Jak wygląda geoblokowanie w praktyce?
2020-01-17 12:00
Jak wygląda geoblokowanie w praktyce? © apops - Fotolia.com
Europejskie Centrum Konsumenckie sprawdziło jak wygląda geoblokowanie w praktyce. W roli tajemniczego klienta eksperci ECK odwiedzili 200 sklepów. Czy sprzedawcy pozwalają robić zakupy klientom z innego kraju UE?
Przeczytaj także: Dropshipping i geoblokowanie. Konsumencki przewodnik po 2019 r.
Europejskie Centrum Konsumenckie skontrolowało 200 sklepów, w tym 100 polskich i 100 zagranicznych, które zamieściły w swoich regulaminach informację, że nie wysyłają paczek za granicę. Przypomnijmy, że choć przepisy zabraniają sklepom internetowym uniemożliwianie zakupów klientom z innego kraju unijnego, to jednocześnie e-sprzedawcy nie mają obowiązku wysyłki towaru do kraju, do którego nie przewidują dostawy.Na czym polegało badanie ECK? Polskie sklepy odwiedził niemiecki klient, a zagraniczne - polski. Badanie polegało na prześledzeniu procesu zamówienia na stronie internetowej oraz dodatkowej weryfikacji za pośrednictwem komunikacji e-mailowej.
Jak wynika z obserwacji ECK, problemem, który uniemożliwia zakupy zagranicznym klientom, jest błędny formularz kontaktowy oraz zbieranie zbyt dużej ilości danych. Stosowany w polskich sklepach internetowych formularz uniemożliwiał wprowadzenie danych kontaktowych spoza kraju. Ze sprzedawcą można było się skontaktować mailowo, ale wymagało to znajomości jego języka.
fot. apops - Fotolia.com
Jak wygląda geoblokowanie w praktyce?
Inne wnioski z badania
- Jeżeli chcemy odebrać towar osobiście, a nie posiadamy adresu zamieszkania w danym kraju, sprzedawcy sugerują, aby wpisać nieprawdziwe lub fikcyjne dane adresowe;
- w wielu polskich e-sklepach należy podać dane dostawy, pomimo wyboru opcji odbioru osobistego lub w paczkomacie;
- wiele e-sklepów posiada na stronie internetowej sprzeczne informacje np. regulamin sklepu przewiduje dostawę wyłącznie na obszarze Polski, natomiast składając zamówienie mamy możliwość wyboru opcji dostawy za granicę;
- problem przy płatności: formularze zamówień najczęściej są powiązane z systemem płatności, który nie akceptuje zagranicznych kart;
- wiele formularzy odrzuca numery telefonów z zagranicznym prefiksem.
Wyniki badania (formularze online)
Podstawowym problemem uniemożliwiającym zawarcie umowy przez stronę internetową e-sklepu są formularze kontaktowe. Wiele z nich uniemożliwia wpisanie zagranicznego kraju zamieszkania, kodu pocztowego, czy nr telefonu – nawet jeżeli klient wybrał odbiór osobisty.
- 7/100 polskich sklepów umożliwia złożenie zamówienia przez formularz online (bez większych problemów)
- 1/20 litewskich sklepów umożliwia złożenie zamówienia przez formularz online (bez większych problemów)
- 2/20 niemieckich sklepów umożliwiają złożenie zamówienia przez formularz online (bez większych problemów).
- 2/20 słowackich sklepów umożliwiają złożenie zamówienia przez formularz online (bez większych problemów)
- 1/20 francuskich e-sklepów umożliwia złożenie zamówienia przez formularz online (bez większych problemów)
- 0/20 słowackich e-sklepów umożliwia złożenie zamówienia przez formularz online (bez większych problemów)
Wyniki badania (komunikacja ze sprzedawcą)
Dodatkowa komunikacja mailowa z e-sklepami wykazała, ze niektórzy sprzedawcy chcą umożliwić dokonanie zakupu, a nawet przesłać towar do kraju klienta, mimo że w swoim regulaminie nie oferują takiej możliwości.
Wyniki dla Polski (na 100 przebadanych e-sklepów)
- 45 sklepów wykazało prokonsumenckie podejście
- 36 sklepów utrudnia lub wręcz uniemożliwia zawarcie umowy
Wyniki dla Litwy (na 20 przebadanych e-sklepów)
- 8 sklepów wykazało prokonsumenckie podejście
- 11 sklepów utrudnia lub wręcz uniemożliwia zawarcie umowy
Wyniki dla Niemiec (na 20 przebadanych e-sklepów)
- 4 sklepy wykazały prokonsumenckie podejście
- 16 sklepów utrudnia lub wręcz uniemożliwia zawarcie umowy
Wyniki dla Czech (na 20 przebadanych e-sklepów)
- 10 sklepów wykazało prokonsumenckie podejście
- 8 sklepów utrudnia lub wręcz uniemożliwia zawarcie umowy
Wyniki dla Francji (na 20 przebadanych e-sklepów)
- 1 sklep wykazał prokonsumenckie podejście
- 18 sklepów utrudnia lub wręcz uniemożliwia zawarcie umowy
Wyniki dla Słowacji (na 20 przebadanych e-sklepów)
- 8 sklepów wykazało prokonsumenckie podejście
- 13 sklepów utrudnia lub wręcz uniemożliwia zawarcie umowy
Przeczytaj także:
Promocje Biedronki pod lupą UOKiK
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)