Podróż samolotem lub koleją? Pamiętaj o swoich prawach
2016-05-23 13:09
Przeczytaj także: Podróż samolotem: konsumencie, czy znasz swoje prawa?
Podróż koleją
Problem: Opóźnienie pociągu – w odniesieniu do przejazdów na terenie Polski i UE. W Polsce dotyczy wszystkich pociągów uruchamianych przez PKP Intercity (też TLK) oraz Przewozy Regionalne (z wyjątkiem pociągów REGIO).
Prawa Pasażera:
- Prawo wyboru pomiędzy otrzymaniem zwrotu kosztów biletu lub kontynuacją/zmianą trasy, jeśli opóźnienie wynosi co najmniej godzinę
- Prawo do odszkodowania 25 proc. ceny biletu, gdy opóźnienie sięgnęło od 60 do 119 minut i 50 proc. ceny biletu, jeśli pociąg był opóźniony o 120 minut lub więcej
- Prawo do opieki, jeżeli czas opóźnienia przekracza 60 minut (jedzenie i picie, względnie zakwaterowanie)
Uwaga: Warto poprosić konduktora o potwierdzenie faktu opóźnienia na bilecie. Bilet będzie bowiem stanowił podstawę do reklamacji. Reklamacje należy złożyć przewoźnikowi w sposób pisemny.
Przydatny kontakt: Jeżeli przewoźnik z innego kraju UE nie uwzględnił Twojej reklamacji, istnieje możliwość złożenia skargi do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Konsultanci prawni ECK udzielają bezpłatnych porad i pomagają w polubownym dochodzeniu roszczeń od przedsiębiorców zarejestrowanych poza Polską, w krajach UE, Norwegii i Islandii. Wystarczy wysłać do ECK wypełniony formularz skargi, dostępny na http://www.konsument.gov.pl/pl/kontakt/zadaj-pytanie.html lub zadzwonić pod nr tel. 22 55 60 118).
Nieuczciwe praktyki, z którymi najczęściej spotyka się ECK Polska
- Przewoźnik do uznania reklamacji za uszkodzony bagaż wymaga stwierdzenia tego uszkodzenia przez niezależnego eksperta – osobę trzecią. Przewoźnik bierze odpowiedzialność za szkodę dopiero wówczas, gdy osoba ta stwierdzi nieprzydatność walizki do dalszego użytkowania.
- Reklamacje dotyczące bagażu są przyjmowane wyłącznie bezpośrednio po przylocie do portu lotniczego.
- Linie lotnicze uzależniają odpowiedzialność za uszkodzenie bagażu od zgłoszenia tego faktu obsłudze na pokładzie samolotu (bagaż podręczny).
-
Przewoźnik, który zgubił lub zniszczył bagaż, ogranicza się do zakupu nowej walizki,
a nie zgadza się na wypłatę odszkodowania. - Przewoźnik ogranicza możliwości przyjmowania reklamacji, np. przyjmuje je wyłącznie drogą faksową lub za pomocą formularza reklamacji dostępnego na swojej stronie internetowej.
- Przewoźnik wyłącza lub ogranicza swoją odpowiedzialność za odwołanie lub opóźnienie przelotu/przejazdu ze względu na problemy techniczne, które kwalifikuje jako nadzwyczajne okoliczności. Nie można jednak uznać problemów technicznych za nadzwyczajne okoliczności, jeśli są następstwem normalnego wykonania działalności przez przewoźnika.
- Pasażerowie nie mogą otrzymać odszkodowania, jeżeli odwołanie lotu nastąpiło z powodu „siły wyższej”. Termin „siła wyższa” nie jest zdefiniowany w przepisach i może być nadużywany.
- Linie lotnicze wyłączają swoją odpowiedzialność za szkody poniesione przez podróżującego, będące skutkiem opóźnienia, błędu lub wady działania sieci teleinformatycznych, np. w wyniku błędu w systemie dwie osoby otrzymują bilet wystawiony z tą samą miejscówką, w związku z czym jednej z nich odmawia się przyjęcia na pokład.
Przeczytaj także:
Lot samolotem a prawa konsumenta
1 2
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)