Zagraniczne zakupy przez internet. Co z płatnościami?
2018-04-13 10:48
Zakupy w sieci © adrian_ilie825 - Fotolia.com.jpg
Przeczytaj także: Prawo a cross-border w e-commerce. Czy stosowanie przepisów z kraju pochodzenia wystarczy?
Kilka miesięcy temu Komisja Europejska przedstawiła najświeższą odsłonę tablicy wyników sytuacji konsumentów. Wynikało z niej m.in., że kupowanie online zyskuje coraz większą popularność. Widoczne jest również rosnące zaufanie do e-sprzedawców, w tym do zagranicznych. Transgraniczne zakupy przez internet nie budzą już tak dużych obaw jak jeszcze kilka lat temu, chociaż ciągle pewnych wątpliwości nastręczają kwestie związane z płatnościami. Które metody są najlepsze i najbezpieczniejsze?Przelew bankowy: daje kupującemu bezpieczeństwo, ponieważ z jego konta odejmowana jest wyłącznie autoryzowana kwota. Warto jednak pamiętać, że ten sposób płatności nie gwarantuje możliwości zwrotu w przypadku niedostarczenia produktów lub jeśli sprzedawca zbankrutuje.
Przy płatnościach transgranicznych powinniśmy znać numery IBAN i SWIFT (BIC).
Karta kredytowa: teoretycznie, jeżeli podasz sprzedawcy numer karty kredytowej, może on obciążyć Cię dodatkowymi opłatami. Na szczęście jesteś chroniony przed tego rodzaju nadużyciem poprzez procedurę chargeback (z ang. obciążenie zwrotne).
Platformy płatności wirtualnych: coraz więcej sklepów internetowych jest podpięta pod jeden z systemów płatności internetowych (np. PayU, Przelewy24, PayPal, eCard). W tym wypadku nie musisz samodzielnie wprowadzać wszystkich niezbędnych danych do przelewu, a sprzedawca zaledwie po paru sekundach otrzymuje informacje o dokonaniu płatności, dzięki czemu od razu może wysłać towar.
Podczas zagranicznych e-zakupów np. na brytyjskim eBayu prawie zawsze mierzymy się z koniecznością zapłaty za produkt w innej walucie niż „złotówka”. Pamiętaj, że bank, w którym posiadasz konto musi dokonać tzw. przewalutowania. Zakup w funtach jest przeliczany na złotówki według tabeli kursów – różnica kursów to twój koszt. Do tego może dojść opłata za przewalutowanie na karcie.
Przewalutowanie a zwrot produktu
Jeżeli chcesz zwrócić zakupiony przez Internet towar w ciągu 14 dni (prawo do zwrotu przysługuje we wszystkich państwach UE), to pamiętaj, że przedsiębiorca przekaże zwrot w walucie wynikającej z zawartej umowy, najczęściej będzie to jego waluta, natomiast bank znów dokona przewalutowania. Ponownie może to zrobić po kursie dla Ciebie mniej korzystnym.
fot. mat. prasowe
Skargi e-commerce w 2017 r. (liczba spraw w %)
Przewalutowanie a reklamacja produktu
Trudniej ocenić sytuacje, kiedy mamy do czynienia z odstąpieniem od umowy, która jest konsekwencją reklamacji produktu. Czy wówczas konsument ma ponosić koszty niekorzystnego dla niego przewalutowania? Mogłoby się wydawać, że skoro zwrot pieniędzy wynika z winy przedsiębiorcy, konsument nie powinien ponosić z tego tytułu straty. Niestety, e-sklepy nie chcą odpowiadać za fakt, że klient nie ma konta bankowego w walucie wynikającej z umowy. W takich wypadkach razie wątpliwości zalecamy kontakt z Europejskim Centrum Konsumenckim.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)