Oferty wakacyjne: nie daj się złapać w pułapkę
2016-07-02 00:40
Wakacje w kurorcie © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Kompendium wiedzy na wakacje 2016
Europejskie Centra Konsumenckie (sieć ECC-Net) stale odnotowują sygnały od niezadowolonych konsumentów, którzy czują się złapani w pułapki długoterminowych kontraktów dotyczących prawa zakwaterowania w czasie wakacji. Produkty te są często określane jako timeshare lub kluby wakacyjne, ale mogą mieć także inne nazwy.Od czasu przyjęcia Dyrektywy 2008/122 firmy oferujące długoterminowe kontrakty wakacyjne poszły o kilka kroków dalej. Dziś oferują zdecydowanie większą gamę produktów oraz technik handlowych.
Timeshare
Długoterminowy kontrakt na produkty wakacyjne ma zazwyczaj charakter transgraniczny (firmy zarejestrowane są najczęściej na terenie Hiszpanii lub Portugalii). Program oferuje miejsca noclegowe na całym świecie. Na pierwszy rzut oka brzmi obiecująco, jednak należy pamiętać, że kryje on za sobą wiele pułapek. Umowy timesherowe nie należą do najprostszych. Podział odpowiedzialności na różne podmioty często powoduje przerzucanie odpowiedzialności z jednego podmiotu na kolejny. Oferty timesherowe mogą wydawać się dość atrakcyjne pod względem ceny w stosunku do jakości usług. Należy jednak podkreślić, że są one bardzo często podpisywane na długie okresy czasu, czasami nawet dziesięciolecia, co może być nadmiernym obciążeniem finansowym dla konsumenta (np. przyszłe remonty).
W praktyce wygląda to następująco:
Po zawarciu umowy timeshare konsument może spędzać wakacje np. w dwupokojowym apartamencie położonym w andaluzyjskim Costa del Sol w dwóch pierwszych tygodniach lipca i dwóch pierwszych tygodniach grudnia przez okres 3 lat.
Kredyty/Punkty rekreacyjne
Czas trwania umów tego rodzaju może być jasno określony bądź kończyć się wraz z wykorzystaniem kredytów. Należy jednak mieć na uwadze, że rezerwacje wykonane za pomocą punktów lub kredytów często pociągają za sobą dodatkowe opłaty rezerwacyjne.
Przedstawiciele handlowi oferujący kredyty rekreacyjne zwykle nie traktują ich jako długoterminowych produktów wakacyjnych, w związku z czym nie oferują 14-dniowego terminu odstąpienia od umowy. Konsumenci powinni być szczególnie świadomi zwrotów, jakimi posługują się przedstawiciele handlowi, przykładowo: „do X% zniżki”. Należy mieć na uwadze, że sformułowanie „do”, może się odnosić również do 1% lub mniej.
Kluby wakacyjne
Konsumenci są zazwyczaj proszeni o wpłacenie wysokiej opłaty członkowskiej w zamian za zniżki. Niektórzy przedsiębiorcy ograniczają w umowie ilość wyjazdów, inni pozostawiają wolną wolę konsumentom.
Konsument w przypadku umowy trwającej dłużej niż rok ma prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni od jej podpisania. Jeżeli nie zostanie o tym poinformowany przez przedsiębiorcę, prawo do rezygnacji z umowy zostanie wydłużone.
Skargi spływające do sieci ECC-Net jednak wskazują, że na rynku członkostwa w klubach wakacyjnych wcale kolorowo nie jest. Przede wszystkim konsumenci często nie mogą korzystać ze zniżek, które obiecywali przedstawiciele handlowi, ponadto przedsiębiorca nie umożliwia dokonania rezerwacji w czasie, który sobie wcześniej wybrali. Przedsiębiorcy oferują usługi z zastrzeżeniem dostępności, tzw. klauzula get-out, gdy nie są w stanie zapewnić zniżki lub zakwaterowania w wybranym terminie. W takich sytuacjach niektóre kluby wakacyjne oferują opłacenie rezerwacji w cenie rynkowej.
Konsumenci podpisują często umowy na dłuższy okres czasu, a niezależnie od tego, czy korzystają z ofert czy nie, muszą opłacać składki członkowskie.
fot. mat. prasowe
Wakacje w kurorcie
Tygodnie rabatowe i vouchery
Z doświadczenia sieci ECC-Net wynika, że produkt sprzedawany jest telefoniczne bądź w ośrodkach wypoczynkowych. W pierwszym przypadku przedsiębiorcy zazwyczaj podkreślają w swoich warunkach, ze nie ma możliwości przekazania praw bądź odstąpienia od umowy, powołując się na jej charakter: zakwaterowanie w określonym dniu lub określonym terminie.
W przypadku tego rodzaju umów na produkty wakacyjne, zawartych poza lokalem przedsiębiorcy, konsument ma prawo do otrzymania przed zawarciem umowy informacji o braku możliwości odstąpienia w terminie 14 dni od jej zawarcia. Jeżeli nie został o tym poinformowany, okres ten ulega wydłużeniu o rok.
Na podstawie skarg, które spłynęły do sieci ECC możemy stwierdzić, że największy problem dotyczy błędnych informacji o produkcie (opisy są nazbyt optymistyczne, lokalizacja hotelu jest inna itp.) Przedsiębiorcy świadomie kierują dane oferty do określonej grupy wiekowej o określonym dochodzie.
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)