W wakacje odstąpienie od umowy zawartej na odległość może być trudne
2018-06-26 11:33
Bilety lotnicze © Artem - Fotolia.com
Przeczytaj także: 13 przypadków, które nie dają szans na odstąpienie od umowy
„W 2017 r. zakupy w internecie stanowiły około 75% skarg, które trafiły do sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net). Nasze doświadczenie potwierdza, że e-konsumenci są przyzwyczajeni do możliwości dokonania zwrotów w ciągu 14 dni, zapominając o wyjątkach. – mówi Magda Witan, główny prawnik ECK.
Rezygnacja z zakupu biletu lotniczego
Kupując bilet lotniczy online warto mieć świadomość, że co do zasady nie podlega on zwrotowi, ponieważ należy do kategorii nie objętej możliwością odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Konsument, który chce zwrócić bilet, musi liczyć się z dodatkową (często dość wygórowaną) opłatą. Istnieją jednak taryfy biletowe dla niezdecydowanych - taka opcja umożliwia wprawdzie rezygnację z biletu bez ponoszenia dodatkowych kosztów, ale też kosztuje znacznie więcej niż standardowy bilet. Niektóre linie lotnicze w Ogólnych Warunkach Przewozu wskazują również sytuacje, w których pasażer może uzyskać zwrot pieniędzy za wykupiony bilet, ale możliwość ta zarezerwowana jest tylko dla nagłych okoliczności jak śmierć lub ciężka choroba najbliższej osoby. W przypadku niewykorzystania biletu można dochodzić zwrotu opłaty lotniskowej, ale jest to przeważnie nieznaczna kwota.
Rezygnacja z rezerwacji noclegu
Podobnie jak w przypadku zakupionego biletu lotniczego, właściciel hotelu również nie musi godzić się na bezpłatną rezygnację w ciągu 14 dni. Klient i przedsiębiorca mogą jednak umówić się, że od danej umowy (np. wynajmu apartamentu) można odstąpić bez ponoszenia kosztów, często jednak cena takiej rezerwacji jest wyższa. W niektórych krajach (np. Austrii) w przypadku rezygnacji z umowy z winy konsumenta, jest on zobowiązany do uiszczenia kosztów rezerwacji. Hotel nawet nie musi w swoim regulaminie mieć zapisów dotyczących jej anulowania.
fot. Artem - Fotolia.com
Bilety lotnicze
Rezygnacja z zakupionego biletu na festiwal lub mecz
Odstąpienie od umowy zawartej na odległość nie zadziała również w przypadku zakupu biletu na wydarzenie artystyczne, sportowe lub muzyczne. W sytuacji, gdy konsument nie ma możliwości skorzystania z zakupionego biletu np. z powodu choroby jedynym rozwiązaniem może być jego odsprzedaż w serwisie internetowym. Prawo zabrania sprzedaży takiego biletu powyżej jego pierwotnej ceny, czyli z zyskiem. Często zdarza się jednak, że firmy prowadzące sprzedaż biletów na koncert w swoich regulaminach wyłączają prawo konsumenta do odsprzedaży biletu, wówczas traci on możliwość odzyskania pieniędzy za niewykorzystany bilet.
Rezygnacja z wycieczki kupionej w biurze podróży
Od 1 lipca nowe przepisy dotyczące organizacji imprez turystycznych wprowadzają zmiany w kwestii odstąpienia od umowy. Podróżni, którzy zawarli umowę z organizatorem turystycznym będą mogli odstąpić, jeżeli w miejscu planowanego pobytu zaistnieją nadzwyczajne okoliczności np. destabilizacja polityczna czy klęska żywiołowa. Co wiecej turyści, będą mogli odstąpić od umowy bez ponoszenia kosztów w ciągu 14 dni, jeżeli wycieczkę wykupili poza lokalem firmy, chyba, że umowa została zawarta w oparciu o wcześniejsze zamówienie złożone przez klienta. Dodatkowo konsument może zrezygnować z wykupionego urlopu, jeżeli jego cena wzrosła o więcej niż 8% w stosunku do umówionej kwoty.
Rezygnacja z zakupionego produktu w lokalnym sklepie
Poza internetowymi sprzedawcami wiele sklepów stacjonarnych umożliwia odstąpienie od umowy w ciągu 14, 20, a nawet 30 dni. Należy pamiętać, że taka praktyka stanowi wyłącznie dobrą wolę sprzedawcy. Oznacza to, że kupując np. strój kąpielowy czy wakacyjne pamiątki w sklepie stacjonarnym, sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia towaru z powrotem. Warto zapytać obsługę sklepu jeszcze przed zakupem, czy można się rozmyślić i w jakim czasie.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)