Prawa konsumenta a Brexit
2019-03-22 12:01
Co z prawami konsumenta po Brexicie? © Thomas Reimer - Fotolia.com
Przeczytaj także: Brexit a prawa konsumenta
Podróże lotnicze – prawa konsumenta
Obecnie podróżującym po UE pasażerom przysługuje zestaw praw, które obowiązują niezależnie od tego, czy przemieszczają się drogą lądową (pociągiem, autobusem), lotniczą czy morską. Regulacje te nie w pełni znajdują zastosowanie, jeżeli celem podróży jest tzw. „kraj trzeci”.
Prawa pasażerów linii lotniczych gwarantują możliwość ubiegania się o odszkodowanie (w wysokości nawet 600 euro). Pasażerom postawionym w obliczu takiej sytuacji najczęściej przysługują również posiłki, napoje i - jeśli jest taka konieczność - zakwaterowanie.
Po brexicie w przypadku podróży z UE do Wielkiej Brytanii, niezależnie od linii lotniczej, pasażerowie w dalszym ciągu będą uprawnieni do opieki w czasie opóźnienia i odwołania lotu, a także możliwości ubiegania się o odszkodowanie. Sytuacja zmieni się w przypadku lotów z Wielkiej Brytanii. Wówczas przepisy unijne będą miały zastosowanie, tylko gdy lot będzie operowany przez przewoźnika, mającego siedzibę w kraju UE. W innym wypadku pasażerów nie będzie chroniło unijne prawodawstwo.
Przepisy dotyczące przewozu bagażu podczas podróży samolotem pozostaną niezmienne.
Zakupy przez internet – prawa konsumenta
Konsumenci z innych krajów UE oczywiście wciąż będą mogli kupować produkty z Wielkiej Brytanii. Zgodnie z przepisami europejskimi, jeżeli konsument zawiera umowę z przedsiębiorcą, który ukierunkowuje swoją działalność do państwa zamieszkania konsumenta (np. prowadzi stronę w języku klienta), umowa powinna podlegać przepisom kraju konsumenta.
fot. Thomas Reimer - Fotolia.com
Co z prawami konsumenta po Brexicie?
Jeżeli klient zdecyduje się na zakup od brytyjskiego przedsiębiorcy (który nie kieruje swojej działalności na kraj konsumenta), jak wskazuje brytyjski rząd na początku na pewno będą obowiązywały przepisy odstąpienia od umowy w terminie 14 dni, czy prawo do rękojmi, ponieważ zostały one wdrożone do brytyjskiego porządku prawnego. Nawet jeżeli brytyjski ustawodawca nie zmieni tego prawa w przyszłości, to być może będzie utrudnione jego egzekwowanie.
Co dalej z ECK Wielka Brytania
Europejskie Centrum Konsumenckie należy do sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net), które na dziś składa się z 30 centrów, 28 z krajów UE oraz Norwegii i Islandii. Komisja Europejska wyjaśnia, że w sytuacji braku podpisania porozumienia, ECK Wielka Brytania zostanie automatycznie odłączone od sieci ECC-Net. Sprawy „brytyjskie” znikną z elektronicznego systemu rozwiązywania sporów (IT-tool).
Warto zaznaczyć, że w 2018 r. ECK Polska otrzymało najwięcej skarg na przedsiębiorców z Niemiec, a już drugie miejsce zajmują firmy brytyjskie.
ADR i internetowe rozstrzyganie sporów
Brexit wpłynie też na system polubownego rozwiązywania sporów. Brytyjskie podmioty ADR będą przyjmowały sprawy transgraniczne wedle własnego uznania. Unijne przepisy dotyczące internetowego rozwiązywania sporów (ODR) nie będą obowiązywać w Wielkiej Brytanii. Przedsiębiorcy i konsumenci ze Zjednoczonego Królestwa nie będą mogli korzystać z platformy ODR, a bieżące sprawy zostaną zamknięte.
ECC-Net do tej pory otrzymało informacje, że współprace po brexicie podtrzymuje the European Car Rental Conciliation Service (ECRCS).
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)