eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckieJak wygląda geoblokowanie w praktyce?

Jak wygląda geoblokowanie w praktyce?

2020-01-17 12:00

Jak wygląda geoblokowanie w praktyce?

Jak wygląda geoblokowanie w praktyce? © apops - Fotolia.com

Europejskie Centrum Konsumenckie sprawdziło jak wygląda geoblokowanie w praktyce. W roli tajemniczego klienta eksperci ECK odwiedzili 200 sklepów. Czy sprzedawcy pozwalają robić zakupy klientom z innego kraju UE?

Przeczytaj także: Dropshipping i geoblokowanie. Konsumencki przewodnik po 2019 r.

Europejskie Centrum Konsumenckie skontrolowało 200 sklepów, w tym 100 polskich i 100 zagranicznych, które zamieściły w swoich regulaminach informację, że nie wysyłają paczek za granicę. Przypomnijmy, że choć przepisy zabraniają sklepom internetowym uniemożliwianie zakupów klientom z innego kraju unijnego, to jednocześnie e-sprzedawcy nie mają obowiązku wysyłki towaru do kraju, do którego nie przewidują dostawy.

Na czym polegało badanie ECK? Polskie sklepy odwiedził niemiecki klient, a zagraniczne - polski. Badanie polegało na prześledzeniu procesu zamówienia na stronie internetowej oraz dodatkowej weryfikacji za pośrednictwem komunikacji e-mailowej.

Jak wynika z obserwacji ECK, problemem, który uniemożliwia zakupy zagranicznym klientom, jest błędny formularz kontaktowy oraz zbieranie zbyt dużej ilości danych. Stosowany w polskich sklepach internetowych formularz uniemożliwiał wprowadzenie danych kontaktowych spoza kraju. Ze sprzedawcą można było się skontaktować mailowo, ale wymagało to znajomości jego języka.

fot. apops - Fotolia.com

Jak wygląda geoblokowanie w praktyce?

Podstawowym problemem uniemożliwiającym zawarcie umowy przez stronę internetową e-sklepu są formularze kontaktowe.


Inne wnioski z badania
  • Jeżeli chcemy odebrać towar osobiście, a nie posiadamy adresu zamieszkania w danym kraju, sprzedawcy sugerują, aby wpisać nieprawdziwe lub fikcyjne dane adresowe;
  • w wielu polskich e-sklepach należy podać dane dostawy, pomimo wyboru opcji odbioru osobistego lub w paczkomacie;
  • wiele e-sklepów posiada na stronie internetowej sprzeczne informacje np. regulamin sklepu przewiduje dostawę wyłącznie na obszarze Polski, natomiast składając zamówienie mamy możliwość wyboru opcji dostawy za granicę;
  • problem przy płatności: formularze zamówień najczęściej są powiązane z systemem płatności, który nie akceptuje zagranicznych kart;
  • wiele formularzy odrzuca numery telefonów z zagranicznym prefiksem.

Wyniki badania (formularze online)


Podstawowym problemem uniemożliwiającym zawarcie umowy przez stronę internetową e-sklepu są formularze kontaktowe. Wiele z nich uniemożliwia wpisanie zagranicznego kraju zamieszkania, kodu pocztowego, czy nr telefonu – nawet jeżeli klient wybrał odbiór osobisty.
  • 7/100 polskich sklepów umożliwia złożenie zamówienia przez formularz online (bez większych problemów)
  • 1/20 litewskich sklepów umożliwia złożenie zamówienia przez formularz online (bez większych problemów)
  • 2/20 niemieckich sklepów umożliwiają złożenie zamówienia przez formularz online (bez większych problemów).
  • 2/20 słowackich sklepów umożliwiają złożenie zamówienia przez formularz online (bez większych problemów)
  • 1/20 francuskich e-sklepów umożliwia złożenie zamówienia przez formularz online (bez większych problemów)
  • 0/20 słowackich e-sklepów umożliwia złożenie zamówienia przez formularz online (bez większych problemów)

Wyniki badania (komunikacja ze sprzedawcą)


Dodatkowa komunikacja mailowa z e-sklepami wykazała, ze niektórzy sprzedawcy chcą umożliwić dokonanie zakupu, a nawet przesłać towar do kraju klienta, mimo że w swoim regulaminie nie oferują takiej możliwości.

Wyniki dla Polski (na 100 przebadanych e-sklepów)
  • 45 sklepów wykazało prokonsumenckie podejście
  • 36 sklepów utrudnia lub wręcz uniemożliwia zawarcie umowy

Wyniki dla Litwy (na 20 przebadanych e-sklepów)
  • 8 sklepów wykazało prokonsumenckie podejście
  • 11 sklepów utrudnia lub wręcz uniemożliwia zawarcie umowy

Wyniki dla Niemiec (na 20 przebadanych e-sklepów)
  • 4 sklepy wykazały prokonsumenckie podejście
  • 16 sklepów utrudnia lub wręcz uniemożliwia zawarcie umowy

Wyniki dla Czech (na 20 przebadanych e-sklepów)
  • 10 sklepów wykazało prokonsumenckie podejście
  • 8 sklepów utrudnia lub wręcz uniemożliwia zawarcie umowy

Wyniki dla Francji (na 20 przebadanych e-sklepów)
  • 1 sklep wykazał prokonsumenckie podejście
  • 18 sklepów utrudnia lub wręcz uniemożliwia zawarcie umowy

Wyniki dla Słowacji (na 20 przebadanych e-sklepów)
  • 8 sklepów wykazało prokonsumenckie podejście
  • 13 sklepów utrudnia lub wręcz uniemożliwia zawarcie umowy

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: