Świąteczne prawa konsumenta
2017-12-22 12:47
Święta i Sylwester tuż tuż © Giorgio Pulcini - Fotolia.com
Przeczytaj także: 6 rad na letnie wyprzedaże
- Wadliwy prezent. Znalazłeś pod choinką buty, które po kilku założeniach zaczęły się rozklejać. A może maszynkę do golenia, która natychmiast odmówiła posłuszeństwa. Pamiętaj, że prawa konsumenta umożliwiają ci reklamację wadliwego towaru. Poproś Mikołaja o paragon lub inny dowód potwierdzający zakup, udaj się z nim do sprzedawcy. Czego możesz zażądać? Naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny, a jeśli wada jest istotna, to również zwrotu pieniędzy. W tym ostatnim przypadku warto zdawać sobie sprawę, że sklep zobligowany jest oddać gotówkę. W razie reklamacji towaru zwrot pieniędzy na kartę podarunkową nie jest dopuszczalny. I pamiętaj, że na reklamację masz sporo czasu - 2 lata od daty zakupu.
- Nietrafiony prezent. To częsta bolączka obdarowywanych. Nie raz, nie dwa, sukienka od Mikołaja okazuje się zbyt ciasna, za luźna bądź też po prostu nie trafia w gusta. Jeśli zakupiono ją przez internet tuż przed świętami, to właściwie problem jest rozwiązany. Obowiązujące prawa konsumenta pozwalają ci odesłać towar. Na zwrot w sklepie internetowym masz 14 dni od daty otrzymania przesyłki z towarem. Trudniej będzie, jeśli Mikołaj kupował w tradycyjnym sklepie. Tu wszystko zależy od dobrej woli sprzedawcy. I to on stawia warunki – może w ogóle nie przyjąć towaru, zgodzić się tylko na wymianę, przelać pieniądze na kartę podarunkową czy zażądać oryginalnego opakowania.
- Nieudana zabawa sylwestrowa. Miała być muzyka na żywo, 3 ciepłe dania i alkohol bez ograniczeń – była muzyka z płyt, 1 danie i kieliszek szampana. Taką imprezę możesz reklamować, domagaj się zwrotu części pieniędzy. Formularz znajdziesz na stronie UOKiK.
- Fajerwerki. Aby sylwester nie zakończył się tragedią, pamiętaj o kilku zasadach. Nie kupuj fajerwerków z niepewnego źródła. Sprawdź, czy nie wysypuje się z nich mieszkanka pirotechniczna, czy mają zabezpieczony lont, czy nie mają pękniętej obudowy lub innych uszkodzeń. Szukaj instrukcji - powinny być w niej informacje o producencie, o tym jak odpalać fajerwerki i ostrzeżenia. Przestudiuj ją wcześniej, a nie tuż przed północą. Odpalaj petardy i rakiety na otwartej przestrzeni, nie kieruj ich na ludzi, zwierzęta, drzewa czy budynki. Więcej rad w poradniku UOKiK.
- Nie ma twojego płaszcza. Po imprezie sylwestrowej okazuje się, że twojego okrycia nie ma w szatni. Nie daj się zbyć, nawet gdy wisi informacja „za rzeczy pozostawione w szatni nie ponosimy odpowiedzialności”. To przykład niezgodnej z prawem praktyki. Przedsiębiorca, który prowadzi szatnię, odpowiada za powierzone mu rzeczy. Domagaj się zwrotu płaszcza albo odszkodowania.
- Nieudany wyjazd świąteczny. Kupiłeś wycieczkę na narty. Zgodnie z umową miałeś być zakwaterowany w 4-gwiazdkowym hotelu z basenem i sauną, a mieszkałeś w 3-gwiazdkowym bez żadnych dodatkowych atrakcji. Prawa konsumenta umożliwiają ci złożenie reklamacji i żądanie obniżenia ceny. Masz na to 30 dni od zakończenia imprezy. Formularz znajdziesz na stronie UOKiK.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)