eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckieDropshipping i geoblokowanie. Konsumencki przewodnik po 2019 r.

Dropshipping i geoblokowanie. Konsumencki przewodnik po 2019 r.

2019-01-20 00:50

Dropshipping i geoblokowanie. Konsumencki przewodnik po 2019 r.

Geoblokowanie © momius - Fotolia.com

Brexit, dropshipping, geoblokowanie. Co przyniosą konsumentom nadchodzące miesiące? Odpowiedzi na to pytanie udziela Europejskie Centrum Konsumenckie.

Przeczytaj także: Dropshipping: przepis na tanie i bezpieczne zakupy online

Porady


Internetowe portale randkowe – w minionym roku do ECK Polska zgłosiła się całkiem pokaźna rzesza konsumentów, którzy uskarżali się na automatyczne przedłużenie subskrypcji konta. Praktyka pokazuje, że większość portali internetowych chce, aby konsument pisemnie wypowiedział umowę, najczęściej na 14 ni przed terminem jej zakończenia. Jeżeli klient nie zastosuje się do tego wymogu, przedsiębiorca pobiera od niego opłatę za następny miesiąc lub kwartał.
Przepisy prawa nie wykluczają możliwości stosowania automatycznego przedłużenie konta. Informacja musi być jednak przekazana konsumentowi przed zawarciem umowy (nawet przed zaakceptowaniem regulaminu i założeniem konta). Przed zawarciem umowy warto dokładnie zapoznać się ofertą i regulaminem - tłumaczy Karol Muż.

Airbnb to bardzo ostatnio popularny wśród internautów sposób na znalezienie relatywnie taniego noclegu. Warto jednak pamiętać, że umowy zawierane z osobami fizycznymi nie podlegają przepisom konsumenckim, chyba że roszczenie kierowane jest przeciwko platformie pośredniczącej w wynajmie. Przed zarezerwowaniem upewnij się z kim zawierasz umowę.

Spodziewamy się, ze będzie coraz więcej portali oferujących podobne rozwiązania np. powstający FairBnb. – komentuje Karol Muż, koordynator ECK.

fot. momius - Fotolia.com

Geoblokowanie

W grudniu 2018 r. zaczęły obowiązywać przepisy dotyczące zakazu nieuzasadnionego geoblokowania.


Trendy


Geoblokowanie – w grudniu 2018 r. zaczęły obowiązywać przepisy dotyczące zakazu nieuzasadnionego geoblokowania. Nie oznacza to jednak, że e-sklep ma obowiązek wysyłki produktu do kraju, do którego zażyczy sobie konsument. E-przedsiębiorca nie może odmówić sprzedaży towaru konsumentowi z innego kraju UE. Jeżeli jednak nie oferuje doręczania produktu do kraju konsumenta, ten może odebrać towar osobiście lub uzgodnić sposób i miejsce dostawy w kraju przedsiębiorcy. Jeżeli sprzedawca wyrazi zgodę, konsument może umówić się z nim na indywidualną dostawę do swojego kraju.
Od momentu wejścia w życie rozporządzenia, odnotowaliśmy znaczny wzrost zapytań. Jesteśmy przekonani, że ich liczba będzie regularnie wzrastać. – dodaje przedstawiciel ECK.

Dropshipping – Mimo, że wydaje nam się, że kupujemy od polskiego sprzedawcy, może się okazać, że jest on pośrednikiem między nami, a sprzedawcą zarejestrowanym poza Europą. Pośrednicy korzystający z tzw. modelu dropshippingu próbują przerzucić odpowiedzialność na konsumenta zaznaczając w swoim regulaminie, że to on jest importerem towaru, a odpowiedzialność za wysyłkę spoczywa na sprzedawcy (najczęściej azjatyckim).

Muż podpowiada:
Wyroki sądowe wskazują, że bycie pośrednikiem nie zwalnia go z odpowiedzialności. Oznacza to, że ma on takie same obowiązki względem kupującego jak sprzedawca (najczęściej azjatycki). Dotyczy to wysyłki towaru zgodnie z umową – w umówionym terminie. Kupujący więc może udać się z roszczeniami do sprzedawcy np. z Chin, jak i do pośrednika.

Prognozy


Brexit – do 29 marca br. Wielka Brytania ma czas na skodyfikowanie unijnego prawa do prawa krajowego (od momentu wejścia Wielkiej Brytanii do UE w 1973 r. przyjęto ponad 12 000 ustaw). Po opuszczeniu przez Wielką Brytanię Unii Europejskiej ważne jest utrzymanie podstawowych praw konsumentów, tak aby brytyjscy i europejscy klienci nadal mogli korzystać z tej samej ochrony ekonomicznej podczas zawierania transgranicznych umów.

Zgodnie z informacjami otrzymanymi od ECK UK, brytyjskie centrum na pewno ma funkcjonować do końca 2019 r. – potwierdza koordynator ECK.

Prognozy – Alerty


GRATULACJE odbierz iPhone „za złotówkę”, „za 15 zł”, „za euro” – strona internetowa w taki sposób zachęca do podania danych karty kredytowej. Opłata natomiast pobierana jest jako miesięczny koszt subskrypcji konta, który odnawia się automatycznie z kolejnym miesiącem. Wówczas pobierana jest już wyższa kwota. Telefon, który konsument powinien otrzymać za 15 zł/euro jest rozlosowywany w ramach „konkursu” wśród subskrybentów (te informacje znajdują się w dolnej części strony i są zapisane drobnym drukiem).

Nieuczciwi dilerzy samochodowi – sprzedawca prosi o wykonanie przekazu pieniężnego za pośrednictwem Western Union na dane bliskiej konsumentowi osoby. Sprzedawca wskazuje, że w ten sposób chce zweryfikować, czy klient posiada dostateczną kwotę na zakup samochodu. Następnie prosi o podanie szczegółów przekazu, dzięki którym udaje mu się pobrać wpłaconą kwotę. Konsument pozostaje bez środków i bez auta.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: