eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckieBrexit a prawa pasażerów linii lotniczych. Co się zmieni?

Brexit a prawa pasażerów linii lotniczych. Co się zmieni?

2020-02-06 11:26

Brexit a prawa pasażerów linii lotniczych. Co się zmieni?

Brexit © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Brexit stał się faktem. Od 1 lutego bieżącego roku Wielka Brytania oficjalnie przestała być członkiem Unii Europejskiej. O następstwach tej decyzji mówi się bardzo wiele, głównie w kontekście przyszłej wymiany handlowej, ceł czy też swobody przepływu osób. Czy zmianie ulegną również prawa pasażerów podróżujących na Wyspy? To niewykluczone - czytamy w komunikacie opublikowanym przez GIVT.

Przeczytaj także: Tanie linie lotnicze a prawa pasażerów

Do 31 stycznia bieżącego roku, a więc do chwili opuszczenia Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię, zarówno jej obywatele, jak i pasażerowie podróżujący do brytyjskich miast, mogli korzystać z uprawnień przyznanych im przez Rozporządzenia (WE) nr 261/2004. Przepisy tego aktu określają sytuacje, w których linie lotnicze są zobowiązane do zapłaty swoim pasażerom rekompensat związanych z zakłóceniami w ruchu lotniczym, a więc np. w razie, gdy lot jest opóźniony lub odwołany. Mówią również o przypadkach, w których przewoźnicy są zobowiązani zagwarantować swoim pasażerom żywność, napoje, zakwaterowanie, alternatywne loty bądź zwrot biletów.

Powyższe przepisy, obowiązywać będą do 31 grudnia bieżącego roku, a więc do końca okresu przejściowego, podczas którego Wielka Brytania pozostanie praktycznie członkiem UE, a wszystkie loty do lub z Wielkiej Brytanii, lub liniami lotniczymi tam zarejestrowanymi będą traktowane tak samo, jak w każdym innym kraju, które przestrzegają przepisy rozporządzenia.

fot. mat. prasowe

Odszkodowania za zakłócenia w pasażerskim ruchu lotniczym

Opóźniony lot na dystansie krótszym niż 1500 km uprawnia pasażera do odszkodowania w wysokości 250 €


Prawa pasażerów po wyjściu z UE


Sytuacja nie powinna ulec zmianie również po wyjściu Wielkiej Brytanii z UE - brytyjski konserwatywny rząd zobowiązał się bowiem do przestrzegania w prawie brytyjskim tych samych praw, które określone są w Rozporządzeniu Unii Europejskiej (WE) nr 261/2004. Oznacza to, że Wielka Brytania działałaby jak inne kraje spoza UE, takie jak Szwajcaria i Islandia, i nadal utrzymywałaby to samo paneuropejskie ustawodawstwo.
Na terenie Unii Europejskiej podstawowym aktem określającym prawa pasażerów linii lotniczych jest Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów.

Co jednak w przypadku, gdy nie dojdzie do porozumienia?Jeżeli umowa o prawach pasażerów linii lotniczych między Wielką Brytanią a UE nie zostanie zawarta przed 2021 r., potencjalnie zaistniałaby sytuacja, w której Wielka Brytania byłaby wyłączona z obowiązujących przepisów. Wpłynęłoby to w trybie natychmiastowym na wszystkie linie lotnicze zarejestrowane w Wielkiej Brytanii, a więc na:
  • British Airways i spółka zależna BA CityFlyer
  • Eastern Airways
  • Flybe
  • Jet2
  • Loganair
  • Virgin Atlantic Airways i Virgin Atlantic International
  • brytyjskie spółki zależne: EasyJet UK, Norwegian Air UK, Ryanair UK i Wizz Air UK

Ponadto, każda z powyższych linii lotniczych latających do kraju UE nadal byłaby objęta tymi przepisami, jednak w sytuacji, gdy lot odbywałby się z UK do kraju UE, przewoźnik musiałby być zarejestrowany w UE. Przykład: Lot British Airways z Londynu do Nowego Jorku nie będzie objęty przepisami rozporządzenia, z racji, że British Airways nie będzie już dłużej linią zarejestrowaną w UE, a lotniska wylotu i przylotu nie będą znajdowały się na terytorium Unii. Wciąż jednak pozostaje niejasne, czy zatem spółki dominujące brytyjskich spółek zależnych, jak Ryanair UK lub Wizz Air UK, mogą zostać pociągnięte do odpowiedzialności.

fot. mat. prasowe

Kiedy odszkodowanie będzie należne, a kiedy nie

Lot British Airways z Londynu do Nowego Jorku nie będzie objęty przepisami rozporządzenia


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: