Wakacje 2016 samolotem? Sprawdź, co robić w razie problemów
2016-07-09 00:16
![Wakacje 2016 samolotem? Sprawdź, co robić w razie problemów [© Brian Jackson - Fotolia.com] Wakacje 2016 samolotem? Sprawdź, co robić w razie problemów](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/lot-samolotem/Wakacje-2016-samolotem-Sprawdz-co-robic-w-razie-problemow-178265-200x133crop.jpg)
Co zrobić w przypadku kłopotów z nadanym bagażem? © Brian Jackson - Fotolia.com
Przeczytaj także: Overbooking, opóźniony lot, zagubiony bagaż. Jakie prawa pasażera?
Zaginiony lub zniszczony bagaż
Często nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele jest przypadków, w których dla rozwiązania naszych problemów niezbędna jest pomoc prawna. Dopiero sytuacje zmuszające do dochodzenia swoich roszczeń, uświadamiają nam, że odnalezienie się w gąszczu przepisów prawnych wcale nie jest takie łatwe.
Co zrobić w przypadku kłopotów z nadanym bagażem? Procedura jest stosunkowo prosta. W pierwszej kolejności informację o zaginięciu lub uszkodzeniu bagażu zgłaszamy obsłudze lotniska. Powinniśmy wówczas otrzymać Raport Niezgodności Własności (PIR). W przypadku utraty walizki czy plecaka, obsługa lotniska wprowadza dodatkowo niezbędne dane do Międzynarodowego Systemu Wyszukiwania Bagażu, który daje możliwość monitorowania poszukiwań naszej zguby przez Internet.
Drugi krok to złożenie u przewoźnika reklamacji w formie pisemnej.
– Na złożenie reklamacji na piśmie mamy 7 dni w przypadku uszkodzenia bagażu oraz 21 dni w przypadku opóźnienia w odbiorze. Na tym etapie musimy określić wysokość poniesionej szkody, co na ogół robi się przez szacowanie wagi bagażu. W takim przypadku możemy liczyć na ok. 80 zł za każdy kilogram – wskazuje Magdalena Plakwicz, Radca Prawny D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A.Jeżeli posiadamy rachunki za zakup walizki i znajdujących się w niej rzeczy, możemy oczekiwać, że linie lotnicze wezmą je pod uwagę przy szacowaniu wartości zguby. Pamiętajmy jednak, że odpowiedzialność przewoźnika jest limitowana do ok. 1 220 euro za sztukę bagażu!
fot. Brian Jackson - Fotolia.com
Co zrobić w przypadku kłopotów z nadanym bagażem?
W pierwszej kolejności informację o zaginięciu lub uszkodzeniu bagażu zgłaszamy obsłudze lotniska. Powinniśmy wówczas otrzymać Raport Niezgodności Własności.
Opóźniony lub odwołany lot
Jeśli nasz lot zostaje odwołany i nie docieramy w określonym czasie na wymarzone wakacje, to w związku z zaistniałą sytuacją przysługuje nam szereg praw, m. in. należy się nam zwrot kosztów podróży za niewykorzystaną część lotu. Taka sytuacja ma miejsce wówczas, gdy np. wynajęliśmy willę w Toskanii i, mimo odwołanego rejsu, docieramy na miejsce rejsem kolejnym. Jeśli jednak odwołany lot powoduje, że nasze wakacyjne plany są już nierealne, to należy się nam zwrot kosztów biletów, w tym – gdy nie ma już sensu lecieć do zaplanowanego miejsca – za najbliższy lot powrotny. Sama wartość odszkodowania wyliczana jest ryczałtowo i uzależniona od trasy lotów oraz ich długości.
Poza zwrotem kosztów, przy odwołanym locie mamy też możliwość zmiany planu podróży, i tę opcję najczęściej proponują przewoźnicy. Oferują oni przelot w porównywalnych warunkach w najwcześniejszym możliwym terminie.
To, czy lot zostaje uznany za opóźniony, zależy nie tylko od czasu oczekiwania, ale i od długości trasy. W przypadku lotów do 1500 km, opóźnieniem są 2 godziny czekania. Jeśli mieliśmy pokonać dystans powyżej 1500 km, ale lot był zaplanowany między lotniskami w Unii Europejskiej, albo jeśli jedno z lotnisk znajduje się poza Unią Europejską, a zaplanowany dystans wynosi 1500-3500 km, za opóźnienie uznawane są 3 godziny czekania. W pozostałych przypadkach o opóźnieniu jest mowa dopiero wówczas, gdy czekamy co najmniej 4 godziny. Jeśli utkniemy na lotnisku na ponad 5 godzin, to zyskujemy prawo do zwrotu kosztu biletu, albo do zmiany planu podróży na warunkach takich, jak w przypadku odwołania lotu.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
Janusz_Wloszanski / 2016-07-11 12:08:52
Nie raz w umowach przewoźników lotniczych pojawiają się klauzule niedozwolone, sama miałam z nimi styczność - np. kompletny brak możliwości odwołania lotu. Czasami mam wrażenie, że non stop firmy czyhają na nas, żeby tylko móc coś wyciągnąć... [ odpowiedz ] [ cytuj ]