Tanie linie lotnicze a prawa pasażerów
2020-01-24 10:45
Lotnisko © Dasha Petrenko - Fotolia.com
Przeczytaj także: Odszkodowanie za opóźniony lot z powodu złej pogody. Czy przysługuje?
Dane Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) wskazują, że tanie linie lotnicze posiadają obecnie około 30% udziału w globalnym rynku. To dwukrotnie więcej niż przed 15 laty. Jeżeli jednak przyjrzeć się zestawieniu najlepszych przewoźników na świecie (wg Skytrax), to okaże się, że na próżno w nim szukać tanich linii. Tym ostatnim poświęcone jest zupełnie osobne zestawienie, w którym wygrywają AirAsia, EasyJet i Norwegian.W Polsce najpopularniejszym przewoźnikiem jest Ryanair. Dane Urzędu Lotnictwa Cywilnego wskazują, że w pierwszej połowie minionego roku ten przewoźnik odpowiadał za przewóz niemal 30% ogółu pasażerów (co stanowi 51,4% wszystkich tanich połączeń lotniczych), wyprzedzając drugiego największego przewoźnika PLL LOT, oraz plasującą się na trzecim miejscu linię Wizzair.
Pomimo swojej popularności Ryanair znajduje się daleko poza czołówką dobrych tanich linii lotniczych na świecie. Ma na to wpływ m.in. duża liczba skarg pasażerów. O jakich prawach powinni pamiętać podczas podróży tanimi liniami?
- Prawa pasażerów powinny być przestrzegane bez względu na charakter linii, którą podróżują. Rozporządzenie Unii Europejskiej (WE) nr 261/2004 regulujące wypłaty odszkodowań, obejmuje wszystkich przewoźników, w tym lowcostowych. Poszczególne linie różnią się jednak podejściem do terminu realizacji roszczeń klientów. Z naszego doświadczenia i przytoczonych danych wynika, że niektóre linie - w szczególności tanie, wypłacają odszkodowania dopiero po skierowaniu spraw na ścieżkę sądową. Po dwóch latach naszych doświadczeń w prowadzeniu postępowań sądowych, wiemy, jak wygrać z liniami lotniczymi działającymi w całej Europie. – mówi Kamila Szczygieł, adwokat współpracujący z GIVT.
Jak ubiegać się o odszkodowanie?
O odszkodowanie pasażer może się starać w przypadku zakłóconego (opóźnionego powyżej 3 godzin lub odwołanego poniżej 14 dni od daty wylotu) połączenia, a także odmowy wejścia na pokład, spowodowanej przepełnieniem samolotu (tzw. overbooking). W celu zgłoszenia roszczenia, pasażer powinien zgromadzić informacje odnośnie daty i numeru lotu, nazwy linii lotniczej, lotniska wylotu, oraz lotniska przylotu. Potrzebny będzie również dokument tożsamości oraz dane współpasażera.
Zgodnie z Rozporządzeniem Unii Europejskiej (WE) nr 261/2004, regulującym prawa pasażerów linii lotniczych, maksymalna kwota odszkodowania dla pasażera za opóźniony lub odwołany lot może wynosić nawet 600 euro. Zależy ona jednak od odległości lotu i destynacji:
fot. mat. prasowe
Długość lotu i destynacje - wysokość odszkodowania
Zakłócony lot – co robić, a czego nie?
Gdy doszło do znacznego opóźnienia lub odwołania lotu, warto wiedzieć jak się zachować, by zadbać o własny komfort, jednocześnie nie tracąc prawa do ubiegania się o odszkodowanie. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zalecenia w tej sytuacji:
- zatrzymaj potwierdzenie rezerwacji, bilet, kartę pokładową
- poznaj przyczynę zakłócenia lotu
- jeśli lot został odwołany, proś przewoźnika o zapewnienie posiłków, napojów i noclegu w hotelu
- nie podpisuj dokumentów, na mocy których tracisz prawo do odszkodowania np. w zamian za vouchery lub zniżki na kolejny lot
- jeśli lot jest opóźniony o 5 godzin, żądaj zwrotu kosztów biletu
- w przypadku odmowy wejścia na pokład, żądaj alternatywnego lotu i rekompensaty finansowej
- nie wyrzucaj paragonów zakupu niezbędnych rzeczy, napojów i posiłków.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)