Przypominamy najważniejsze prawa konsumenta cyfrowego
2017-03-20 10:58
E-zakupy © thodonal - Fotolia.com
Przeczytaj także: 10 porad od Mikołaja na zakupy świąteczne
Wprawdzie popularność, jaką cieszą się zakupy przez Internet rośnie niemal z dnia na dzień, to ciągle jeszcze istnieje spora grupa osób, które mają pewne obawy co do transakcji na odległość. Zniechęcająca okazuje się przede wszystkim niemożność obejrzenia towaru na żywo, ale to nie wszystko. Wielu osób obawia się również o prawa konsumenta, wskazuje na ryzyko związane z oszustwami oraz problemami ze zwrotem towaru czy jego reklamacją, które są najczęstszym powodem złych opinii wystawianych przez klientów e-sklepów.Aby zminimalizować te obawy, warto mieć świadomość, że kupującym w sieci przysługują szczególnego rodzaju prawa konsumenta.
Pełna informacja
Pierwszy krok, który należy wykonać jeszcze przed podjęciem decyzji o zakupie w sklepie internetowym, to zweryfikowanie informacji o sprzedawcy. E-przedsiębiorąca zobowiązany jest podać wszystkie istotne z punktu widzenia kupującego dane, ponieważ temu ostatniemu przysługuje prawo do jasnej i rzetelnej informacji. Na stronie e-sklepu powinno zatem znaleźć się miejsce dla nazwy i adresu firmy, informacji dotyczących kosztów i dostępnych form dostawy, możliwych sposobów dokonania płatności, ceny produktu lub usługi oraz ich podstawowych cech, czy informacji o prawie do odstąpienia od umowy. W przypadku ceny powinna ona zawierać wszystkie cła, podatki i inne opłaty związane z nabyciem towaru. Wyjątkiem jest tylko przesyłka, za którą płacimy oddzielnie. Jeżeli przedsiębiorca zataja którekolwiek z tych danych, lepiej nie ryzykować zakupu towaru w jego sklepie.
Czytaj także:
- Zakupy za granicą: brytyjskie firmy najmniej uczciwe?
- Rękojmia a gwarancja. Gdzie tkwi różnica?
Zwrot towaru
Prawa konsumenta przysługujące w przypadku transakcji zawieranych na odległość umożliwiają nam zwrot towaru bez podania przyczyny. W Polsce na odesłanie zakupionych dóbr mamy 14 dni od daty otrzymania zakupionego przedmiotu, a w szczególnych przypadkach nawet 12 miesięcy. Dłuższy okres czasu dotyczy sytuacji, w których przedsiębiorca nie powiadomi klienta pisemnie o prawie do zwrotu towaru. Prawo do odstąpienia od umowy nie obowiązuje jedynie w pojedynczych przypadkach, takich jak na przykład dostawa prasy, usługi w zakresie gier hazardowych, usługi zakwaterowania czy zakup towarów lub usług wyprodukowanych „na miarę”. W praktycznie każdym innym przypadku możemy zwrócić się do sprzedawcy z prośbą o zwrot poniesionych kosztów. Musimy jednak pamiętać, że opłacenie przesyłki zwrotnej leży po naszej stronie, a zakupiony produkt nie może nosić śladów użytkowania. Nie oznacza to jednak, że opakowanie również nie może być naruszone. Konsument ma bowiem prawo zapoznać się z otrzymanym produktem, a jest to możliwe jedynie poprzez jego odpakowanie. Zapis ten nie dotyczy jedynie dóbr, które po odpakowaniu tracą swoją wartość, na przykład oprogramowania czy plików muzycznych.
fot. thodonal - Fotolia.com
E-zakupy
Reklamacje
W przypadku reklamacji najczęściej pojawiają się wątpliwości, gdy korzystamy z promocji czy kodów rabatowych. Często nie mamy pewności, czy kupując produkt w niższej cenie nadal obowiązuje nas prawo do reklamacji. Pamiętajmy zatem, że fakt, iż kupiliśmy towar ze zniżką, według prawa nie jest dla sprzedawcy argumentem, by odrzucić reklamację. Tego rodzaju towary nie tracą także swojej gwarancji. Wyjątkiem są transakcje dotyczące nabycia uszkodzonych produktów, na przykład pęknięta szybka w telefonie, o ile zostaliśmy wcześniej poinformowani o tych wadach. Reklamacja nie obejmuje jednak jedynie uszkodzonej części, inne elementy urządzenia czy przedmiotu mogą jej nadal podlegać.
Przydatne linki:
- Prawa konsumenta: poradnik kupującego
- Ustawa konsumencka w praktyce - poradnik przedsiębiorcy
- Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta
Siła opinii
Dla wielu kupujących, tak jak prawa konsumenta, istotne są również opinie innych klientów. To do nich zaglądają znacznie częściej niż do regulaminów sklepów. Potwierdziło to badanie przeprowadzone wśród użytkowników porównywarki cen Okazje.info , w którym 82% ankietowanych zadeklarowało, że jest to obowiązkowy krok, który podejmują przed dokonaniem transakcji. Opinii najczęściej poszukują na stronach porównywarek cenowych (32% badanych), stronie sklepu (29%) i forach internetowych (28%). Najrzadziej w tym celu zaglądają na eksperckie strony www lub blogi (11%). Co więcej, aż 87,5% respondentów stwierdziło, że jeżeli produkt ma złe opinie, rezygnują oni z jego zakupu.
Prawo konsumenta cyfrowego raz opinie pozostawiane przez innych klientów wielu osobom pozwalają czuć się bezpiecznie, dokonując transakcji w sieci. To bardzo ważne, aby zakupy przez Internet nie wiązały się z niepotrzebnym stresem. To w końcu niezwykle wygodna i szybka forma nabywania dóbr i usług, a często także znacznie bardziej opłacalna w porównaniu z zakupami w sklepach stacjonarnych, z której powinniśmy korzystać bez żadnych obaw – powiedziała Iwona Pawełczyk, ekspert Grupy Okazje.info.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)