Agencja pracy tymczasowej - jak działa?
2016-07-26 10:44
Umowa © rogerphoto - Fotolia.com
Przeczytaj także: Tymczasowa a standardowa umowa o pracę
Regulacje w tym zakresie ujęte są przede wszystkim w Ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r., poz. 149) przy uwzględnieniu ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz. U. nr 166, poz. 1608).Agencja pracy tymczasowej – zasady działania
W przypadku pracy tymczasowej dochodzi do powstania specyficznej formy zatrudnienia zawieranej między trzema podmiotami – pracownikiem, pracodawcą i agencją pracy tymczasowej.
Charakterystyczne jest, że faktycznie w takim przypadku pracownik jest formalnie zatrudniany przez agencję pracy tymczasowej, która płaci mu wynagrodzenie.
Dalej agencja pracy tymczasowej kieruje danego pracownika do pracy u pracodawcy, z którym podpisała umowę o współpracy. Dla pracodawcy plusem takiego rozwiązania jest przede wszystkim zwolnienie go z obowiązków dokumentacyjnych w stosunku do pracownika. Pracodawca nie musi choćby prowadzić dokumentacji pracownika, rozliczać go z pracy i wynagradzać, a także odprowadzać składek ZUS. Wszystkie te czynności wykonuje agencja pracy tymczasowej.
Korzystanie z agencji jest opłacalne przede wszystkim w przypadku prac sezonowych. Zasadą jest niedyskryminowanie pracowników ze względu na formę ich zatrudnienia, zatem pracownik tymczasowy powinien być traktowany u danego pracodawcy praktyczne tak jak inni jego pracownicy. Obejmuje to zarówno kwestię wynagrodzeń prawa do urlopu wychowawczego, wypoczynkowego itp.
Agencja pracy tymczasowej – wpis do rejestru
Aby świadczyć tego typu usługi tj. udostępniać pracowników tymczasowych jak wskazano powyżej dany podmiot musi być wpisany do rejestru agencji. Po dokonaniu wpisu do rejestru – podmiot dokonujący wpisu tj. marszałek województwa wydaje certyfikat o dokonaniu wpisu podmiotu do rejestru, uprawniający do świadczenia usług.
Podmiot zamierzający świadczyć usługi agencji pracy nie może bowiem w szczególności posiadać zaległości w podatkach i składkach ZUS, musi być podmiotem niekaranym za określone przestępstwa oraz musi być to podmiot, w stosunku do którego nie została otwarta likwidacja lub nie ogłoszono jego upadłości.
fot. rogerphoto - Fotolia.com
Umowa
Agencja pracy tymczasowej – zasady zatrudniania
Zaznaczyć trzeba, że zawierając umowę z pracownikiem tymczasowym – pracownik taki jest podporządkowany kierownictwu pracodawcy – użytkownika. Inne istotne kwestie dotyczące pracowników tymczasowych to okoliczność, że agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych na podstawie: umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy.
W celu zawarcia umowy o pracę między agencją pracy tymczasowej a pracownikiem tymczasowym pracodawca użytkownik uzgadnia z tą agencją na piśmie:
- rodzaj pracy, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu,
- wymagania kwalifikacyjne konieczne do wykonywania pracy, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu,
- przewidywany okres wykonywania pracy tymczasowej,
- wymiar czasu pracy pracownika tymczasowego,
- miejsce wykonywania pracy tymczasowej.
Przed zawarciem umowy o pracę między agencją pracy tymczasowej, a pracownikiem tymczasowym agencja pracy tymczasowej i pracodawca użytkownik uzgadniają na piśmie:
- zakres informacji dotyczących przebiegu pracy tymczasowej, które mają wpływ na wysokość wynagrodzenia za pracę pracownika tymczasowego oraz sposób i termin przekazywania tych informacji agencji pracy tymczasowej w celu prawidłowego obliczania wynagrodzenia za pracę tego pracownika,
- zakres przejęcia przez pracodawcę użytkownika obowiązków pracodawcy dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, obejmujących w szczególności dostarczanie pracownikowi tymczasowemu odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej, zapewnienie napojów i posiłków profilaktycznych, przeprowadzanie szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, przeprowadzanie oceny ryzyka zawodowego oraz informowanie o tym ryzyku,
- zakres przejęcia przez pracodawcę użytkownika obowiązku pracodawcy dotyczącego wypłacania należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.
Umowa o pracę zawarta między agencją pracy tymczasowej a pracownikiem tymczasowym powinna określać:
- strony umowy,
- rodzaj umowy i datę zawarcia umowy,
- wskazywać pracodawcę użytkownika i ustalony okres wykonywania na jego rzecz pracy tymczasowej,
- warunki zatrudnienia pracownika tymczasowego, w szczególności: rodzaj pracy, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu; wymiar czasu pracy, miejsce wykonywania pracy tymczasowej,
- wynagrodzenie za pracę oraz termin i sposób wypłacania tego wynagrodzenia przez agencję pracy tymczasowej.
W umowie o pracę zawartej na czas określony strony mogą przewidzieć możliwość wcześniejszego rozwiązania tej umowy przez każdą ze stron:
- za trzydniowym wypowiedzeniem, gdy umowa o pracę została zawarta na okres nieprzekraczający 2 tygodni,
- za jednotygodniowym wypowiedzeniem, gdy umowa o pracę została zawarta na okres dłuższy niż 2 tygodnie.
Umowę o pracę zawiera się na piśmie. Jeżeli umowa o pracę nie została zawarta na piśmie, agencja pracy tymczasowej potwierdza pracownikowi tymczasowemu w formie pisemnej rodzaj zawartej umowy o pracę i jej warunki, nie później niż w drugim dniu wykonywania pracy tymczasowej.
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
Roman88 / 2018-08-28 08:51:55
Ja korzystałam z agencji pracy tymczasowej Market Access. Dobrze zajęli się moją sprawą, nie było żadnych niedomówień, kontakt z firmą nie stanowił problemu, nie unikali pytań i rozwiewali wszystkie moje wątpliwości na bieżąco, jestem bardzo zadowolona :) [ odpowiedz ] [ cytuj ]