eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckiePodróż samolotem lub koleją? Pamiętaj o swoich prawach

Podróż samolotem lub koleją? Pamiętaj o swoich prawach

2016-05-23 13:09

Przeczytaj także: Podróż samolotem: konsumencie, czy znasz swoje prawa?


Podróż koleją


Problem: Opóźnienie pociągu – w odniesieniu do przejazdów na terenie Polski i UE. W Polsce dotyczy wszystkich pociągów uruchamianych przez PKP Intercity (też TLK) oraz Przewozy Regionalne (z wyjątkiem pociągów REGIO).

Prawa Pasażera:
  1. Prawo wyboru pomiędzy otrzymaniem zwrotu kosztów biletu lub kontynuacją/zmianą trasy, jeśli opóźnienie wynosi co najmniej godzinę
  2. Prawo do odszkodowania 25 proc. ceny biletu, gdy opóźnienie sięgnęło od 60 do 119 minut i 50 proc. ceny biletu, jeśli pociąg był opóźniony o 120 minut lub więcej
  3. Prawo do opieki, jeżeli czas opóźnienia przekracza 60 minut (jedzenie i picie, względnie zakwaterowanie)

Uwaga: Warto poprosić konduktora o potwierdzenie faktu opóźnienia na bilecie. Bilet będzie bowiem stanowił podstawę do reklamacji. Reklamacje należy złożyć przewoźnikowi w sposób pisemny.

Przydatny kontakt: Jeżeli przewoźnik z innego kraju UE nie uwzględnił Twojej reklamacji, istnieje możliwość złożenia skargi do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Konsultanci prawni ECK udzielają bezpłatnych porad i pomagają w polubownym dochodzeniu roszczeń od przedsiębiorców zarejestrowanych poza Polską, w krajach UE, Norwegii i Islandii. Wystarczy wysłać do ECK wypełniony formularz skargi, dostępny na http://www.konsument.gov.pl/pl/kontakt/zadaj-pytanie.html lub zadzwonić pod nr tel. 22 55 60 118).
Nieuczciwe praktyki, z którymi najczęściej spotyka się ECK Polska
  1. Przewoźnik do uznania reklamacji za uszkodzony bagaż wymaga stwierdzenia tego uszkodzenia przez niezależnego eksperta – osobę trzecią. Przewoźnik bierze odpowiedzialność za szkodę dopiero wówczas, gdy osoba ta stwierdzi nieprzydatność walizki do dalszego użytkowania.
  2. Reklamacje dotyczące bagażu są przyjmowane wyłącznie bezpośrednio po przylocie do portu lotniczego.
  3. Linie lotnicze uzależniają odpowiedzialność za uszkodzenie bagażu od zgłoszenia tego faktu obsłudze na pokładzie samolotu (bagaż podręczny).
  4. Przewoźnik, który zgubił lub zniszczył bagaż, ogranicza się do zakupu nowej walizki,
    a nie zgadza się na wypłatę odszkodowania.
  5. Przewoźnik ogranicza możliwości przyjmowania reklamacji, np. przyjmuje je wyłącznie drogą faksową lub za pomocą formularza reklamacji dostępnego na swojej stronie internetowej.
  6. Przewoźnik wyłącza lub ogranicza swoją odpowiedzialność za odwołanie lub opóźnienie przelotu/przejazdu ze względu na problemy techniczne, które kwalifikuje jako nadzwyczajne okoliczności. Nie można jednak uznać problemów technicznych za nadzwyczajne okoliczności, jeśli są następstwem normalnego wykonania działalności przez przewoźnika.
  7. Pasażerowie nie mogą otrzymać odszkodowania, jeżeli odwołanie lotu nastąpiło z powodu „siły wyższej”. Termin „siła wyższa” nie jest zdefiniowany w przepisach i może być nadużywany.
  8. Linie lotnicze wyłączają swoją odpowiedzialność za szkody poniesione przez podróżującego, będące skutkiem opóźnienia, błędu lub wady działania sieci teleinformatycznych, np. w wyniku błędu w systemie dwie osoby otrzymują bilet wystawiony z tą samą miejscówką, w związku z czym jednej z nich odmawia się przyjęcia na pokład.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Przedsiębiorcy też mogą!

    Janusz_Wloszanski / 2016-05-24 12:39:26

    Dużo też można kiedy jest się przedsiębiorcą! ale również konsumentem: https://prokonsumencki.pl/blog/wprowadzic-tax-free-sklepie-internetowym-o-zwrocie-podatku-vat-dla-podroznych/

    Tak w ramach ciekawostki :)
    odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: