Prawa pasażera nie zawsze zadziałają
2017-09-17 00:50
Przeczytaj także: 5 trików, które stosują linie lotnicze, aby nie wypłacić odszkodowania
Europejskie Centrum Konsumenckie zwraca przede wszystkim uwagę, że prawa pasażera, a więc de facto również to, czy dostaniemy odszkodowanie od linii lotniczych czy też obejdziemy się smakiem, mogą różnić się w zależności od tego, w jakim kierunku podróżujemy: z czy do Unii Europejskiej.Poniższy wykres pokazuje, że regulacje unijne nie znajdują zastosowania w przypadku, gdy lot odbywa się spoza UE (przykładowo USA) do państwa członkowskiego, liniami, które zarejestrowane są poza terytoriami Unii. Sytuacja jest lepsza, jeśli wylatujemy z kraju, który jest częścią Wspólnoty. Wówczas - i to nawet wtedy, gdy lot operowany jest przez przewoźnika spoza Unii Europejskiej, możemy domagać się respektowania niżej wymienionych praw.
UWAGA:
Za pasażera odpowiedzialny jest przewoźnik faktyczny, czyli ten który wykonywał opóźniony lub odwołany lot.fot. mat. prasowe
Zastosowanie przepisów Rozporządzenia 261/2004 (jako kraj spoza UE podano przykład USA)
Czy przepisy europejskie mają zastosowanie? (strzałki: zielona – TAK, czerwona – NIE)
PRAWA PASAŻERA
1. Prawo do informacji – pasażerowie, których lot został odwołany lub się opóźnił o przynajmniej dwie godziny są uprawnieni do otrzymania informacji nt. przyczyny opóźnienia lub odwołania oraz przysługujących im praw.
2. Prawo do opieki - posiłki i napoje adekwatne do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne, dostęp do poczty elektronicznej
Prawo do opieki w czasie oczekiwania na lot nie zawsze przysługuje po upływie dwóch godzin. Jest ono uzależnione od długości trasy.
Pasażerowie są uprawnieni do otrzymania opieki w następujących przypadkach:
- Opóźnienie powyżej 2 godzin – loty poniżej 1500 km
- Opóźnienie powyżej 3 godzin – loty wewnątrz UE dłuższe niż 1500 kilometrów i wszystkie inne loty o długości pomiędzy 1500 a 3500 kilometrów
- Opóźnienie powyżej 4 godzin– wszystkie inne loty
3. Zakwaterowanie w hotelu, gdy występuje konieczność dłuższego oczekiwania na lot zastępczy oraz transportu między lotniskiem a hotelem.
4. Zwrot kosztu biletu lub zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym
- Zwrot kosztu biletu - w przypadku, gdy pasażer rezygnuje z podróży powinien otrzymać pełny zwrot. Nawet jeżeli fragment podróży się odbył, jednak dalsze jej kontynuowanie jest bezcelowe. Wówczas linia lotnicza powinna zaoferować lot powrotny do pierwszego miejsca wylotu oraz pełny zwrot kosztów w terminie do 7 dni.
- Zmiana planu podróży – czyli zaoferowanie pasażerowi innego połączenia z punktem docelowym na podobnych warunkach, w najwcześniejszym możliwym terminie lub dogodnym dla pasażera.
Zwrot lub zmiana planu podróży przysługują w następujących sytuacjach:
- Odwołanie lotu – pasażer jest uprawniony od razu po otrzymaniu informacji o odwołaniu lotu
- Opóźnienie lotu – pasażer jest uprawniony po upływie 5 godzin
REKLAMACJA
- Jeżeli przewoźnik nie dopełni swoich obowiązków, a co za tym idzie pasażer w czasie oczekiwania na zastępczy lot poniesie koszty wyżywienia lub noclegu, powinien zachować rachunki i wysłać je linii lotniczej, domagając się pełnego zwrotu wydanych pieniędzy.
- Pomocy i porad w przypadku problemów z liniami lotniczymi zarejestrowanymi w innym kraju UE, Norwegii lub Islandii udziela Europejskie Centrum Konsumenckie.
![ECK: konsumenci narzekają na linie lotnicze, problemem zwrot pieniędzy [© adimas - Fotolia.com] ECK: konsumenci narzekają na linie lotnicze, problemem zwrot pieniędzy](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/prawa-pasazera/ECK-konsumenci-narzekaja-na-linie-lotnicze-problemem-zwrot-pieniedzy-232604-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)