Co robić, gdy linie lotnicze bankrutują? Prawa pasażera
2019-12-12 11:19
Lotnisko © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Prawa pasażera vs upadłość linii lotniczych
allplane.tv – serwis, który opublikował zestawienie upadłych linii lotniczych – przekonuje, że lista tegorocznych bankrutów nie jest jeszcze zamknięta. Co kryje się za kłopotami przewoźników? Z danych firmy konsultingowej IBA wynika, że główne przyczyny to:- wzrost konkurencyjności,
- presja cenowa,
- niepewność związana z Brexitem,
- wysokie ceny paliwa.
Gdy linie lotnicze bankrutują, ich pasażerowie powinni być przygotowani nie tylko na zakłócenia lotu, ale również na problemy z wypłatą odszkodowania. Choć trzeba podkreślić, że taki scenariusz niekoniecznie musi doczekać się realizacji.
Co na temat odszkodowań mówią prawa pasażera? Zgodnie z Rozporządzeniem WE 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r., odszkodowania należą się pasażerom w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu oraz odmowy wejścia na pokład. To, ile linie lotnicze muszą wypłacić pasażerowi, uzależnione jest od odległości i wynosi:
- 250 € w przypadku trasy lotu o długości do 1500 km,
- 400 € dla wszystkich lotów wewnątrz Unii Europejskiej na dystansie dłuższym niż 1500 km oraz dla pozostałych tras o długości między 1500 a 3500 km,
- 600 € - w przypadku lotów poza terytorium Unii Europejskiej, na dystansie dłuższym niż 3500 km.
Aby uniknąć problemów związanych z wypłatą odszkodowania z tytułu bankructwa linii lotniczej, warto podjąć wcześniej odpowiednie kroki, czyli:
- dokonać zakupu biletów lotniczych za pomocą karty kredytowej – w przypadku bankructwa linii, to bank będzie odbiorcą skargi. Po jej złożeniu (podając numer i cel lotu), bank przeprowadza w imieniu klienta procedurę chargeback (tzw. obciążenie zwrotne), której pozytywne zakończenie umożliwi zwrot pieniędzy
- skorzystać z usług biura podróży podczas zakupu biletu lotniczego. Lot będzie wówczas częścią umowy o podróż, więc zostanie objęty programem ubezpieczeniowym. Umożliwia to odzyskanie pieniądze za bilet z ubezpieczenia, zwracając się do biura podróży i wystawcy polisy
- wykupić ubezpieczenie podróżne w banku lub firmie ubezpieczeniowej, obejmujące awarie linii lotniczych
fot. mat. prasowe
Lotnisko
Gdy powyższe sposoby zawiodły, odzyskanie pieniędzy za lot odwołany w wyniku bankructwa jest utrudnione, choć nadal możliwe. W tym celu należy złożyć reklamację do przewoźnika zawierającą numer lotu, jego datę i trasę.
- Linia lotnicza jest zobowiązana do udzielenia odpowiedzi na skargę zgodnie z rozporządzeniem WE 261/2004 i powinna umieścić wszelkie takie roszczenia na swojej liście roszczeń - mówi Elżbieta Tyszka, główny prawnik w firmie GIVT, zajmującej się uzyskiwaniem odszkodowań za opóźnione lub odwołane połączenia lotnicze oraz w przypadku odmowy wejścia na pokład. - Jeśli aktywa upadającego przewoźnika pozwalają na zaspokojenie tych roszczeń, sytuacja pasażerów jest znacznie lepsza i mogą spodziewać się odszkodowania oraz zwrotu kosztów poniesionych w związku z odwołanym lotem – dodaje.Niestety, choć termin zgłoszenia wierzytelności jest jednakowy dla wszystkich wierzycieli, to kolejność zaspokajania roszczeń zależy od ustalonego priorytetu. Konsument znajduje się w tym przypadku na drugim z czterech miejsc. Ich wierzytelności mogą zostać spłacone dopiero po zaspokojeniu roszczeń podmiotów znajdujących się w pierwszej kategorii.
Od tej sytuacji istnieje wyjątek: jeśli lot był obsługiwany przez inne linie lotnicze współpracujące z przewoźnikiem, który zawiesił działalność. W tym przypadku można zgłaszać się do partnerskiej linii w celu uzyskania odszkodowania dla pasażerów.
- Procedura ta może się nieco różnić w innych krajach, jednak ogólną zasadą powinna być ochrona dłużników w przypadku niewypłacalności wierzyciela. W wielu krajach trwają prace nad utworzeniem funduszu, z którego będą wypłacane pieniądze na pokrycie roszczeń pasażerów w przypadku bankructwa linii lotniczych lub biura podróży - mówi Elżbieta Tyszka z GIVT.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)