Robisz zakupy na raty? A znasz prawa konsumenta?
2017-03-15 12:47
Kupujesz na raty? A czy znasz swoje prawa? © monticellllo - Fotolia.com
Przeczytaj także: Nieudane prezenty świąteczne? Nic straconego!
Zakupy na raty zrobione. Wymarzony sprzęt już stoi w naszym domu, a nam nie pozostało nic innego niż regularnie opłacać comiesięczne zobowiązanie z tego tytułu. Czy jednak wiemy, jaką i z kim zawarliśmy umowę? Praktyka pokazuje, że nie zawsze tak jest. Warto zatem pamiętać, że jeśli decydujemy się na system ratalny, to w rezultacie podpisujemy dwie umowy. Pierwsza to umowa sprzedaży danego artykułu czy usługi, druga to umowa o kredyt wiązany, czyli o kredyt konsumencki, którym sfinansowany zostanie zakup, o którym mówi pierwsza z umów.– Podmiotem finansującym zakupy na raty jest przeważnie któraś z instytucji kredytowych, a więc bank lub firma pożyczkowa, dlatego też kupując na raty zawieramy umowy z dwoma podmiotami – sprzedającym i kredytodawcą – tłumaczy Zuzanna Kopaczyńska-Grabiec, dyrektor Departamentu Prawnego i Regulacyjnego w Wonga w Polsce.
A co jeśli chcesz odstąpić od umowy?
Decyzje zakupowe podejmowane pod wpływem impulsu zdarzyły się zapewne niejednemu z nas. Czasami żałujemy ich tuż po wyjściu ze sklepu, a czasami refleksja dopada nas dopiero po kilku dniach. Pół biedy jeśli sprzedawca umożliwia na zwrot towaru. Czy zakupy na raty nie przekreślają jednak szansy na zmianę decyzji?
– Od umowy o kredyt konsumencki możemy odstąpić w ciągu 14 dni od daty jej zawarcia bez podawania przyczyny. Podstawą, która gwarantuje klientowi takie prawa, jest m.in. Ustawa o kredycie konsumenckim. Niezależnie od tego, czy zawarliśmy umowę z bankiem czy firmą pożyczkową obowiązują nas takie same zasady odstąpienia od umowy – mówi Zuzanna Kopaczyńska-Grabiec z Wonga w Polsce.
fot. monticellllo - Fotolia.com
Kupujesz na raty? A czy znasz swoje prawa?
Co ważne, odstąpienie od umowy o kredyt konsumencki nie może wiązać się z poniesieniem przez klienta jakichkolwiek kosztów. Firma udzielająca nam finansowania nie ma prawa naliczyć nam żadnych kar umownych, opłat przygotowawczych itp. Jeśli w ramach umowy kredytu jesteśmy zobowiązani do zapłaty odsetek, w momencie jej wypowiedzenia podlegają one zapłacie proporcjonalnie do czasu trwania kredytu od jego wypłaty, do odstąpienia. Czas na zwrot takiego kredytu z należnymi odsetkami mamy do 30 dni od złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy.
Czytaj także:
- Święte prawa konsumenta: reklamacja
- Rejestr dłużników ma kobiecą twarz
Odstąpiłeś od umowy, a co ze sprzętem?
Ustawa o kredycie konsumenckim reguluje także skutki odstąpienia od umowy kredytowej dla obowiązywania umowy sprzedaży. Jednak w tym przypadku dużo zależy od tego, gdzie zakupiliśmy dany sprzęt – online czy w sklepie stacjonarnym, a także od dobrej woli sprzedawcy.
Przydatne linki:
- Prawa konsumenta: poradnik kupującego
- Ustawa konsumencka w praktyce - poradnik przedsiębiorcy
- Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta
Należy pamiętać, że gdy robimy zakupy w kanale tradycyjnym, czyli po prostu w sklepie stacjonarnym, to nie mamy ustawowego prawa do zwrotu niewadliwego towaru.
– Zasady zwrotu towaru określa umowa pomiędzy sprzedawcą a konsumentem. W tym przypadku tak naprawdę wiele zależy do praktyk stosowanych przed sprzedawcę. W sytuacji, gdy nie przyjmie on zwrotu towaru, oznacza to, że musimy zapłacić za niego z własnych pieniędzy. Dlatego tak ważne jest, aby przed podpisaniem umowy kredytowej, dokładnie zapoznać się z procedurą odstąpienia od niej – wskazuje Zuzanna Kopaczyńska-Grabiec, dyrektor Departamentu Prawnego i Regulacyjnego w Wonga w Polsce.
Trochę inaczej sytuacja wygląda w przypadku produktów kupionych online. Tutaj mamy 14 dni od daty otrzymania produktu na poinformowanie sprzedawcy o odstąpieniu od umowy kupna. Odstąpienie od umowy sprzedaży zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa wiąże się z jednoczesnym odstąpieniem od umowy kredytu.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)