Prawa konsumentów 65+ ciągle łamane
2017-03-16 13:38
Prawa konsumentów 65+ ciągle łamane © DDRockstar - Fotolia.com
Przeczytaj także: Domy opieki łamią prawa konsumentów
Działania niezgodne z prawem
Praktyka Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pokazuje, że prawa konsumentów +65 najczęściej naruszają umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorcy, a więc podczas wizyty konsultanta lub też w czasie tak popularnych obecnie prezentacji towarów.
- W 2016 r. wydaliśmy 13 decyzji, w których stwierdziliśmy niedozwolone działania spółek zajmujących się tego typu działalnością. Prowadzimy obecnie 14 kolejnych postępowań – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Wizyty w domach konsumentów najczęściej składają przedstawiciele firm świadczących usługi telekomunikacyjne, głównie telefonii stacjonarnej, a także dostawcy energii elektrycznej i gazu. I to właśnie te podmiotu najczęściej łamią prawa konsumentów. Na czym polegają stosowane przez nich praktyki? W większości przypadków chodzi o zmianę warunków umowy i obietnicę obniżenia płaconych przez seniorów rachunków.
Przedstawiciele utrzymują, że są reprezentantami dotychczasowego operatora. Tymczasem w rzeczywistości konsument podpisuje umowę z zupełnie nowym przedsiębiorcą, co niejednokrotnie owocuje zerwaniem umowy z obecnym dostawcą i zapłacenie wynikającej z tego kary umownej.
Prawa konsumentów 65+ łamane są również podczas pokazów, na których sprzedaje się sprzęt gospodarstwa domowego, wyroby medyczne czy pościel. Przedsiębiorcy w przesyłanych konsumentom zaproszeniach nie informują, że celem prezentacji będzie sprzedaż produktów. Wprowadzają również w błąd co do właściwości tych produktów oraz utrudniają odstąpienie umowy w ustawowym czasie 14 dni.
Czytaj także:
- Sprzedaż bezpośrednia: boimy się o prawo do reklamacji
- Poznaj nieuczciwe praktyki rynkowe dostawców wody
Jak jest w innych krajach?
Urząd zapytał inne kraje UE, czy również mają problemy z praktykami wymierzonymi w seniorów podczas pokazów. Kilka z nich przyznało, że istnieje u nich podobne zjawisko. Były to m.in. Niemcy, Austria, czy Węgry. W niektórych państwach istnieje obowiązek zgłaszania pokazu. Niedozwolone jest wówczas sprzedawanie innych produktów i w odmiennych cenach niż w tym zgłoszeniu.
fot. DDRockstar - Fotolia.com
Prawa konsumentów 65+ ciągle łamane
Skargi seniorów
Polscy konsumenci-seniorzy skarżą się również na zbyt małą czcionkę w umowach oraz ich skomplikowany język. Proponowane im kontrakty zawierają również szereg odniesień do innych dokumentów, np. regulaminów, cenników, tabel opłat. W szczególności dotyczy to branży telekomunikacyjnej i finansowej. Seniorzy sygnalizują brak dostosowania oferty przedsiębiorców do ich potrzeb. Przede wszystkim chodzi o sprzedaż im usług, z których nie korzystają - np. różnego rodzaju usługi związane z dostępem do internetu. Zgłaszanym problemem są również agresywne działania windykacyjne, które przede wszystkim wśród osób starszych powodują silny stres.
Wszyscy możemy pomóc
UOKiK przypomina, że ochrona konsumentów w podeszłym wieku prowadzona przez instytucje państwowe może być wspierana przez każdego z nas.
- Warto sobie zadać w pytanie, czy na co dzień możemy cos zrobić żeby nie dopuścić do sytuacji, w której senior padnie ofiarą manipulacji. Czy możemy porozmawiać z babcią, wujkiem, czy sąsiadką i powiedzieć im żeby uważali na wizyty przedstawicieli handlowych, zaproszenia na rzekome bezpłatne badania medyczne, które okazują się pokazami? Ostrzec ich również przed pułapkami, którem mogą czyhać na tych prezentacjach? – przypomina prezes Marek Niechciał.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)