Majówka samolotem? Poznaj prawa konsumenta
2017-04-24 11:27
Lecimy na majówkę © Olesia Bilkei - Fotolia.com
Przeczytaj także: Zagubiony bagaż, czyli co zrobić, gdy lądujesz z pustą ręką
TANIE LINIE LOTNICZE, A PRAWA PASAŻERA
Konsumenci, którzy zgłaszają się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK), w znacznym stopniu utyskują na usługi świadczone przez tanie linie lotnicze. Praktyka pokazuje, że problematyczne okazują się kwestie związanie z zakupem biletów lotniczych (informacja o cenie, możliwość rezygnacji z lotu), a także z zagubionym lub zniszczonym bagażem oraz opóźnieniami.
Przypomnijmy, lot rozpoczynający się w porcie lotniczym zlokalizowanym na terenie UE albo realizowanym przez przewoźnika unijnego do kraju UE podlega przepisom Rozporządzenia nr 261/2004, które to konstytuuje szereg uprawnień w sytuacji opóźnienia lub odwołania podróży (prawo do opieki, zwrotu kosztów biletu, zmiany trasy, odszkodowania). Pasażer ma prawo do odszkodowania (nawet do 1400 euro) także wówczas, gdy zagubiony lub zniszczony został jego bagaż. Warto podkreślić, że obowiązujące regulacje w żadnym wypadku nie wykluczają odpowiedzialności przewoźników tylko z tego tytułu, że są tanimi przewoźnikami.
fot. Olesia Bilkei - Fotolia.com
Lecimy na majówkę
A więc naturalne jest to, że możemy domagać się odszkodowania, które zdecydowanie przekroczy koszty zakupionego biletu. Niezależnie czy mamy do czynienia z tanim, czy krajowym przewoźnikiem powinniśmy mieć świadomość jakie prawa konsumenta nam przysługują i domagać się standardowych świadczeń gwarantowanych przez przepisy.
Czytaj także:
- Maj podnosi ceny noclegów
- Na weekend majowy 2017 wyjeżdża 2x więcej Polaków niż rok temu
PRAWA KONSUMENTA - ILE MAM CZASU NA ICH DOCHODZENIE?
O ile obowiązujące przepisy jasno określają 2 letni termin dochodzenia roszczeń w przypadku problemów z bagażem, o tyle nie do końca było jasne po jakim czasie pasażer traci prawo ubiegania się o odszkodowanie za opóźnienie oraz odwołanie lotu. W marcu br. Sąd Najwyższy stwierdził, że roszczenie w Polsce przedawnia się po upływie roku.
Jeżeli jednak podróżujemy zagranicznymi liniami, warto zwrócić uwagę na to, jakie prawo właściwe wskazują w regulaminie. Może się okazać, że opóźniony lot brytyjskimi liniami upoważnia nas do dochodzenia swoich praw w terminie nawet do 6 lat.
OVERBOOKING, JAKIE MAMY PRAWA W UE?
Po tym jak Amerykanin został wyrzucony siłą z samolotu, a 10-letni Kanadyjczyk niedopuszczony na pokład, ECK przypomina jak „ofiary overbookingu” są chronione na terenie UE, Norwegii oraz Islandii. Zgodnie z przepisami, konsumentom, którzy nie zostali dopuszczeni na pokład w wyniku np. overbookingu (sprzedaż większej ilości biletów niż linia lotnicza ma miejsc), przewoźnik powinien przebukować bilet na najbliższy możliwy termin, zapewnić opiekę w czasie oczekiwania na lot zastępczy, a także wypłacić odszkodowanie od 250 do 600 euro. Zasadą jest, że linie lotnicze w pierwszej kolejności powinny zapytać o ochotnika, który zgodzi się zrezygnować z zakupionego biletu otrzymując ww. bonifikaty. Jeżeli nikt się nie zgłosi, linie lotnicze wybierają pasażera wedle własnych kryteriów. Czy zatem może dojść do sytuacji, w której linia lotnicza wyprasza pasażera siedzącego już w samolocie? Warto tutaj zaznaczyć, że przepisy mówią o „odmowie przyjęcia na pokład”, co oznacza, że pasażerowie powinni być poinformowani o „overbookingu” przed wejściem do samolotu.
REZERWACJA NOCLEGU, A PRAWA KONSUMENTA
Wynajmując nocleg przez takie platformy jak na przykład Airbnb warto pamiętać, że strona z którą zawieramy umowę (np. właściciel mieszkania) nie jest przedsiębiorcą, co oznacza, że nie jesteśmy chronieni prawem konsumenckim. Wyjątkiem może być sytuacja, w której to platforma internetowa jest odpowiedzialna za błąd, np. zostajemy poinformowani, że w mieszkaniu są 3 pokoje, natomiast na miejscu zastajemy dwa. Jeżeli okaże się, że właściciel dopełnił wszystkich obowiązków informacyjnych, reklamację powinniśmy kierować do zarejestrowanej w Irlandii spółki Airbnb. Jeżeli jednak to właściciel mieszkania popełnił błąd, prawo konsumenckie wówczas nas nie chroni.
Inaczej sprawa wygląda, jeżeli zarezerwujemy nocleg w hotelu za pośrednictwem np. Booking.com. Wówczas niezależnie od tego, kto wprowadził nas w błąd, tzn. strona umowy (hotel) czy platforma pośrednicząca (np. Booking.com), możemy dochodzić swoich praw w oparciu o przepisy konsumenckie.
NIE DAJ SIĘ ZWIEŚĆ WYNAJMUJĄC AUTO
Najczęstszym błędem konsumentów jest niezapoznanie się z umową wynajmu oraz jej podpisanie w języku, którego nie znają. Wypożyczając samochód należy sprawdzić, co znajduje się w cenie najmu oraz zweryfikować informacje o wszystkich obowiązkowych opłatach. Ponadto, konsument powinien poprosić o pisemne potwierdzenie płatności za kaucje. Ważne jest, aby wykonać zdjęcie samochodu i licznika przed wypożyczeniem oraz podczas zwracania auta. ECK Polska zaleca również przygotowanie oraz podpisanie przez obydwie strony oświadczenia z informacją, że wypożyczalnia przy odbiorze nie stwierdziła żadnych wad oraz w jakim terminie nastąpi zwrot kaucji - przedsiębiorca nie musi się jednak wyrazić na to zgody.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)