eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckieSeniorze, uważaj na sprzedaż poza lokalem

Seniorze, uważaj na sprzedaż poza lokalem

2019-03-05 10:28

Seniorze, uważaj na sprzedaż poza lokalem

Seniorze, nie daj się nabrać na pokazach © Rido - Fotolia.com

Sprzedaż poza lokalem ma się w naszym kraju całkiem dobrze. Bezpłatne badania, domowa rehabilitacja czy prelekcje o zdrowym stylu życia, a to wszystko najczęściej okraszone ofertą sprzedażową. Celem firm są przeważnie starsi konsumenci, a pretekstem - ich problemy ze zdrowiem. UOKiK nie od dziś monitoruje ten rynek, czego wyrazem mogą być chociażby działania prowadzone ostatnio w sprawach ACS Medica, Vitaldream, R.A.M. Polska oraz Better Day. Zastrzeżenia Urzędu wzbudza m.in. to, że przedsiębiorcy ukrywają przed konsumentami cel spotkania.

Przeczytaj także: UOKiK: 3,5 mln kary dla Comfort Med+ za łamanie praw konsumentów

Sprzedaż poza lokalem to dogodna okazja, aby wywierać na konsumentów pewnego rodzaju presję. Niektórzy z działających na polskim rynku przedsiębiorców świetnie zdają sobie z tego sprawę. Sprzedawcy, wykorzystując różne techniki manipulacyjne, są w stanie nakłonić uczestników prezentacji do zakupu niepotrzebnych produktów, z czego ci ostatni niejednokrotnie zdają sobie sprawę dopiero po zawarciu transakcji.

ACS Medica


ACS Medica ze Śremu to firma, która trudniła się sprzedażą podczas pokazów, oferując Matę ACS MED oraz Aplikator Magnetic Forte. Okazało się jednak, że jej przedstawiciele, dzwoniąc z zaproszeniem na prezentację, wprowadzali konsumentów w błąd. Rozmówców informowano, że celem spotkania jest przeprowadzenie darmowych badań medycznych lub zabiegi rehabilitacyjne. Chodziło jednak wyłącznie o prezentację oferty handlowej i sprzedaż. Ponadto konsumenci kupując aplikator otrzymywali broszurę informującą o właściwościach wody strukturyzowanej.
- Materiały rozdawane konsumentom wprowadzały w błąd co do właściwości wody, która została poddana działaniu urządzenia. Ustaliliśmy, że przedsiębiorca nie wiedział, czy prezentowane informacje zostały poparte badaniami klinicznymi. Co więcej, oświadczył, że nie potwierdził ich producent – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

UOKiK nakazał firmie zaniechanie stosowania wyżej opisanych praktyk. Kara za wprowadzenie konsumentów w błąd wyniosła prawie 72 tys. zł (71 856 zł). Ponadto o decyzji UOKiK przedsiębiorca musi poinformować wszystkich klientów, którym sprzedał produkty między 7 marca 2017 r. a 19 grudnia 2018 r.

fot. Rido - Fotolia.com

Seniorze, nie daj się nabrać na pokazach

Jeśli idziesz na prezentację, pamiętaj, że zazwyczaj jest to pokaz handlowy, mający na celu sprzedaż.


W listopadzie 2018 r. UOKiK informował o wszczęciu innego postępowania przeciwko temu samemu przedsiębiorcy. Zakwestionowano wówczas dzwonienie do konsumentów, mimo braku ich wcześniejszej zgody. Spółka zaniechała stosowania tej praktyki. Dało to podstawę do złagodzenia kary, która wyniosła prawie 6,5 tys. zł (6 467 zł).

Kolejne działania


UOKiK prowadzi również postępowania przeciwko dwóm spółkom: Vitaldream z Białych Błot oraz R.A.M. Polska z Opalenicy. Obie prowadzą sprzedaż na pokazach i mają w ofercie Aplikator Pola Magnetycznego (APM), a konsumentów namawiają do zakupu zachęcając pakietami promocyjnym. Urząd podejrzewa, że wskazane spółki wprowadzają konsumentów w błąd co do możliwości zakupu tego urządzenia w ramach promocji. Ponadto wątpliwości wzbudził szeroki zakres zastosowania urządzenia APM prezentowany w rozdawanej w toku prezentacji broszurze.

Kolejne postępowanie dotyczy spółki Better Day (wcześniej Clavam) z Poznania, która sprzedaje między innymi maty wibracyjne, odkurzacze piorące, zestawy naczyń czy materace rehabilitacyjne. W jej imieniu firmy telemarketingowe CSV Group oraz Keycraft - obie z Poznania, posługując się wprowadzającym w błąd hasłem wywoławczym: „Dzwonię z firmy RELAX LUX” (przy czym na rynku polskim nie funkcjonuje firma o takiej nazwie) zapraszają na prelekcje dotyczące ochrony zdrowia pod pretekstem odebrania darmowego upominku, tj. kamerki samochodowej HD, wyciskarki do owoców. W rzeczywistości jest to pokaz handlowy, podczas którego część produktów konsumenci rzekomo mogą otrzymać bezpłatnie, w ramach losowania „nagrody głównej”. Jednak aby otrzymać „nagrodę” trzeba nabyć inny produkt za kilka tysięcy złotych – najczęściej materac rehabilitacyjny. Taka praktyka może wprowadzać konsumentów w błąd. Ze skarg wynika również, że konsumenci nie otrzymują kopii wszystkich dokumentów zawierając umowę kredytu. Co więcej, sprzedawca sugeruje, że nie przysługuje im prawo do odstąpienia od umowy. Takie działania mogą stanowić nieuczciwą praktykę rynkową.

Prowadzone postępowania mogą zakończyć się nakazem zmiany praktyki oraz karami finansowymi w wysokości do 10 proc. obrotu przedsiębiorców.

Seniorze, uważaj!


  • Jeśli idziesz na prezentację, pamiętaj, że zazwyczaj jest to pokaz handlowy, mający na celu sprzedaż.
  • Gdy otrzymasz zaproszenie na spotkanie lub bezpłatne badanie, ustal, czy będą na nim oferowane towary lub usługi.
  • Uważnie czytaj umowy, nie działaj pod presją czasu.
  • Uważaj na „promocje”, wyjątkowe oferty, gdy sprzedawca mówi ci, że musisz podjąć decyzję w tej chwili, bo okazja się nie powtórzy.
  • Postaraj się konsultować decyzje z kimś bliskim.
  • Nie udostępniaj nikomu dowodu osobistego.
  • Nie bierz pożyczki na zakup sprzętu na pokazie, nie zgadzaj się na wizytę w banku ze sprzedawcą.
  • Zastanów się, czy oferta na pewno jest atrakcyjna.
  • Pamiętaj, że na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem masz 14 dni.
  • W razie problemów szukaj pomocy u rzecznika konsumentów.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: