Klauzule niedozwolone - raport marzec 2016
2016-04-13 00:41
Klauzule niedozwolone - raport marzec 2016 © vege - Fotolia.com
Przeczytaj także: Klauzule niedozwolone - raport luty 2016
17 kwietnia UOKiK może Cię skontrolować
Od 11 marca do 5 kwietnia zostało wpisanych aż 29 zapisów, które UOKiK uznał za niedozwolone. Do kategorii „Handel elektroniczny” trafiło aż 15 klauzul, ale za to do kategorii „Sprzedaż konsumencka” trafiły tylko 2 klauzule.
Już 17 kwietnia rusza kontrola przedsiębiorców wynikająca z nowelizacji ustawy o prawach konsumentów – jest to szczególny moment, aby sprawdzić swój regulamin pod względem obecności abuzywnych zapisów. Kontrola będzie wykonana bezpośrednio przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wielu specjalistów poleca skontaktować się z ekspertami w dziedzinie monitorowania regulaminów internetowych, takich jak np. radcy prawni z serwisu Prokonsumencki.pl
Klauzule Niedozwolone na marzec
Można było się spodziewać kolejnego wylewu klauzul niedozwolonych w rejestrze. Bardzo często są to zapisy, które już wielokrotnie były publikowane. Ponieważ 20 listopada 2015r. miała miejsce zmiana linii orzeczniczej Sądu Najwyższego taka sytuacja jest możliwa - pozwanie dotyczy innego przedsiębiorcy niż poprzednio. Z tego powodu przypominamy najczęściej pojawiające się klauzule abuzywne, które zostały wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych w ubiegłym miesiącu:
- „Podczas odbioru towaru Kupujący jest zobowiązany do dokładnego sprawdzenia czy opakowanie nie jest naruszone i czy jego stan nie budzi zastrzeżeń. W przypadku stwierdzenia uszkodzeń Kupujący powinien spisać z pracownikiem firmy kurierskiej protokół szkody, który będzie zawierał: datę, godzinę doręczenia oraz opis uszkodzeń lub braków. Jeżeli uszkodzenie zostanie zauważone po odjeździe kuriera należy skontaktować się z firmą kurierską (telefon znajduje się na liście przewozowym) i zażądać ponownego przyjazdu kuriera w celu spisania protokołu. Jedynie poprawnie spisany protokół uszkodzenia umożliwi wymianę sprzętu na nowy lub uzyskanie odszkodowania. Protokół należy przesłać niezwłocznie do siedziby sklepu internetowego Meble Idea. Reklamacje w firmie kurierskiej mogą być zgłaszane w przeciągu 5 dni od daty doręczenia przesyłki, po tym terminie reklamacje związane z uszkodzeniem towaru nie będą rozpatrywane” (wpis numer 6352)
- „Zwracany towar należy odsyłać wraz z otrzymanym dowodem zakupu” (wpis numer 6350)
- „Koszty windykacji obejmujące: działania firmy windykacyjnej z tytułu wykonania przez tę firmę usług windykacyjnych należności Banku wynikających z Umowy kredytu/pożyczki, inne aniżeli określone w Sekcji II pkt 7 – według kosztów rzeczywiście poniesionych przez Bank, ale nie więcej niż 15% kwoty wymagalnej należności Banku z tytułu Umowy kredytu/pożyczki zleconej do windykacji firmie windykacyjnej” (wpis numer 6348)
- „Warunek reklamacji to wszelkie metki oryginalnie doczepione czyli produkt w stanie takim jak otrzymano” (wpis numer 6347)
- „Zareklamować można tylko i wyłącznie produkt, u którego zauważono w momencie otrzymania jakiś błąd!” (wpis numer 6346)
- „W przypadku reklamacji, zwrotu towaru, wymiany koszt pokrywa kupujący” (wpis numer 6345)
- „Gwarancja oraz prawo odstąpienia od umowy nie obowiązują, gdy produkt dotknięty jest uszkodzeniami mechanicznymi pochodzenia zewnętrznego” (wpis numer 6343)
- „Zwrotowi nie podlegają koszty przesyłki i przedmioty uszkodzone z winy Kupującego. Taki towar zostanie ponownie odesłany do Kupującego na jego koszt” (6340)
Podsumowanie
Jako przedsiębiorca warto pamiętać, aby sprawdzać czy w regulaminie sklepu internetowego nie pojawiają się zapisy niedozwolone. UOKiK stale powiększa rejestr klauzul abuzywnych, więc sprzedawcy internetowi powinni się mieć na baczności. W razie pytań lub wątpliwości warto skontaktować się z ekspertami w tej dziedzinie.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)