę w banku ze sprzedawcą.
- Pamiętaj, że na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem masz 14 dni.
- W razie problemów szukaj pomocy u rzecznika konsumentów.
Przeczytaj także:
UOKiK: 3,5 mln kary dla Comfort Med+ za łamanie praw konsumentów
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
UOKiK, prawa konsumentów, ochrona konsumentów, sprzedaż bezpośrednia, naruszenie praw konsumentów, sprzedaż poza lokalem
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)