Inspekcja Handlowa sprawdziła, ile bawełny jest w bawełnie
2017-12-12 11:42
Inspekcja Handlowa wzięła pod lupę odzież © Fitz - Fotolia.com
Przeczytaj także: Inspekcja Handlowa zbadała produkty włókiennicze
Inspektorzy IH wzięli pod lupę 2135 partii odzieży dla dzieci i dorosłych oraz obrusów i ścierek. Wyniki kontroli nie napawają zbyt dużym optymizmem - nieprawidłowości znaleziono w co trzeciej zbadanej partii produktów (34 proc.). Zastrzeżenia kontrolujących dotyczyły m.in. nieprawdziwych informacji na metkach (np. o składzie czy rozmiarze). Okazało się również, że uchybienia przybrały na sile - w minionym roku Inspekcja Handlowa zakwestionowała 26,5 proc. przebadanych ubrań.Przykłady:
- Sprzedawca zapewniał na etykiecie, że bluza uszyta jest w 100 proc. z bawełny. Badania laboratoryjne wykazały, że bawełny jest w niej niewiele ponad 50 proc., reszta to poliester.
-
Koszula męska miała być wykonana w 65 proc. z bawełny, a w 35 proc. z poliestru. Było dokładnie odwrotnie.
Z obrusów sprzedawanych jako plamoodporne po praniu nie znikały zabrudzenia. Tak było w przypadku 25 partii ze zbadanych 34. - Najwięcej – ponad połowę – nieprawidłowości kontrolerzy znaleźli w produktach sprowadzonych spoza UE.
Większość przedsiębiorców dobrowolnie zastosowała się do zaleceń. IH nałożyła 7 mandatów karnych, przedstawiła 26 żądań usunięcia nieprawidłowości i wysłała 212 wystąpień pokontrolnych do dostawców.
fot. mat. prasowe
Na co zwracać uwagę, kupując ubrania?
Ważne przy zakupie ubrania:
- Bezpieczeństwo. Sprawdź, czy dziecięca bluza nie ma sznurka przy kapturze. Stwarza to ryzyko uduszenia. Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej ubranka dla dzieci do 7 lat nie powinny mieć żadnych sznurków lub troczków przy szyi, a dla starszych – takie elementy muszą być nierozciągliwe i krótsze niż 7,5 cm.
- Skład surowcowy. To ważne szczególnie dla alergików.
- Wygląd. Upewnij się, że ubranie nie ma widocznych wad, np. zaciągnięć, przebarwień. Dzięki temu unikniesz problemów z reklamacją.
- Rozmiar. Przymierz ubranie, bo producenci stosują różną numerację. Zwrot lub wymiana za ciasnej bluzki to dobra wola sklepu.
- Etykiety i wywieszki. Powinny zawierać skład surowcowy, cenę oraz informacje o przedsiębiorcy, który odpowiada za jakość. Dodatkowo może być na nich podany sposób konserwacji oraz ostrzeżenia, np. „Uwaga! Trzymać z daleka od ognia”.
- Zachowaj paragon. Ułatwi ewentualną reklamację, jeśli w ubraniu odkryjesz wady. Masz na nią 2 lata.
- Masz wątpliwości? Skontaktuj się z Inspekcją Handlową.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)