Prawa konsumentów obowiązują zawsze. Także w Czarny Piątek
2016-11-25 10:36
Podczas zakupów nie zapominaj o swoich prawach © Masson - Fotolia
Przeczytaj także: Wyprawka szkolna - na co zwrócić uwagę, jakie prawa konsumenta przy zakupach stacjonarnych i online?
Czarny Piątek (ang. Black Friday) wywodzi się z tradycji amerykańskiej. W Stanach Zjednoczonych przypada zawsze w następnym dniu po Święcie Dziękczynienia i stanowi swoistego rodzaju preludium do sezonu zakupów świątecznych. Z roku na rok to święto zyskuje coraz to większą popularność również w Polsce.Czarny Piątek już dzisiaj. Możemy się spodziewać, że większość sprzedawców kusić będzie nas atrakcyjnymi cenami. Promocje przygotują z pewnością sklepy z elektroniką i odzieżą. Jak nie dać się zwieść sztuczkom handlowców? O czym należy pamiętać? Jakie prawa przysługują nam podczas akcji promocyjnych?
Przydatne linki:
- Prawa konsumenta: poradnik kupującego
- Ustawa konsumencka w praktyce - poradnik przedsiębiorcy
- Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta
Pamiętajmy przede wszystkim, że podczas wyprzedaży i promocji mamy takie same uprawnienia, jak zwykle. Jednolite przepisy w tym zakresie obowiązują na terenie całej Unii Europejskiej, gdzie kupujący mają prawo do:
- prawdziwej informacji o wysokości obniżki. Organizowanie promocji przez sztuczne podwyższanie ceny wyjściowej i następnie jej obniżanie do poziomu zbliżonego do regularnej to niezgodna z prawem nieuczciwa praktyka rynkowa. Pytaj, sprawdzaj (np. w internecie), ile zniżki sprzedawca ci oferuje i oceń, czy promocja jest naprawdę atrakcyjna.
- zakupu towaru w korzystniejszej cenie. Wyższa należność przy kasie niż na metce czy na półce? Możesz kupić produkt w niższej cenie.
- zwrotu zakupów internetowych bez podania przyczyny w ciągu 14 dni. Wystarczy, że przekażesz sprzedawcy wypełnione oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Powinien on oddać ci cenę towaru i koszty przesyłki. Pamiętaj: jeżeli kupowałeś w sklepie stacjonarnym, możliwość zwrotu pełnowartościowego towaru zależy od dobrej woli sprzedawcy - to on ustala zasady.
- reklamacji wadliwego towaru – także pochodzącego z promocji. Jeżeli towar ma wadę, złóż reklamacje u sprzedawcy. Możesz to zrobić w ciągu 2 lat. Zażądaj naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny lub - jeśli wada jest istotna – masz prawo odstąpić od umowy. Skorzystaj z formularzy dostępnych na stronie UOKiK.
- Szukasz ofert za granicą? Sprawdź, czy sklep wysyła towar do twojego kraju i jakie są koszty związane z jego dostarczeniem. Przedsiębiorca może odmówić ci wysyłki tylko w uzasadnionych wypadkach.
- Korzystaj z bezpłatnej pomocy dla konsumentów: zadzwoń lub napisz: infolinia 801 440 220, adres porady@dlakonsumentow.pl. Wsparcia udzielają też Rzecznicy Konsumentów i Inspekcja Handlowa. W przypadku zakupów od przedsiębiorcy z innego kraju UE pomocy szukaj w Europejskim Centrum Konsumenckim należącym do ECC-Net.
fot. mat. prasowe
Pamiętaj o swoich prawach!
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)