Czy możemy zwrócić nietrafione prezenty świąteczne?
2017-12-14 13:08
Prezent © gitusik - Fotolia.com
Przeczytaj także: Nietrafiony prezent świąteczny a prawo do reklamacji i zwrotu
Jak wynika z najnowszej edycji corocznego badania Deloitte Zakupy świąteczne 2017, w tym roku pod choinką Polacy znowu znajdą książki, kosmetyki, perfumy, a także gry komputerowe, biżuterię oraz zegarki. Tegoroczne święta mają nas kosztować niemal 900 złotych, z czego połowę stanowić będą wydatki na prezenty świąteczne. Do zakupu tych ostatnich warto podchodzić z głową - należy bowiem pamiętać, że nie wszystkie sklepy mają obowiązek zagwarantowania swoim klientom możliwości zwrotu towaru.Zwrot towaru w sklepach internetowych
Jak dowodzą badania konsumenckich zachowań, niemal połowa z nas upominki dla najbliższych zakupi w sklepach internetowych, z czego co piąty kupujący dokona tego z poziomu smartfona. Online najczęściej kupujemy multimedia, a także nowe technologie oraz artykuły do domu. Zdecydowanie najmniejszą popularnością cieszą się wyroby spożywcze, kosmetyki oraz odzież, które najwyraźniej wolimy kupować u tradycyjnych sprzedawców.
Zakupy w sklepach online cieszą się tak dużym zainteresowaniem Polaków nie tylko ze względu na łatwość dokonywania transakcji, ale przede wszystkim na możliwość zwrotu towaru.
– Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta z 2014 r. każdy, kto zawarł umowę zakupu na odległość, w ciągu 14 dni kalendarzowych może od niej odstąpić bez podawania przyczyny. Do zachowania terminu wystarczy przesłanie oświadczenia przed jego upływem. Dodatkowo, coraz więcej sklepów w trosce o swoich konsumentów wydłuża ten termin – mówi Zuzanna Kopaczyńska-Grabiec, dyrektor Departamentu Prawnego i Compliance w Wonga w Polsce. – Obowiązek terminowego odstąpienia od umowy nie leży tylko po stronie kupującego. Również sprzedawca, nie później niż w ciągu 14 dni kalendarzowych od otrzymania naszego oświadczenia, ma obowiązek zwrócić nam wszystkie dokonane przez nas płatności tzn. wartość towaru oraz przesyłki. Jednak najczęściej zdarza się, że koszty odesłania przesyłki do sprzedawcy ponosi konsument – dodaje Zuzanna Kopaczyńska-Grabiec.
fot. gitusik - Fotolia.com
Prezent
Zwroty w sklepach stacjonarnych
Polacy nadal lubią zakupy w sklepach stacjonarnych - ponad 60 proc. z nas zaopatrzy się w nich w podarki świąteczne – wynika z badania Deloitte. Polacy zdecydują się na kupno żywności i napoi, produktów z działu zdrowie i uroda oraz rzeczy do domu. Prawie 80 proc. wybierze taką formę ze względu na możliwość fachowej porady oraz natychmiastowego otrzymania zakupionego towaru. Jednak mimo tych udogodnień pamiętajmy, że oddanie produktu nabytego w sklepie stacjonarnym nie zawsze jest możliwe.
– Zwroty w sklepach tradycyjnych są możliwe jedynie za zgodą sprzedawcy. Coraz częściej jednak większe placówki wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów i pozwalają na zwrot towaru bądź jego wymianę. Warunki te są określane przez sprzedającego i w polskim prawie nie istnieje żadna ustawa regulująca tę kwestię – mówi Zuzanna Kopaczyńska-Grabiec, dyrektor Departament Prawnego i Compliance w Wonga w Polsce. – Dlatego zanim jeszcze zakupimy prezenty świąteczne, warto dopytać sprzedawcę, czy istnieje możliwość jego zwrotu w razie, gdyby nie przypadł do gustu osobie przez nas obdarowanej – dodaje Zuzanna Kopaczyńska-Grabiec.
Najczęściej spotykaną praktyką jest umożliwienie konsumentowi zwrotu zakupionego przez niego towaru w ciągu 30 dni od daty zakupu. Warto jednak zwrócić uwagę, czy dotyczy to wszystkich produktów, czy tylko tych pełnowartościowych.
– Pamiętajmy, że podstawą do zwrotu zakupionego produktu w sklepach stacjonarnych oraz internetowych jest posiadanie dowodu zakupu. Może być nim paragon, faktura, wyciąg z konta bankowego lub świadek naoczny – mówi Zuzanna Kopaczyńska-Grabiec, dyrektor Departamentu Prawnego i Compliance w Wonga w Polsce.
Reklamacje zakupionych towarów
Podczas zakupowego szaleństwo warto dokładnie patrzeć, czy nie kupujemy towarów uszkodzonych lub brudnych. Jeżeli już zdarzy nam się nabyć taki produkt, możemy go zareklamować u sprzedawcy.
– Reklamacja to uprawnienie każdego konsumenta, który nabył produkt niezgodny z umową, np. z ukrytą wadą. Usterka ta może ujawnić się w chwili korzystania z przedmiotu przez nas, dlatego reklamowany towar może nosić ślady użytkowania – mówi Zuzanna Kopaczyńska-Grabiec z Wonga w Polsce. – Warto pamiętać, że nie możemy od razu domagać się od sprzedawcy zwrotu gotówki, konsument przy pozytywnie rozpatrzonej reklamacji musi wybrać pomiędzy bezpłatną naprawą a wymianą towaru – dodaje.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)