eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckiePolubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich (ADR) ma już 1 rok

Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich (ADR) ma już 1 rok

2018-01-12 12:38

Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich (ADR) ma już 1 rok

Porozumienie © everythingpossible - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

10 stycznia 2017 roku weszła w życie nowa ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Na jej mocy konsumenci spierający się z przedsiębiorcą mogą skorzystać z uproszczonej procedury, która pozwala rozwiązać spór w sposób polubowny (ADR – Alternative Dispute Resolution). Rozwiązanie to ma wiele zalet. Przede wszystkim jest krótsze (może trwać maksimum 90 dni), mniej stresujące i przeważnie nic nie kosztuje. Aby z niego skorzystać, konieczne jest spełnienie jednego warunku - na postępowanie polubowne muszą wyrazić zgodę obie strony sporu.

Przeczytaj także: Polubowne rozwiązywanie sporów

Zainteresowanie, jakie wzbudza polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich, jest całkiem pokaźne. Na przestrzeni roku Punkt Kontaktowy przy Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów udzielił przeszło 800 informacji na jego temat. Konsumenci, którzy się po nie zgłaszali, najczęściej deklarowali problemy ze sprzedawcami butów, ubrań, sprzętu RTV i AGD oraz podróży lotniczych. Ich zastrzeżenia dotyczyły również praktyk stosowanych przez dostawców mediów, telekomy, przewoźników kolejowych oraz banki.
- To spory sukces – podkreśla Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - UOKiK sam nie prowadzi postępowań polubownych ani nie przyjmuje wniosków. Robią to podmioty uprawnione. Natomiast nasz Punkt Kontaktowy udziela porad - może pomóc wypełnić dokumenty i wskazać, do jakiej instytucji je złożyć.

W czyjej gestii leży polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich


  • Inspekcja Handlowa. IH zajmuje się sporami konsumenckimi, które mają związek ze sprzedażą towarów i usług. Chodzi tu więc o spory, które Polacy toczą np. ze sprzedawcami, deweloperami, firmami remontowymi czy biurami podróży. Od 10 stycznia do 15 grudnia 2017 do Inspekcji Handlowej wpłynęło łącznie 7970 wniosków o postępowania polubowne. W połowie grudnia ubiegłego roku Inspekcja prowadziła łącznie 1013 postępowań w zakresie koncyliacji i mediacji konsumenckiej.
  • Rzecznik Finansowy. Spory finansowe i ubezpieczeniowe. Obecnie prowadzi ok. 3500 spraw.
  • Sąd polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego. Spory finansowe. Do listopada 2017 r. wpłynęło do niego 2380 wniosków, prowadzi 900 postępowań.
  • Arbiter Bankowy przy Związku Banków Polskich. Tylko spory z bankami. Do końca III kwartału 2017 r. wpłynęły do niego 884 wnioski.
  • Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Sprawy z branży telekomunikacyjnej i pocztowej. W listopadzie 2017 r. prowadził ok. 1400 postępowań.
  • Koordynator ds. negocjacji przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki. Spory z dostawcami prądu, gazu, ciepła. Do listopada 2017 r. wpłynęło do niego ok. 300 spraw.
  • Rzecznik Praw Pasażera Kolei przy Prezesie Urzędu Kolejowego. Spory z przedsiębiorcami kolejowymi. W listopadzie 2017 r. prowadził ok. 130 spraw dotyczących postępowania ADR.
  • Stowarzyszenie Praw Pasażerów „Przyjazne latanie” . Spory z liniami lotniczymi. Od kwietnia do połowy grudnia 2017 r. przeprowadziło 10 mediacji.

Składając wniosek, pamiętaj:


  1. Postępowanie polubowne to postępowanie poreklamacyjne. Najpierw musisz złożyć reklamację wadliwego towaru lub usługi, a sprzedawca musi ją w całości lub w części odrzucić.
  2. Wniosek musi być podpisany.
  3. Dołącz do wniosku dokumenty, np. potwierdzenie płatności, korespondencję reklamacyjną z przedsiębiorcą, zdjęcia wadliwego towaru.
  4. Udział w postępowaniu ADR zasadniczo jest dobrowolny, co oznacza, że obie strony muszą się zgodzić na tę procedurę (wyjątkiem są postępowania przed Rzecznikiem Finansowym i Arbitrem Bankowym, gdzie udział przedsiębiorcy jest obowiązkowy). Dobrowolne jest także przyjęcie rozwiązania sporu wypracowanego w toku postępowania, wyjątkiem jest arbitraż przed Arbitrem Bankowym (rozwiązanie sporu jest wiążące dla banku) i przed Sądem Polubownym przy KNF (rozstrzygnięcie jest wiążące dla obu stron).
  5. Jeśli toczysz spór o towar lub usługę, które kupiłeś przez internet, możesz złożyć wniosek elektronicznie przez platformę ODR (Online Dispute Resolution). To strona prowadzona przez Komisję Europejską, dostępna także w języku polskim. Przydatna zwłaszcza w konfliktach z przedsiębiorcami z innych krajów UE. Pamiętaj, jeśli druga strona nie zgodzi się na postępowanie polubowne, po 30 dniach sprawa jest zamykana. Do końca 2017 r. Polacy złożyli w ten sposób ponad 1600 wniosków.
  6. Jeśli spierasz się z przedsiębiorcą z innego kraju UE, możesz też skorzystać z pomocy Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
  7. Jeśli składasz wniosek do Inspekcji Handlowej, wybierz inspektorat w tym województwie, gdzie mieści się sklep, z którym się spierasz. W przypadku zakupów przez internet najwłaściwszy będzie inspektorat w tym regionie, gdzie firma ma swoją główną siedzibę.
  8. Większość postępowań jest dla konsumentów bezpłatna. Wyjątkiem są postępowania przed: Rzecznikiem Finansowym (50 zł), Sądem Polubownym przy KNF (50 zł - mediacja, 150 zł – arbitraż) i Arbitrem Bankowym (50 zł lub 20 zł – w zależności od wartości przedmiotu sporu). Trzeba się też liczyć z kosztem powołania rzeczoznawcy, jeśli będzie to konieczne.

fot. mat. prasowe

Dlaczego warto rozwiązywać spory pozasądowo?

Pozasądowe rozwiązywanie sporów to minimalna ilość formalności.


Tu znajdziesz pomoc:


  • w internecie: http://polubowne.uokik.gov.pl/
  • za pomocą poczty elektronicznej: kontakt.adr@uokik.gov.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: