Infolinia konsumencka - pierwsza pomoc w sporze ze sprzedawcą
2016-06-08 13:45
Infolinia konsumencka © Minerva Studio - Fotolia.com
Przeczytaj także: Prawa konsumenta nie znikają na wyprzedażach
Infolinia konsumencka działa w każdy dzień powszedni od godz. 8.00 do 18.00. Telefonując pod 801 440 220, konsument uzyska odpowiedź na proste pytania konsumenckie, a także zdobędzie informacje o przepisach oraz kontakty do wyspecjalizowanych instytucji, które udzielają porad związanych np. z zakupem energii, telekomunikacją czy też finansami.Dzięki infolinii konsumenci zyskują gwarancję otrzymania szybkich i rzeczowych wskazówek. Jej atutem ma być przede wszystkim szerokie spektrum udzielanych przez konsultantów porad, dotyczących zarówno sporów ze sprzedawcami stacjonarnymi, jak również internetowymi czy usługodawcami. Rozpoczynając rozmowę z doradcą, warto być przygotowanym, a przynajmniej dysponować najważniejszymi faktami na temat sprawy i dotychczas podjętych działań.
W przypadkach wymagających analizy dokumentów można korzystać z bezpłatnych porad prawnych prowadzonych drogą elektroniczną pod adresem porady@dlakonsumentow.pl. Konsumenci mogą również udać się do Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej, gdzie uzyskają poradę osobistą, telefoniczną i mailową w sprawach prostych oraz złożonych.
Pomoc prawną świadczą oddziały Federacji Konsumentów w 32 jednostkach na terenie całego kraju oraz prawie 400 Miejskich i Powiatowych Rzeczników Konsumentów. Poza poradnictwem można liczyć na pomoc np. w napisaniu pisma reklamacyjnego czy procesowego. Rzecznicy mogą także wystąpić z powództwem w imieniu konsumenta lub wstąpić za jego zgodą do toczącego się postępowania sądowego w sprawach o ochronę interesów konsumentów.
fot. mat. prasowe
Gdzie po pomoc?
Przypominamy, że poza infolinią działa szereg instytucji wyspecjalizowanych w konkretnych dziedzinach:
- Europejskie Centrum Konsumenckie – pomoże, kiedy masz problem z zakupami zrobionymi w innych krajach UE, Norwegii i Islandii.
- Rzecznik Finansowy – to instytucja o szerokich kompetencjach, która rozwiązuje problemy z instytucjami finansowymi, ubezpieczycielami czy bankami.
- Urząd Regulacji Energetyki – nadzoruje dostawców gazu i energii elektrycznej i w razie kłopotów z tymi przedsiębiorcami może stanąć po stronie konsumenta.
- Urząd Komunikacji Elektronicznej – nadzoruje firmy telekomunikacyjne oraz tradycyjne usługi pocztowe. Warto o tym pamiętać przy sporze z dostawcami tych usług.
- Urząd Transportu Kolejowego – w kłopotach podczas podróży koleją.
- Urząd Lotnictwa Cywilnego – pomaga pasażerom linii lotniczych.
Przydatne adresy stron internetowych
- Wyszukiwarka pomocy prawnej: uokik.gov.pl/kontakt.php
-
W jaki sposób rozwiązać spór z przedsiębiorcą? Kompleksowe porady dostępne
na stronie: uokik.gov.pl/sprawy_indywidualne.php - Portal internetowy o prawach kupujących przez Internet lub u akwizytora: prawakonsumenta.uokik.gov.pl.
Połączenie z infolinią konsumencką jest płatne według taryfy operatora. Telefoniczna pomoc prawna finansowana jest ze środków UOKiK, a prowadzona przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz Fundację Konsumentów.
fot. mat. prasowe
Specjalistyczne porady
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)