Jak sprawdzić wiarygodność e-sklepu w 6 krokach
2016-11-28 14:22
Bezpieczeństwo zakupów © ArtemSam - Fotolia
Przeczytaj także: Zakupy w Internecie rób bezpiecznie
Rzetelna firma - 6 kroków do sprawdzenia wiarygodności sprzedawcy
Krok 1. Wygląd strony internetowej
Strona, która zawiera błędy stylistyczne lub ortograficzne, a także dysproporcje w rozkładzie treści, od razu powinna wzbudzać naszą nieufność. Warto również pamiętać, że oszuści chętnie tworzą strony do złudzenia podobne do oryginalnych, dlatego też otrzymując e-mail z ofertą handlową dotyczącą zakupu w e-sklepie, lepiej nie klikać w link przesłany w wiadomości, ale samodzielnie wpisać nazwę sklepu w wyszukiwarce.
Krok 2. Zweryfikuj dane kontaktowe
W zakładce kontakt sklep powinien umieścić swoje zasadnicze dane, a więc nazwę, adres siedziby firmy (nie skrytki pocztowej!), numer telefonu oraz adres poczty elektronicznej. Jeśli masz kłopot ze znalezieniem tych informacji, raczej nie decyduj się na transakcję - być może przedsiębiorca celowe utrudnia do nich dostęp alb też dane te w ogóle nie istnieją.
Krok 3. Regulamin
Błędne jest myślenie, że skoro witryna sklepu jest prowadzona po polsku, został podany polski adres, to masz do czynienia z polską firmą. Dlatego kolejnym krokiem musi być odnalezienie regulaminu, w którym powinny znajdować się dane rejestracyjne działalności gospodarczej czy spółki.
Krok 4. Prawa konsumenta
W regulaminie powinny znaleźć się też informacje o podstawowych prawach konsumenta - prawie do odstąpienia od umowy, prawie do rękojmi (w UE funkcjonuje jako niezgodność towaru z umową) oraz o 2-letnim terminie na reklamację. Jeżeli sprzedawca nie jest świadomy praw przysługujących konsumentowi, należy rozważyć zakupy na jego stronie.
Krok 5. Sposób płatności
Unikaj zakupów na stronach, w których jedyną opcją płatności jest zagraniczny przelew ekspresowy lub wpłata na konto osoby prywatnej – możesz z dużym prawdopodobieństwem przypuszczać, że nie jest to sklep godny zaufania. Najbezpieczniejszym sposobem płacenia w Internecie są karty kredytowe dające możliwość przelewu zwrotnego (ang. Chargeback). Jeżeli płacisz kartą możesz zażądać zwrotu, gdy: produkt nie został dostarczony, sprzedawca żąda wyższej ceny niż pierwotnie wskazał lub pieniądze zostały wycofane z konta bez Twojej zgody. Dokonując płatności, koniecznie sprawdź możliwość skorzystania z bezpiecznych form płatności. Przed adresem internetowym strony e-sklepu musi pojawić się zielony pasek i protokół https:// a także symbol zamkniętej kłódki.
fot. mat. prasowe
Sprawdź wiarygodność e-sklepu w 6 krokach
Krok 6. Cena - zbyt tani, żeby mógł okazać się prawdziwy
Rażąco niska cena powinna wzbudzić wątpliwości np. co do autentyczności bądź stanu technicznego towaru. Kusząca oferta telefonu w cenie 300 zł, gdy jego wartość rynkowa wynosi ok. 1000 zł może być próbą oszustwa, a nie wyjątkową promocją świąteczną.
To i jeszcze więcej…
Jeżeli wykonałeś wszystkie z ww. kroków i wygląda na to, że przedsiębiorca sumiennie podchodzi do swoich obowiązków, jednak pomimo to chcesz mieć większą pewność - koniecznie sprawdź opinie o danym przedsiębiorcy na portalach społecznościowych bądź na forach internetowych. Warto również skorzystać z krajowych rejestrów gospodarczych. Pamiętaj, im więcej informacji zbierzesz o przedsiębiorcy, tym będziesz miał większą pewność, że Twoje zakupy dotrą na święta.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)