Kupujesz bilet lotniczy? Uważaj na automatycznie wypełniający się formularz!
2019-05-17 11:24
Rezerwacja biletu lotniczego © thodonal - Fotolia.com
Przeczytaj także: Rezerwacja lotu - na co uważać?
W czym rzecz?
Sprawa dotyczy najczęściej sytuacji, w której ktoś, za pomocą swojego konta założonego na stronie przewoźnika, kupuje bilet lotniczy dla kogoś innego. Staranie uzupełnia formularz, wpisuje dane właściwego pasażera, a po zakończeniu całej operacji otrzymuje potwierdzenie rezerwacji, na którym widnieją... jego własne dane.
Sytuacja ta nie należy do odosobnionych. Tylko w ostatnim kwartale Europejskie Centrum Konsumenckiego otrzymało kilkanaście zgłoszeń dotyczących właśnie automatycznej zmiany danych osoby podróżującej. Konsumenci wskazywali, że system pobiera błędne dane z:
- wcześniej zapamiętanej karty kredytowej
- kont na innych portalach
- lub automatycznie wybiera właściciela konta, w czasie rezerwacji biletów lotniczych należy odznaczyć pole „ja podróżuję”
Jak zapobiec automatycznemu uzupełnianiu?
- Nie wiąż kont (unikaj logowania się za pomocą innego portalu społecznościowego lub serwisu pocztowego)
- Nie podawaj hasła do swojego e-maila (zdarza się, ze serwisy internetowe o nie proszą)
- Po wprowadzeniu danych karty, upewnij się, czy nie zmieniono danych pasażera
- Nie gódź się na podpowiedzi systemu (np. po wpisaniu pierwszej litery, system sugeruje imię, po jego wyborze uzupełnia pozostałe pola samodzielnie)
- Usuwaj pliki cookie w przeglądarce internetowej
- Zweryfikuj dane rezerwacji od razu po otrzymaniu e-mailowego potwierdzenia
Błędy w zmianie danych pasażera są trudne do udowodnienia, dlatego należy zachować ostrożność w procesie rezerwacji.
fot. thodonal - Fotolia.com
Rezerwacja biletu lotniczego
Co zrobić, gdy zauważysz błąd?
Niektóre linie lotnicze umożliwiają bezpłatną zmianę imienia i nazwiska zaraz po wykonaniu rezerwacji. Jeżeli przewoźnik nie oferuje takiej możliwości, a doszło do automatycznej zamiany danych, w pierwszej kolejności zgłoś pisemną skargę. Warto do niej dołączyć np. samodzielnie nagrany filmik/ pokazujący, jak zmieniają się rekordy w okienkach. Z punktu postępowań polubownych, im więcej dowodów przemawiających za wykazaniem błędu strony internetowej, a nie osoby dokonującej rezerwacji, tym lepiej. Co więcej, warto zadbać o dowody w tym samym dniu, w którym wystąpił problem.
Zestawienie formularzy reklamacyjnych większości europejskich przewoźników, znajdziesz tutaj: https://konsument.gov.pl/misc/faq-support/formularz-skarg/
Jeżeli reklamacja zostanie odrzucona, a linia lotnicza zarejestrowana jest w innym kraju UE, zgłoś skargę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, więcej:
https://konsument.gov.pl/skarga-do-eck/
Przykładowa sprawa:
Polska konsumentka próbowała za pośrednictwem swojego konta dokonać rezerwacji biletu dla siostry. Zgodnie z formularzem rezerwacyjnym wprowadziła jej imię i nazwisko, dodała usługi i w dolnej części strony (nie widząc wyżej uzupełnionych danych), dokonała płatności za pomocą karty kredytowej innej osoby. System automatycznie zamienił wprowadzone nazwisko, na dane posiadacza karty płatniczej. Pasażerka zauważyła błąd przed odprawą i od razu wysłała reklamację. Linia lotnicza ją odrzuciła i zasugerowała odpłatną zamianę nazwiska. Konsumentka była w sytuacji bez wyjścia, dlatego opłaciła zmianę. Wyposażyła się jednak w dowód w postaci nagrania. Pasażerka przeprowadziła symulację, podczas której jej podejrzenia się potwierdziły. Sprawę przekazała ECK.Polskie centrum wraz z irlandzkim odpowiednikiem pomogły jej odzyskać 115 euro opłacone za zmianę nazwiska.
Dane osobowe
Dobrze być świadomym tego, gdzie nasze dane są zapisywane i udostępniane. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz poprosić o ich usunięcie.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)